Annons:
Etikettanhöriga
Läst 1974 ggr
Fridaaaa
4/22/14, 11:13 AM

Kan de neka?

Om en person ringer till psykolog och vill ha tid för att denna person känner att den behöver det, kan de verkligen neka personen i fråga?

Vet en som var med om detta nämligen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Calcifer
4/22/14, 11:19 AM
#1

Alltså, ja. Om de helt enkelt inte har några som helst tider eller det är otroligt lång väntetid då kan de neka eftersom de via telefon inte kan göra en bedömning på om personen i fråga behöver det eller inte. Det är ett otroligt tryck på psykvården och det går inte alltid att bara ringa för att få en tid. Det man får göra är att kontakta sin vårdcentral och be om en läkartid, och sedan får man för den läkaren förklara hur man mår psykiskt och de får i sin tur skicka iväg en remiss.

Sen kan det ta tid innan man får en tid naturligtvis, man kan få vänta allt mellan några veckor och rätt många månader. Man ska kunna få ett första besök inom tre månader, men det är inte alltid ett besök som i sig leder någonstans och även det kan vara svårt att få till.

Är det riktigt akut får man åka personligen till psykjouren, men det är inte heller någon garanti för att man ska få hjälp. Hur psykvården ser ut i Sverige är egentligen rätt fruktansvärt. Jag har själv typ åkt till psykakuten och sagt "hjälp mig annars tar jag livet av mig" och fått svar "ja du kan ju få en tid om 3-4 månader".


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
4/22/14, 11:22 AM
#2

#1 Detta var inte pga ont om tider, utan denna sa att "du behöver inte hjälp, det är vardagliga problem som man får bita ihop och ta sig igenom", typ. Illa bemött helt enkelt och den personen sa att det behövs ingen tid. Vet ju inte han om det  behövs eller inte bara genom det samtalet. Idioti från deras sida.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lia
4/22/14, 11:26 AM
#3

Ja, det kan de om de anser att personen i fråga inte behöver hjälp av en psykolog tillräckligt mycket, jämfört med alla andra som kanske står i kö. Det är ofta väldigt lång väntetid för att komma in på psykiatrin. Men de skulle absolut hänvisat till någon kurator istället! Men din vän kanske på egen hand kan uppsöka en kurator (exempelvis UMO om denne är ung nog). Om kuratorn sen anser att din vän behöver behandling istället för en samtalskontakt så kan kuratorn skicka vidare dig till psykiatrins kösystem för en framtida utredning.

När jag gick från BUP i min lilla, lilla håla till vuxenpsykiatrin så fick jag vänta i kö i sex månader innan jag ens fick komma till utredare, och sen tog det fem månader till innan jag fick en psykolog. Och då var jag ändå inne i systemet redan (eftersom man blir överförd från BUP till psykiatrin om det anses behövas).

Men att be om en kurator ska man som sagt ha rätt till. Eller en sjuksköterska på psykiatrin, om det finns plats.

Calcifer
4/22/14, 11:27 AM
#4

#2 Om man inte uttrycker att det är extremt viktigt att man får hjälp utan kanske tonar ner eller förklarar dåligt kan personen på andra sidan definitivt göra bedömningen att de måste prioritera den kö av människor som gjort klart att de verkligen behöver hjälp. Så jo, det hade med största sannolikhet absolut att göra med det tryck av människor som söker vård dagligen. Då måste man gallra, tyvärr, och vända bort de man gör bedömning av att de inte behöver psykolog.

Mitt tips är att ringa igen och verkligen propsa, understryka att man mår otroligt psykiskt dåligt och att man absolut behöver hjälp. Överdriv, gråt, skrik, om det behövs. Det har jag fått göra när jag ringt, eftersom de gärna gallrar bort det som inte verkar akut pga den press de har på sig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
4/22/14, 11:27 AM
#5

#3 Det kan de ju dock inte bedöma genom ett ynka samtal, speciellt inte när de ser att personen i fråga pratat med psykolog innan?
 Extremt dåligt i så fall.

#4 Personen i fråga uttryckte att det var viktigt. Men struntade den personen i. "nej du behöver ingen hjälp".
Ja det kommer definitivt telefonsamtal mer dit. Nej det är helt sjukt, de som behöver hjälp ska få hjälp anser jag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
4/22/14, 11:33 AM
#6

#5 Jo, det kan de, för de måste göra den bedömningen via telefon. Det finns inte resurser inom den svenska psykvården för att göra personliga bedömningar i varje fall. Det ringer varje dag mängder av människor som säger samma sak: "jag mår dåligt, jag behöver en psykolog". Det finns inga resurser till att erbjuda alla de människor vad de ber om. Vanskligt, men det är knappast personen i andra änden av telefonens fel. Det är ett enormt problem som drabbar hela Sverige och det behövs en ändring på hög nivå för att det ska bli så som det "borde".

Som sagt, man får överdriva, trycka på, ringa flera gånger.

Jag är 25 år gammal och har varit deprimerad och mått extremt psykiskt dåligt i över 20 år. Jag var 24 första gången jag fick någon som helst hjälp. Jag hann nästan fylla 25 innan jag fick min asperger diagnos. Och jag var 7 år gammal när jag första gången sökte hjälp. Det är ju helt åt helsike att det ska ha tagit mig över 15 år att få en diagnos och hjälp från svensk psykvård. Men så är det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Lia
4/22/14, 11:33 AM
#7

#5 #4 Svarade exakt så jag skulle svarat på din fråga, så jag behöver inte upprepa det ^^ Men jag tycket att det är hemskt att de gör så! Jag blir överkörd på psykiatrin ganska ofta, och då går jag ändå där. Så är det väl med all vård.

Jag ringde till vårdcentralen pga extrem klåda i underlivet, men jag fick inte ens komma dit eftersom de sa att det minsann bara är något påhitt i huvudet på mig. Sen visade det sig vara allergi mot en medicin jag tog. Så det kvittar egentligen vilken instans man vänder sig till, ofta gör de lite som de vill. Och då grät jag ändå så jag skämdes. Usch.

Fridaaaa
4/22/14, 11:35 AM
#8

#6 Personen i telefonen var dock nonchalant och inte så trevlig.
#7 Illa av vårdcentralen, men man har rätt till sjukvård, så tid där kan de inte neka tror jag inte, inte sjukhusen i alla fall.

Nej sjukt system dem har.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lia
4/22/14, 11:37 AM
#9

#8 Jo, det är ofta så nu för tiden. De gör precis som de känner. Ställer diagnoser man inte har och himlar med ögonen till problemen. Ofta handlar det nog om tur, var man hamnar. Kanske kan din vän söka till en annan mottagning?

Calcifer
4/22/14, 11:47 AM
#10

#8 Och det är ju trist, men det är så det ser ut och gissningsvis är det inte så lätt för en person som vet mycket väl hur systemet ser ut att dagligen behöva neka folk den hjälp de ber om. De kan omöjligen, som sagt, erbjuda alla människor hjälp eller en personlig bedömning. Gissningsvis är det rätt psykiskt tungt att behöva säga nej till folk som säkert visst behöver hjälp, men bara inte tillräckligt mycket för att man ska kunna prioritera dem. Då låter man säkert nonchalant eller t.o.m. otrevlig.

Mitt tips är att personen ringer igen, och överdriver. Gråter. Skriker. Vad som nu behövs.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
4/22/14, 12:09 PM
#11

#9 ja personen ska göra det, men inte så bra utbud, då det inte finns möjlighet att resa allt för lång sträcka heller, men personen ska ringa andra ställen med och se.

#10 Personen i fråga har varit hos psykolog innan samt varit med om en hel del som barn (bland annat BUP), så okunnig är inte personen. Första gången detta sker.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
4/22/14, 12:20 PM
#12

#11 Jag har inte sagt att personen i fråga är okunnig någonstans.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
4/22/14, 12:20 PM
#13

#12 Sa inte att du hade sagt det heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[HM-Liight]
4/23/14, 12:44 AM
#14

Jag skulle aldrig ringa över huvudtaget. Jag åker till Vårdcentralen, kräver en snabb tid. 

När läkaren SER tårarna i ögonen, som inte är överdrivna, när hon ser ångesten, skakiga händer, då lyssnar hon på vad hon ser och hör, inte vad hon hör endast per telefon.

Vi ger upp för lätt…..vi tar emot ett nej och ger upp. Snälla, gör inte det. Få dem att ta dig på allvar, innan det gått för långt.

Är ni ledsna och djupt deprimerade och bara måste få hjälp innan ni gör något överilat och fel, ring då snabbt psykakuten som finns på varje sjukhus (tror jag?). Eller åk dit, vilket jag hade gjort. En läkare på plats gör en bedömning, men då kommer du in i systemet och han/hon kan tala om för dig vad du bör göra, om det inte finns plats direkt.

Bli inte bara förbannade hemma, där ingen ser det, ingen hör det. 

Att må psykiskt dåligt är inget att skämmas över och alla blir drabbade någon gång i livet, även läkarna och psykologerna. De är människor och får de se och höra med egna ögon och öron, så får de en annan förståelse.

Det är så lätt att säga nej per telefon, som skrivet ovan, det är många som ringer och det är INTE lätt att framföra på telefon, på så kort tid, hur man har det. På en timme hos en psykolog får man knappast fram hur man har det heller….det tar tid att berätta "allt" och måste få ta tid. 

Ett förtroende och en gemensam plan måste växa fram mellan två personer, för att ge hjälp till alla som behöver det, att lotsa dem vidare, för att komma till de rätta personerna. 

Underskatta inte teraupeterna som finns på Vårdcentralerna, många är riktigt bra….mycket beror på vad de själva gått igenom, vilken inblick de har i olika situationer…de kan ge väldigt bra råd…och hjälp.

Ge bara inte upp pga ett nej gott folk.

Upp till toppen
Annons: