Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 3412 ggr
[HidingIsCold]
4/28/14, 9:46 PM

mardrömmar varje natt i 31 år

hej,
jag har haft endast mardrömmar varje natt i hela mitt liv och jag är nu 31 år. enda undantagen kan räknas på min ena hand. 2012 hade jag min första icke mardröm (en fiskmamma som rullade in sina ägg i sanden) och 2 icke mardrömmar 2013. jag kommer ihåg mina mardrömmar varje natt. hur blir man av med mardrömmar när man drömt och drömmer mardrömmar varje natt hela sitt liv?

/ T

Annons:
Sjöstjärna
4/28/14, 9:54 PM
#1

Jag hade provat hypnos, under förutsättning att du hittar en skicklig utövare.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Rafflan
4/28/14, 9:55 PM
#2

Nu vet jag egentligen ingenting, men normalt drömmer man flera drömmer/natt men man kommer aldrig ihåg dem och kommer man ihåg med sover man inte tillräckligt djup = du kanske har problem med djupa sömnen och därför kommer du ihåg dina drömmar? :)

Som sagt vet jag ingenting om drömmar men har själv problem med att jag inte sover djupt :)

Sjöstjärna
4/28/14, 9:59 PM
#3

Nja, sömncykeln består av både djupsömn och rem-sömn (då man drömmer) varvat under natten och rem-sömnen är lika viktig som djupsömnen, så det stämmer inte riktigt. Det är vanligt och fullt normalt och hälsosamt att komma ihåg en del av sina drömmar, däremot är det inte helt vanligt att bara drömma mardrömmar.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[HidingIsCold]
4/28/14, 10:23 PM
#4

Tack så mycket för svar, det är värdefullt! Vet du vart man vänder sig för att få hypnos? 

/ T

[HidingIsCold]
4/28/14, 11:37 PM
#5

#2 det är det människor brukar säga. Men med tanke på alla drömmar (utom en) jag kommit ihåg under 31 år bara är mardrömmar så är väl sannolikheten stor att de övriga också är det.

Rafflan
4/28/14, 11:48 PM
#6

#5 precis, men det jag menar är att det kanske finns många människor som drömmer mardrömmar varje natt men inte kommer ihåg dem pga att man sällan kommer ihåg sina drömmar :)

Folk som har problem med att dem vaknar ofta på natten, dem kanske vaknar just pga en mardröm men inte kommer ihåg dem, det intressanta är just att du verkar komma ihåg dina mardrömmar varje natt.

Kanske prata med en psykolog, du kanske är orolig eller mår dåligt utan att du vet om det? eller prova hypnos? vet inget om hypnos eller vad det har för funktion men kan ju vara intressant :)

Annons:
[HidingIsCold]
4/28/14, 11:57 PM
#7

#6 jo, jag har endel att må dåligt över. Det är bara det att jag vill fokusera på just drömmarna. Mailade nyss en behandlare jag hittade på internet. Nu får jag se vad som händer. Har inte så mycket pengar men jag har lite fondmedel som jag kanske kan ta av.

Sjöstjärna
4/29/14, 10:06 AM
#8

En del psykologer (eller om de tär psykiatriker) använder hypnos så den vägen kan du nog hitta någon. Känn bara efter ordentligt så att personen verkar seriös, ta gärna referenser innan du bestämmer dig och fråga runt tills du hittar någon som du får förtroeden för, för där liksom i alla andra branscher finns både seriösa och skummisar.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[HidingIsCold]
4/29/14, 11:40 AM
#9

#8 tack, det ska jag tänka på. jag tänkte kolla med vården om det går att hitta någon som går på högkostnadsskyddet.

Sjöstjärna
4/29/14, 1:42 PM
#10

Det är väldigt få inom vården som är bekanta med hypnos och många är säkert skeptiska, så var beredd på att om in tejust den person du får prata med har egen erfarenhet så kommer de nog att protestera och föreslå antidepp eller nåt sånt istället. Men fråga kan man alltid. 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Virvlan
4/29/14, 9:45 PM
#11

vissa säger att man får mycket mardrömmar om man sover för varmt, pröva öppna fönstret..

[HidingIsCold]
4/29/14, 9:55 PM
#12

#10 hm. Har ätit några sånna men det bet inte på mardrömmar. På mirtazapin övergick de istället till HD kvalite' ;) #11 : )

_Fisken
4/29/14, 10:00 PM
#13

Har också hört att om man äter före sänggående får man orolig sömn och får lättare mardrömmar.

Annons:
Sjöstjärna
4/30/14, 8:24 AM
#14

Ja, jag skulle inte rekommendera antidepp (nästan inte till något faktiskt) men sjukvården är glada för att skriva ut dem, så det är jättebra om du vet med dig att du inte vill ha det och kan stå på dig om de föreslår det. 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Virvlan
4/30/14, 10:53 AM
#15

Sjöstjärna, varför är du emot det om det kan rädda liv??

Sjöstjärna
4/30/14, 12:59 PM
#16

#15 Var har jag skrivit det?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

adan 34
5/6/14, 6:50 PM
#17

vad handlar drömmarna om precis som #6 säger

 kan det bero på att du mår dåligt  sök upp vad drömmarna betyder kanske du får fastare grepp om drömmarna

[HidingIsCold]
5/7/14, 4:49 PM
#18

#17 slakt och tortyr. mycket handlar om psykiatrin kopplat till nazism (har fått mkt tvångsinjektioner) så det handlar mycket om det. ibland får folk dödliga doser med elchocker och då lossnar huden från deras kroppar (har haft diagnosen paranoid schizofreni sen jag var tonåring). men jag undrar hur min hjärna är kapabel att skapa sådana onda bilder. ibland blir jag styckad

Upp till toppen
Annons: