Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 1500 ggr
emal
2014-05-07 22:13

Första gången hos psykolog

Då har jag äntligen tagit ett steg, eller en vän tog ett steg åt mig och ringde till psykiatrin och berättade om mig. De ringde upp mig dagen därpå, ställde frågor. Jag var mest tyst. "du är inte så öppen av dig" sa de. De skulle efter vårt telefonsamtal ta det med en läkare som i sin tur skulle fatta beslut om jag fick komma dit.

Dagen därpå ringde de och sa att det normalt är 2-3 veckors väntetid men att de kände mitt behov att komma dit. Bokades in två dagar senare men uteblev från det besöket. Nu har jag fått ny tid imorgon och jag är skitnervös. Detta är på psykiatrin, betyder det ändå att jag får träffa psykolog? vad kommer att ske på ett första möte?

Drabbas ofta av panikattacker och blackouter och är livrädd att jag ska få det när jag är där. Hur länge brukar man vara där? vad pratar de om? måste man berätta om allt direkt?

Tacksam för svar, måste bli lugnare!

Annons:
Sjöstjärna
2014-05-07 22:26
#1

Den typ av problem du beskriver, som panikattacker, blackouter, ångest osv är precis det som de jobbar med dagligen. Det är den typen av problem som de är utbildade på att hjälpa människor med och det är människor med den typen av problem som de träffar dagarna i ända. När du kommer dit är du alltså inte längre annorlunda än alla andra utan du är en av alla andra med liknande problem. Jag kan garantera att du inte är konstigare eller har mer problem än andra som de träffat tidigare och vad du än kan hitta på att göra, vilken form av attacker du än skulle få så har de säkert sett det tidigare. Man skulle kunna säga att är det någonstans som det skulle passa bra att få en panikattack så är det där eftersom de är proffs på att hantera den typen av problem.

Anledningen till att de finns där och att de har jobb är för att hjälpa människor som mår dåligt och behöver hjälp, alltså människor som du. Du berättar så mycket du vill och när du vill, men ju mer du väljer att berätta desto bättre förutsättningar ger du dem att hjälpa dig.

Det kommer att gå bra, bara du går dit. ❤️

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

sisela
2014-05-07 22:27
#2

Vad bra att du ska få hjälp. Det kan vara jättejobbigt de första gångerna man går och pratar med någon. Håll ut och kom ihåg att det kräver att man kör på ett bra tag innan man känner skillnad. Jag skulle tro att första gången är en slags allmänkoll, att de ska prata med dig om vad du har problem med och därefter bedöma vilken typ av hjälp som du skulle må bäst av. Klart att du inte behöver berätta allt på en gång, det hinner man ju heller inte, men kunde nog vara bra om du tänker igenom lite innan vad du kämpar mest med. Kom ihåg att du är huvudpersonen i samtalet, de ska hjälpa dig och lyssna på dig, du ska inte anpassa dig efter vad du tror de vill eller tycker. Om du inte är öppen och ärlig så blir det svårare för dem att hjälpa dig på rätt sätt. Lycka till och kämpa på!

_Fisken
2014-05-07 22:40
#3

Grattis till att få hjälp!

Upp till toppen
Annons: