Annons:
Etikettschizofreni
Läst 4760 ggr
muivdni
2014-05-08 12:43

kan barn vara schizofrena?

Jag skriver ett skolarbete men finner få källor angående barn med schizofreni. Tydligen så kan man inte diagnostiseras som schizofren om man är minderårig, men jag är relativt säker på att man med stor sannolikhet kan vara schizofren även om man är minderårig. Vad anser ni om detta? Vad får man får hjälp om man är under 18 och visar alla symptom på schizofreni? Jag vet att det oftast bryter ut då man är äldre, men alla mognar i olika takt och sjukdomen är ju olika från person till person.

Annons:
Caspia
2014-05-08 12:51
#1

Funderar på om det inte finns ett barn med schizofreni i någon av Torey Haydens böcker. De är ju i och för sig inte svenska (antar att det är landsspecifikt om man diagnosticerar barn med t ex schizofreni eller inte).

Envishet och drömmar

[GunillaF]
2014-05-08 12:55
#2

Googla på "barn med schizofreni" så finns det en hel del. Bl.a. det här: http://o.cotot.com/schizofreni/schizofreni-hos-ungdomar

millib
2014-05-09 21:36
#3

Ja, det finns barn med schizofreni. Särskilt barn som blivit utsatta utvecklar sjukdomen tidigt. Tyvärr! Där jag jobbar bor en kvinna som utvecklade det i 9års åldern men hon själv säger att hennes första "kompis" kom när hon var runt 6år. Har även träffat och jobbat med andra som blivit sjuka i smååldern och i tidiga tonåren…

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

molnflygare
2014-05-09 22:21
#4

Det stämmer att barn inte kan diagnostiseras kliniskt med schizofreni. Barn kan definitivt dock ha schizofrena symtom som #3 säger, dvs verkar det som att de utvecklat vissa symtom tidigt. Detta är dock inte bevis för att barnet har den faktiska sjukdomen schizofreni, men ligger i riskzonen för att dessa symtom kan bli värre ju äldre barnet blir och att schizofreni utvecklas i tidig tonår (någonstans från 13-15 års ålder kan man sätta diagnoser som paranoid och hebefren schizofreni). Ärftlighet, ostabil uppväxtmiljö och ett dåligt socialt skyddsnät är alla riskfaktorer för att schizofreni utvecklas, så har man en 6-åring som tycks ha hallucinationer bör man nog verkligen se över barnets miljö för annars kommer symtomen bara bli värre.

Generellt sätt kan man säga såhär om behandlingsutsikterna. Har man symtom där något "tillkommit" utöver det normala, som t.ex. hallucinationer och vanföreställningar (jag är förföljd, någon manipulerar mig), hjälper antipsykotisk medicin bra, framförallt för barn i tonåren! En del kan efter några år sluta med medicinen helt, andra går på en liten dos livet ut eftersom att det är mycket större sannolikhet att sjukdomen återkommer om man haft diagnosen en gång.

Har en patient symtom där något som är normalt "bortfallit", t.ex. att de fått ett platt känsloliv, koncentrationssvårigheter, koordinationsproblem, är behandlingsutsikterna sämre. Det finns ingen medicin mot dessa symtom, istället kanske man behöver en arbetsterapeut eller bo på vårdhem för att klara av det vardagliga livet. De goda nyheterna är dock att unga personer (under 20 år) faktiskt har möjligheter att slippa dessa symtom helt om man behandlar dem, på grund av att hjärnan i unga personer är mer "flexibel" än i äldre personer!

Jag ska understryka att jag inte är en expert på området, men har en kandidatur i psykologi samt universitetsutbildning i psykiatri och missbruksvård. Min kunskap sträcker sig väl i alla fall längre än Google, Wikipedia och populärvetenskapliga dokumentärer 😃 Ursäkta det långa inlägget och lycka till med ditt arbete!

millib
2014-05-10 20:46
#5

Det svåra med barn är ju just att barn har sån livlig fantasi. Ingen skulle ju ifrågasätta ett barns låtsaskompis, alla har vi nog haft en :) Att de pratar högt med sig själv och ibland lever sig in i lekar i tid och otid hör ju barn till. Det är när detta fortsätter och oftast då utsatta barn använder detta som ett skydd för att fly verkligheten som det har utvecklats till en sjukdom. Jag har då aldrig hört talats om någon som utvecklat schizo i så unga år som inte blitivt utsatt. Likaså med Borderline, som också utvecklas pågrund av utsatt uppväxt. Nu pratar jag om unga barn.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Upp till toppen
Annons: