Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 3377 ggr
Lonely2
2014-05-08 20:52

Psykologer med "dålig" attityd

Jag har varit i kontakt med en psykolog vid ett tillfälle och även lyssnat på flera radioprogram där jag upplever att flera har en ganska nedlåtande och dålig attityd. Psykologer, i synnerhet de som har sin egen privata mottagning, är ju ofta en grupp i samhället som tjänar bra, som haft en bra utbildning osv. Detta märks tyvärr i vissa möten, deras tro på någon slags "allsmäktighet" och absolut problemlösare medan patienten ses som något slags mähä som ska avslöja allt om sig själv men sen leder det ändå ingenstans.

Andra sitter mest och hummar med, har inget konkret att komma med. Många säger att man inte ska dra sig för att söka hjälp men frågan är om det verkligen är någon hjälp. Säkert är det stor hjälp för såna som är riktigt dåliga, exempelvis självmordsbenägna men en "friskare" person reagerar ju på ett nedlåtande beteende.

Lite som man tänker sig hur personen/psykologen är privat, en person som lyckats, som åker i fina bilar och har fina märkeskläder. Den översittarattityden tycker jag kan skina igenom, jag trodde att en psykolog ska vara absolut neutral och INGET ALLS värdera av hur klienten är eller vad han/hon säger. Vad gäller? Vad är era erfarenheter?

Annons:
santesson45
2014-05-08 21:08
#1

Tror du inte att det kan vara så att som man känner sig själv, tror man att andra tycker om en eller betraktar en? Jag menar om man känner sig underlägsen så tror man nog att andra betraktar en som en lägre stående person. Jag tror att en person med dåligt självförtroende, dålig självkänsla kan känna så som du beskriver. När självförtroendet vuxit så kanhända får man en annan syn på den man trodde sig uppfatta som överlägsen.

Evelina!
2014-05-12 06:11
#2

Jag håller med TS, mitt första (och enda) möte med privat psykolog gav verkligen INGENTING. Jag fick i princip sitta och förklara vilka mediciner jag tog och varför, hur de verkar osv (jobbar själv inom den psykiatriska vården så har lite koll) och vilken relevans hade det för honom i hans sätt att hjälpa mig - jo, just det, INGEN. Kommer aldrig betala 800 kr/timme igen för något så värdelöst. Då går jag hellre till en sierska som tar det halva och berättar positiva saker om min framtid istället, det mår jag isåfall betydligt bättre av.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

scheindel
2014-05-12 07:36
#3

jag har haft depressioner i ett par omgångar och gått hos 4 olika psykologer i samband med det och min erfarenhet är att det är slöseri med tid och pengar.

ett par av dem satt bara och som du säger hummade och upprepade vad jag sa och ställde någon fråga då och då men utan att det ledde till något. mitt intryck var att de antingen var fruktansvärt korkade eller trodde att jag var det.

en hade inte en susning om vad han höll på med. han svamlade om bipolär sjukdom och PTSD och hans enda svar på mina problem var att jag skulle ta mig samman och börja jobba igen (jag var sjukskriven), utan att kunna förklara vad han baserade den åsikten på. det kändes som om hans uppdrag från regionen var att få mig att börja jobba igen så fort som möjligt snarare än att få mig frisk.

den fjärde ville över huvud taget inte behandla mig. jag hade fått en remiss från VC men hon gjorde en kort intervju med mig och sa att det var VCs ansvar att behandla min depression. så hon skickade tillbaka mig dit, de sa bara att de inte kunde hjälpa mig och sedan fick jag ingen hjälp förrän jag skrev till region skåne, hotade med att anmäla både dem, läkaren på VC och psykologen för att jag inte fått någon hjälp på 2 år trots att jag bett om det flera gånger. då fick jag en remiss till en psykiatriker istället.

jag har väldigt lite förtroende för psykologyrket och nyttan med dem.



musunge1
2014-05-12 12:24
#4

Gick hos psykolog på barn habiliteringen när jag var 15-16 år och jag tyckte inte alls om henne. Hon hade ingen förståelse alls över min diagnos och hur jag mådde. Hon fick det att låta som att det var jag som gjorde/tänkte fel och dum förklarade mig ofta. Mådde inte precis bättre av att gå hos henne. Går och pratar hos en vanlig sjuksköterska nu och hon är i alla fall snäll och försöker hjälpa.

Saffran0Spice
2014-05-12 15:27
#5

Jag har träffat många oseriösa psykologer - inget kul erfarenhet direkt.

Den senaste jag träffa (innan min nuvarande) talade om för mig att jag mådde dåligt för att jag ville det och att det var bara att sluta med det. Hon talade även om för mig att hon inte tänker hjälpa mig för att hon inte ansåg att jag accepterade hennes såkallade professionella åsikt

Nu 1 år senare och efter möten och samarbete mellan 3 psykologer har man kommit fram till flertalet diagnoser som förklarar varför jag är som jag är - så ska vi gå enligt denna ''professionella psykolog'' så ska jag bara kunna sluta ha bla. ADD, C-PTSD och svår depression.

Vad braaa det är att man bara kan sluta ha dessa saker och må bra igen - tycker ni inte det? 😃

Allt oviktigt
2014-05-13 09:18
#6

Jag har också träffat en del underliga psykologer. En del av dem har verkligen haft en nedlåtande attityd. Verkligheten är att alla som har utbildat sig till psykologer inte är lämpliga som det

Annons:
Saffran0Spice
2014-05-13 09:35
#7

#6 Håller med!

Bara för att en person tagit examen som psykolog betyder det inte att dom kan vara det. Det är en himla skillnad på teori och praktik, bara för att man är grym på teori - betyder det inte att man kan hantera det i praktiken :/

Tyvärr känns det med alldeles för många psykologer som om dom fått legitimationen i flingpaketet…

Upp till toppen
Annons: