Annons:
Etikettneuropsykiatri
Läst 1407 ggr
Skorpion76
2014-05-10 07:01

Lite frågor om tics

Jag har en cp-skada som har slagit ut en större del av synen. CP-skadan medför också att jag har vissa spasmer i varierande graf som innebär att jag hoppar, studsar eller vad man ska säga. Dessa uppkommer vid starka känslor som exempelvis glädje eller frustration. När jag stod i mitt rum dansade jag vilt och böjde mig väldigt långt ner. Det här försökte mina föräldrar att få stopp på dels genom att säga till mig och dels genom att ta upp det när vi gick till psykologen och pratade. Jag ville inte att någon skulle avbryta det eftersom jag upplevde det som väldigt skönt att fly ifrån verkligheten. 

Anledningen till att jag tyckte det var att jag hela tiden var så kollad. Nä man tillhör barnhabiliteringen blir man väldigt kollad eftersom det är föräldrarna som bestämmer vilken hjälp barnet behöver. 

Mina rörelser är alltså kopplade till starka känslor och därför undrar jag om man kan säga att det är tics. Tics har väl ingenting med starka känslor att göra, utan det är väl mer spasmer. Dessutom har jag ett väldigt starkt behov av att berätta saker och jag har frågat en tidigare psykolog om det kan vara tics, men hon har svarat mig att det inte riktigt är tics att vilja berätta saker. Däremot är effekten likadan. Jag känner att det måste ut och att jag inte klarar av att kontrollera det under en längre tid.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: