Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2102 ggr
Larissa
2014-05-10 10:55

Minne

Hej!

Jag vet inte riktigt vart jag skulle fråga om detta, så det får bli här på psykologi.

Jag har otroligt dåligt minne. Alltså verkligen JÄTTEdåligt, har minne som en 70-åring.

Jag minns aldrig saker som folk säger till mig, jag berättar saker flera gånger till personer när jag redan berättat det för de några dagar innan, glömmer grejer hela tiden när jag ska någonstans och mellan mamma och pappa (de är skilda så jag bor varannan vecka) Jag har jättesvårt med tider. Kommer i princip aldrig i tid, glömmer jämt bort tiden och ba "oj nu gick bussen för 10 minuter sen och jag sitter hemma o är inte ens klar". Om jag ska någonstans så kommer jag jämt för sent

Jag tappar bort saker och glömmer saker, det är så jobbigt.

Om jag ska hämta mina nycklar som ligger i hallen och ska ta de till mitt rum till min väska och går på toan när jag hämtat de i hallen och är på väg tillbaka, så kan det lätt hända att helt plötsligt är nycklarna borta, så har jag råkat lagt de i badrumsskåpet.

Kommer typ alltid lite sent till skolan varje dag.

Glömmer bort läxor och prov, har inte pluggat på läxor/prov en endaste gång på ett halvår nu.

Dessutom är jag väldigt ouppmärksam, har extremt svårt att hålla koncentrationen i alla situationer: i skolan och i samtal.

Ja glömmer liksom bort att lyssna, så kommer på jag på mig själv med att jag står o tänker på annat och inte lyssnar på den jag pratar med o ba "vad sa du?"

Eller när vi pratar om nåt i mitt kompisgäng så säger jag jämt ba "va, vadå vem?" för jag lyssnar inte och sen vill jag veta vad dom pratar om, och då blir de ofta irriterade o ba "men åååh du lyssnar aldrig!"

Har insett att jag är onormalt slarvig, glömsk osv än någon annan i min omgivning, nån som har nån idè om de är nåt?

Annons:
[Juel70]
2014-05-10 10:59
#1

När jag var yngre var jag väldigt tankspridd och ouppmärksam och jag kan känna igen mig, speciellt i mötet med andra människor.  I mitt fall berodde det på att jag är HSP (högsensitiv) och lite inåtvänd och hjärnan går på högvarv. Men det har blivit mycket bättre med åren då jag vänt mig utåt och tar in dom väsentliga intrycken mer.

Larissa
2014-05-10 11:07
#2

Jag är inte alls osocial på något sätt, har väldigt mycket vänner och snackar lätt med vem som helst, men jag är så himla slarvig o hr så dåligt minne att jag känner mig helt konstig jämfört med andra eftersom varje dag blir krånglig eftersom allt detta..

#1 ja okej, ska läsa om det:)

Manveru
2014-05-10 11:13
#3

Är precis likadan. Som värst kan jag till och med gå runt och leta efter något jag håller i handen då jag glömt bort och inte märker det längre, eller när man titt som tätt kommer på sig själv på väg in i ett rum att man inte längre minns varför man gick dit (blir lite detektivarbete att lyckas hitta minnestråden igen).

I mitt fall så är det troligtvis kopplat till ADD, är inte helt klar med utredning ännu, men har även diagnos inom autismspektrat. HSP kan man ju också kalla det om man så vill, är lite samma sak fast i annan grad i min åsikt (många andra som inte skulle hålla med om det förvisso).

Spelar mindre roll vilken hittepåterm man använder för det enligt mig, och jag skulle inte bry mig om att söka utredning för diagnos eller dylikt om det nu inte vållar dig rejäla problem. Kan ju vara värt att läsa på om de olika begreppen och se om du känner igen dig åtminstone (ADD, Aspergers, HSP etc).

[Juel70]
2014-05-11 08:30
#4

Skillnaderna kan vara så hårfina ibland. Många människor har drag av olika diagnosers symptom utan att ha en diagnos och människor med diagnoser har det i olika grad. Det krävs väl nästan utmärkande skillnader för att kalla det en diagnos? 

Alla människor kan ju vara tankspridda och virriga och glömska, men om man upplever det som väldigt jobbigt och att det stör ens sociala liv på ett sätt, så skulle iallafall jag gå prata med någon om det för att få råd och lite fakta osv. Lycka till.

Larissa
2014-05-11 16:24
#5

Jag tycker verkligen att det stör mitt liv.

Jag menar nu inte att jag är lite glömsk "som de flesta är i tonåren", de inte lite av de jag skriver utan jag är verkligen jättevirrig och det känns som att jag inte kan hantera någonting alls.

Jag har börjat övningsköra nu och jag börjar seriöst bli orolig om jag verkligen ska ta körkort, för jag glömmer jämt att jag kör bil och sitter o tänker på annat och slutar kolla på vägen osv efter en stund och det känns osäkert. Jag försöker verklgien minnas saker och koncentrera mig men det går typ inte..

Maria
2014-05-12 18:32
#6

Frågan är väl om det är problem med minnet eller om det handlar om bristande koncentration och tankspriddhet och oförmåga att samla begreppen så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: