Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3132 ggr
Saffran0Spice
2014-05-12 11:41

To much at once - så att säga...

Tjo på er!

Jag känner att min psykologiska situation fått sig en käftsmäll och att allt blivit för mycket på en gång - s nu sitter jag fast i en ond cirkel där inget blir gjort och dr energin blir mindre.

Jag har fått diagnoserna C-PTSD, ADD, medel/svår Depression och BED. Vi utreder fortfarande om det finns mer att ta tag i.

Men det är redan för mycket, jag är sjukskriven 100% och det enda jag har att göra egentligen är psyk, läkare, mina djur, mina hobbies och mitt hem - det enda som fungerar är mina djur, hobbies finns knappt ork till längre, läkare ger bara piller, psykologen ger bara mer diagnoser som MÅSTE jobbas med och mitt hem är en katastrof!

Så nu sitter jag i en spiral som snurrar åt fel håll.
Någon som vet hur man kan ta si ur detta och orka vardagen igen?

Jag testar olika mediciner, är utomhus 3-4h om dagen med hunden och försöker hitta på något att göra varje dag som gör det ''roligare'' att gå upp. Men jag vet inte vad jag kan göra mer nu, enda glädjen som finns är för mina djur - utan dom hade jag inte gått upp alls =(

Annons:
Fialialej
2014-05-12 11:46
#1

Känner igen mig och vill gärna följa här.

"På natten är alla katter svarta"

Saffran0Spice
2014-05-12 12:01
#2

#1 Gör detta du - ska ju inte säga Vad kul, en till som jag!
För det är ju inte roligt, men skönt att man inte är ensam om det =(

molnflygare
2014-05-12 19:41
#3

Mina problem är definitivt inte lika allvarliga som dina, då jag "bara" är i en livskris och är deprimerad, men min kurator brukar generellt ha två tips… kanske de kan hjälpa dig också? Det första är att acceptera att såhär ser det faktiskt ut. Livet är skittaskigt just nu och det är trist att leva, men det måste få vara okej att känna så också. Liksom… du har fått många diagnoser nu, och massor av mediciner, men en anledning att lämna sängen kan faktiskt vara att för sig själv bekräfta att det är okej att gömma sig under täcket. Det är okej att ha diagnoser och äta medicin. Samhället är nu för tiden så fokuserat på att alla ska må bra och upprätthålla så fina fasader, men man behöver inte vara perfekt, lycklig och känna glädje i allt… för det gör man inte.

Det andra tipset går lite hand i hand. Det handlar om att planera, en dag i taget. Målet är ju att på något sätt överleva krisen även när det är som allra tråkigast och glädjelöst. Strukturera upp dagen genom att gå upp vid samma tid och lägga sig vid samma tid (kan hjälpa vid insomnia), regelbundna måltider (är man inte hungrig kan man alltid ta någon dl fruktyougurt istället, eller så), och rutiner för att vakna, gå och lägga sig, och laga mat (t.ex. planera i vilken ordning man gör saker efter uppvaknandet eller innan sänggående). Ibland kanske man får göra detta en timme i taget istället när det är som allra avskyvärdast. Själv tycker jag att rutiner bryter onda spiraler eftersom att jag "tvingas" att göra något (dvs, tvingas borsta tänderna, dricka lite yougurt), och då går dagen vidare, och jag är lite närmare den dagen då jag kommer känna mig lite bättre…

Fast det viktigaste, tror jag, fortsätt göra saker som känner glädje. Ta hand om dina djur, träffa en vän (om du har någon), gå på bio, se på TV… men lika mycket ska det vara okej att inte göra något alls ett tag. Framförallt, ta hand om dig själv, jag hoppas verkligen på att du känner dig bättre snart!

Saffran0Spice
2014-05-12 19:46
#4

#3 Tack för dina fina ord och tips!

Skall verkligen försöka ta till mig detta och iallafall testa tipsen - för som det ser ut nu kan det väl bara bli bättre (hoppas jag).

[Juel70]
2014-05-12 21:40
#5

Följer jag med, känner igen mig i din situation. Har kronisk PSTD och haft panikångest, djur är toppen :)

Saffran0Spice
2014-05-12 21:42
#6

#5 ja djur är toppen, usch har du också C-PTSD?
sänder styrkekramar <3

Annons:
[Juel70]
2014-05-12 21:44
#7

#6 Ja, fick det först i omgångar och senare kronisk. Är även HSP. Sänder styrkekramar tillbaks <3

Saffran0Spice
2014-05-13 09:48
#8

Fy f*n vilken natt!

Somnade tillslut runt 23 med världens ångest, för att vakna 00.45 med panik! Hatar detta, att aldrig kunna sova ordentligt och att alltid grubbla över allting. Men man kanske borde vant sig efter 17 år, men icke…

Idag ska jag iallafall försöka att få någon som ordning i mitt hem, situationen är idag klass 5 varning med risk för fallande pappers-staplar och disktorn - kanske man kan åtsadkomma något i denna värld av förödelse som även kallas mitt hem XD

molnflygare
2014-05-15 18:28
#9

Ouch! Hoppas att du lyckades ta tag i åtminstone någonting av det som låg och jäste hemma. Tycker det låter som att du har rätt inställning trots en jobbig situation, fortsätt kämpa, är det piss och bränd bäver kan det ju bara bli bättre :)

Saffran0Spice
2014-05-15 18:35
#10

#9 Så sant!
Det blev inte så mycket gjort som jag önskade, men får vad nöjd med att något hände alls! =)

[Juel70]
2014-05-15 18:40
#11

Har du provat att definiera din oro? Oftast bottnar det ju i något eller nånstans djupt inom en. 

Om du kan sätta ord på din oro, skriv ner allt på ett papper som du kan tänka dig orsakar din ångest.

Jag har en kort video, den är visserligen baserad på kristen grund och psykologi, men den är väl värd att kolla på!  Jag fick iallafall en aha-upplevelse av att kolla på den. Den är 7:37 lång.

https://www.youtube.com/watch?v=wCvcEm3TJ_s

Saffran0Spice
2014-05-15 18:46
#12

#11 Jag får ångest och oro i tid och otid, den är på ohanterlig nivå just nu så ord finns inte tyvärr - men om den lugnar sig lite ska jag absolut testa att skriva ner.

Tyvärr är mycket av min oro och ångest grundad i min C-PTSD och när jag börjar att ''dra i trådarna'' så får jag blackouts. Så får nog ta ett snack med min psykolog om man kan göra nått åt det, eller lindra de iallafall =/

Saffran0Spice
2014-05-16 16:52
#13

Hittade en så jäkla söt video idag som jag måste dela med mig av!
Den handlar om varje individs värde och hur världen ser på en.

https://www.youtube.com/watch?v=LOMbySJTKpg

Annons:
Saffran0Spice
2014-05-19 20:37
#14

Tog en 1½h PW för att få ner ångesten idag - inget större resultat än litervis med svett och en mycket trött hund..

Funderar på om man kanske skulle ta ett par Atarax innan man lägger sig idag - det borde väl hjälpa för sömnen iallafall?

molnflygare
2014-05-19 23:11
#15

Prova en atarax, och kör kanske sedan igenom några avslappnade kvällsrutiner som lite mysig musik, en trevlig bok, eller vad som får dig vanligtvis slappna av? Skadar inte att hjälpa medicinerna på traven!

Saffran0Spice
2014-05-20 16:58
#16

#15 ska testa detta ikväll! =)

Saffran0Spice
2014-05-23 12:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Idag måste jag bara säga att jag nästan tjuter av glädje!

Jag har fått veta att jag kanske fått praktikplats på ett hunddagis nära där jag bor! Nu kommer jag kanske kunna jobba med det jag älskar mest i världen och även kunna ta med den jag älskar mest i världen medans jag gör det.

F*n ta mediciner som bara krånglar, ingen gör mig lyckligare än min lilla Rossi. Vad skulle jag ta mig till utan honom, bara tanken på att inte ha honom förstör mig😢

Nu ska vi hålla tummar och tassar att vi får platserna!

[Eleya]
2014-05-23 13:00
#18

Man kan inte ta tag i alla problem på en gång..prioritera och jobba på en sak i taget. du får lov att säga ifrån till dina läkare/prykologer att dra ner på tempot ett tag, att när du är redo för nästa steg i din utveckling så tar ni den.

Försök också att tänka positivt! Jag är en High Sensitive Person som jag led av i många år, jag förstod det inte och jag orkade inte vara annorlunda. Men efter många år av grubblande och beteendeterapi har jag nu tagit stor fördel av mitt karaktärsdrag. Alla mina positiva "biverkningar" överväger nu de dåliga och de var jättemånga!

Jag har även varit så djupt deprimerad vid ett antal tillfällen att jag planerade självmord..men vågade inte utsätta min mor för ett sådant dödsfall till i vår familj..så jag kämpade vidare..i många år. Tog allt jag hatade mig själv för och arbetade bort det bit för bit!

Alla är vi oslipade diamanter..om du vågar arbeta med dig själv kommer du blir en kollosalt stark människa som du själv kommer förundras över och älska!!!! =D

GE INTE UPP!!!

Saffran0Spice
2014-05-23 16:22
#19

#18 Försöker, men ibland orkar man inget helt enkelt..

[Eleya]
2014-05-25 18:33
#20

Ge dig själv då tillåtelsen att ladda batterierna igen, att pausa och inte göra något som är laddat med känslor. Då slappnar man av och vilar sinnet lite. Jag menar inte meditation, utan mer som en mysig dag där man egentligen inte gör något produktivt och bara pysslar i hemmet, men ändå inte ligger och grubblar å stressar.

Annons:
Saffran0Spice
2014-05-25 18:37
#21

#20 Ska försöka mig på detta, oftast slutar det med att jag grubblar över saker jag borde kunnat gjort istället =P

Ikväll blir det dock inget - väntar på att djurskyddet ska komma och hämta en liten kisse som jag fångat in idag =)
Så idag känns positivt, att kunnat hjälpa någon liten och hjälplös känns helt rätt!

Saffran0Spice
2014-05-26 20:59
#22

Var och kollade hjärtat/puls/blodtryck idag pga min medicin.
Allt var fint, perfekta värden å så - men medicinen fungerar ju inte (än) så vi får se nästa vecka om vi ska höja dosen =/

Avskyr att ta piller, man känner sig som en försökskanin ><

Saffran0Spice
2014-05-27 12:44
#23

Usch idag är ångest och stressnivån hög!

Upptäckte att min hankatt kissat blod - så ska till veterinären imorgon med honom.
Panikångest och sjuka djur går inte ihop! 😕

molnflygare
2014-05-27 12:49
#24

#23 Usch vad jobbigt! 😕 Jag har själv djur så jag kan förstå hur det är. Hoppas att allting är bra med katten, men såklart med dig också! Tycker du är stark som fortsätter kämpa genom din jobbiga situation och all ångest.

Saffran0Spice
2014-05-27 12:55
#25

#24 Tack snälla du! 🌺

Ja det är riktigt jobbigt, nu är katten inte döende utan är sig själv precis som vanligt - så enda skillnaden är att jag upptäckte blod i urinen.
Men man blir fruktansvärt nojig när man har djur, även för sånna ''små saker'' ><

Upp till toppen
Annons: