Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 1604 ggr
michellepetersson95
5/18/14, 2:23 AM

Concerta=alltid på högvarv

Jag har haft sömnsvårigheter sen jag började i sjuan. Och nu har jag börjat på concerta för snart ett halvår sen. Dessa är de ända adhd medicinerna som fungerat på mig. Men jag kan inte sova. Innan behövde jag bara ta en sömntablett (propavan) och några theralen för och somna. Men nu går det inte. Får ta 1-2 theralen om timmen. Och 1 prpoavan varannan. Men jag kan inte bli lugn. Några tips tack? :/

Annons:
molnflygare
5/18/14, 11:35 AM
#1

Har du pratat med den läkare som skrivit ut läkemedlet åt dig? Det kan vara så att du helt enkelt äter en för hög dos Concerta, och att läkemedlet skulle ha en lika god verkan på din ADHD även om du tog en mindre dos men att biverkningarna (sömnsvårigheterna) skulle försvinna. Denna balans är svår att hitta med profylax, och kräver oftast att man justerar dosen några gånger för bästa "balans".

Det finns ju vanliga tips mot sömnsvårigheter också, t.ex. att lägga sig och gå upp på regelbundna tider, inte sitta vid datorn en timma innan sömngående, etc, men jag tror en läkarkontakt är det bästa att göra i din speciella situation då en del mediciner är inblandade.

Upp till toppen
Annons: