Annons:
Etikettpositiva-negativa
Läst 3772 ggr
Skorpion76
5/18/14, 11:45 AM

Inte accepterad!

Många människor går på krogen och dricker sprit för att våga mer eftersom hämningarna släpper när vi på sprit i oss. Om man saknar hämningar på grund av ett handikapp får man skäll för att man inte är normal. Puh, vad det sociala spelet är krångligt!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Kalli
5/18/14, 12:17 PM
#1

Förstår att det kan vara det när man har ett handikapp. Annars handlar det väl om sammanhang. Det är ex. helt okej att gå omkring i bikini på stranden men försök att få bord på valfri finare restaurang i samma utstyrsel? Det är hyfsat accepterat att stå och kyssas med någon på krogen men antagligen inte uppskattat på en arbetsplats. Men som sagt, har man svårt att läsa av det sociala spelet och förstå vad som är passande var är det säkert väldigt trassligt.

Skorpion76
5/20/14, 7:34 AM
#2

#1 Ett problem i sammanhanget som jag ser det är att svenskar äär så förbannat stela. Självklsaart fattar jag at man inte kan bete sig hur som helst bars för att man själv vill det, men det blir en dubbelmoral som är sv¨r att hantera.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Kalli
5/20/14, 8:29 AM
#3

Jag ser nog inte dubbelmoralen.

Maria
5/20/14, 11:07 AM
#4

#0 Brukar folk skälla på dig för att du inte är normal?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
5/20/14, 4:01 PM
#5

#4 Ja, det har hänt. Kanske inte just för att jag inte är normal, men för att jag har svårt för att behärska mig. Det har hänt vid flera tillfällen.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

doodz
5/21/14, 4:10 PM
#6

Beter någon sig illa på krogen så tar man troligtvis för givet att beteendet rotar sig i att individen är under påverkan av alkohol. Det innebär dock inte att beteendet måste vara socialt accepterat, men att alkoholen kan vara förklaringen till varför det uppkommer.

Har man ett mentalt handikapp som inte tar sig i uttryck  fysiskt så är det svårt för andra att se ditt handikapp. Det är svårt för människor som inte är insatta och inte vet vad det innebär att lida av ett mentalt handikapp. Jag tror att det kan vara därför folk tenderar att bli upprörda, de förstår inte varför du beter dig som du gör då de troligtvis inte är medvetna om att beteendet grundar sig i ett handikapp. 

Det är tråkigt att detta ska leda till svårigheter för dig. Det bästa du kan göra vid nästa tillfälle då någon reagerar negativt är att förklara varför det blir som det blir och att det faktiskt är ett handikapp. Jag tror att det skulle kunna hjälpa andra att få insikt och kanske inte bli lika upprörda 🙂

Annons:
Skorpion76
5/21/14, 4:40 PM
#7

Det är inte så säkert. et är inte lltid som det hjälper att förklara eftersom alla inte vill ta till sig det.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

doodz
5/21/14, 5:02 PM
#8

Jag förstår din frustration, det är tråkigt att många är så trångsynta. Du får se det som så att du i alla fall har gett din förklaring, sen är det upp varje individ om de väljer att visa förståelse eller inte. Man hade önskat att mer människor kunde se mentala handikapp på samma vis som fysiska.

GråttNyttHår
5/21/14, 5:17 PM
#9

Oavsett vart du bor i världen lär folk vara "stela". Vissa saker är bara inte accepterade oavsett vart än du är. Och det är t o m ännu mindre accepterat med handikapp i andra delar av världen. Finns fortfarande mentalsjukhus där man "gömmer undan" folk med handikapp. Ja, vissa kan inte bete sig med alkohol i kroppen. Och då skyller folk på det. Det du kan göra är antingen att lära dig mer om sociala eller att förklara. Du skriver att du har svårt att behärska dig ibland, blir du aggressiv eller glad? För om du blir aggressiv så kan det ju ligga i det. Det är få som gillar när en person är aggressiv och blir rädd.

Den enda som kan ändra dig är du.

Skorpion76
5/21/14, 8:00 PM
#10

#8 Precis! #9 Jag blir överlycklig, men får alltid tillsägelse om att dämps mig. I värsta fall blir jag tillsagd att låta en person som jag vill lära känna vara ifred och att jag inte ska besvära honom eller henne därför att han eller hon inte gillar mig.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

GråttNyttHår
5/21/14, 8:33 PM
#11

#10 kanske för att det är obekvämt att någon du just träffat blir så exalterad. Det kanske snarare är ditt sätt du agerar på som ogillas och inte själva du.

Den enda som kan ändra dig är du.

spidey
5/22/14, 2:37 AM
#12

#10 Men det är ju inget orättvist med det. Att någon inte tycker om dig, menar jag, det händer ju precis alla människor. Och att det finns en anledning till att du tex tappar behärskningen, betyder ju inte att personens känslor inför dig och det beteendet förändras. Antingen klickar man med någon eller så kan det skära sig mellan en själv och den personen. Det har du säkert själv också upplevt gentemot någon.

Att vara elak mot någon är såklart dock aldrig okej. Och stigmatisering är naturligtvis ett verkligt och högst beklagligt problem.

Ok, att Sverige skulle vara "stelt" i det här sammanhanget är…kanske inte helt korrekt, och det är att romantisera andra kulturer. Vi är väl ändå ett av de samhällen som är allra mest öppna och förstående inför olika människors svårigheter. Man behöver inte åka långt för att plötsligt befinna sig i ett land där psykiskt sjuka/icke-neurotypiska behandlas ungefär som ohyra.

Skorpion76
5/22/14, 7:18 AM
#13

#11 och #12 Jovisst, men ävrn om det inte är personligt riktat känns det väldigt jobbigt och om jag ska koncentrera mig på detta innebär det att jag spänner mig någonting fruktansväet! Jag kan ine slappna av eftersom det dåp börjar om från början igen.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
GråttNyttHår
5/22/14, 7:07 PM
#14

#13 okek. Men du vill ju bli accepterad säger du och hela ditt liv kretsar kring det. Var då som du är om du då blir så obekväm att anpassa dig.

Den enda som kan ändra dig är du.

Skorpion76
5/23/14, 7:35 AM
#15

#14 Ja, det är också det som är så oerhört märkligt. et heter at alla är lika mycket värda och att ingen kan alt, men at alla kan bidra med något. Sedan heter det också att man ska bemöta andra som man själv vill bli bemött, men trots det är man konstig om man beter siog annorlunda och de flesta människor blir ju så rädda så fprt någon går lite udda eller verkar bete sig på ett annat sätt.

Dessutom är det så att föräldrar som är ute med sina barn och möter en handikappad förmanar strängt sina barn att de absolut inte får fråga någonting troots att alla innerst inne vet att det är det enda sättet att få veta något. Istället för att svara ärligt på barnet eller barnens frågor får föräldern jäkligt bråttom och tar med sig sit barn och skyndar allt den kan över till andra sidan gatan så att barnet inte ska se något.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

GråttNyttHår
5/23/14, 8:37 AM
#16

#15 varför folk säger så till sina barn är för att dom har fått lära sig själva som barn att man inte ska gå fram till folk och fråga vad dom hänt eller vad det är för fel på dom, för det kanske sårar personen. Dom skyndar över gatan för att föräldrarna troligtvis inte orkar förklara för barnet varför du exempelvis kanske går lustigt eller dylikt. Så att alla är lika värda och varför folk undviker dig skulle jag säga beror på två helt skilda saker. Du har fortfarande värde, men ingen kan styra andra människors rädsla för att konfrontera.

Den enda som kan ändra dig är du.

Upp till toppen
Annons: