Annons:
Etikettbehandling
Läst 9376 ggr
mimåne
2014-05-21 20:19

Cymbalta

Är det någon som har erfarenhet av att äta cymbalta? Eventuella biverkningar och resultat?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Zadeira
2014-05-21 20:24
#1

Jag har precis slutat med den. Märkte överhuvudtaget inget alls. Fick inga insättningsbesvär, inga biverkningar mer än hård i magen när jag var uppe på högsta dosen, men inte heller någon effekt eller resultat alls. Åt den som kombinerad antidepp och mot värk, och märkte överhuvudtaget inte alls av den.

[marcusjohnson]
2014-05-21 20:25
#2

Jag har käkat Cymbalta i 2 år nu och på mig funkar den kanon! Jag har haft lite småångest samt är bipolär. Jag sover bättre, den är viktneutral och oron är borta!

Nackdelar: Svårare att få orgasm, erektionsproblem samt missar jag en dos märker jag det direkt genom riktig "cold turkey"

//Marcus

mimåne
2014-05-21 21:00
#3

Tack för era svar. Tar tacksamt emot fler från alla med erfarenheter och tankar.

#2 Men känner du dig.. Lyckligare, gladare och mer, framåt?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[marcusjohnson]
2014-05-22 21:48
#4

Ja det får jag nog säja att jag är piggare. Jag orkar jobba halvtid, sköta hushållet m.m. Men framförallt slippa ångesten som hindrat mig massor! //Marcus

mimåne
2014-05-22 21:57
#5

Det låter som en mirakelkur, men jag antar att du fått jobba mycket för det samtidigt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[marcusjohnson]
2014-05-23 10:58
#6

Jovars, medicin hjälper väl att ta en upp till ytan så man orkar ta tag i andra saker som ökar välmåendet!

//Marcus

Annons:
[malda]
2014-05-23 11:33
#7

Jag åt Cymbalta under ganska lång tid. Jag fick ingen direkt uppföljning och insåg inte att den inte alls fungerade. När jag tog kontakt med läkare igen så provades doshöjning, till maxdos. Det blev inte bra alls. Jag fick jättemycket biverkningar som jag märkte väl, tex muskelryckningar, tandgnissel/spända käkar, darriga händer, muntorrhet, svettningar, och värst: ökad ångest. Säkert har jag glömt en del också. När dosen sänktes igen blev biverkningarna bättre eller försvann. Men vid det laget var jag mycket mer uppmärksam och tyckte ändå att min allmänångest kändes förhöjd.

Jag bestämde själv att börja trappa ur Cymbalta. Det var ett mindre helvete när jag kom ner till den lägsta dosen. Eftersom det är kapslar så är det inte direkt meningen att man ska dela på dem, men om jag slutade helt efter 30mg så blev det obehagligt, som någon nämnde tidigare, om man glömmer en tablett så märks det! För mig blir utsättningssymptomen "brain zaps", tunnelseende, stark ångest, självmordstankar. Men jag började öppna kapslarna och sänka på det viset. Ganska drygt, men det fungerade. Dock tog det ca 9 månader från att jag började sänka dosen tills dess att jag kunde sluta helt.

Nu efter avslutad medicinering är det lättare att se att den inte passade mig. Den ökade min allmänångest (men tog bort en del ångesttoppar), gjorde mig håglös och "odriven".

Ursäkta för min långa text 🤐 Det kanske känns som en skräckberättelse, men mediciner fungerar olika på olika människor. Jag vill mest säga, var uppmärksam på biverkningar, glöm inte att ta medicinen, och trappa ur försiktigt när det blir aktuellt (och glöm inte- kapslarna går att öppna 😉). Hoppas att Cymbalta fungerar bättre för dig, om du provar. Lycka till!

mimåne
2014-05-23 11:45
#8

Tack för ditt svar och du behöver absolut inte be om ursäkt för att texten blev lång, jag blev snarare glad när jag såg att jag fått ett sådant långt svar!

Jag förstår att reaktionen är väldigt individuell men det är intressant att höra om andras upplevelser med medicinen. Jag har nu ätit den i snart 4 veckor och har precis som du hade, en massa biverkningar. Några har gått över och därför har jag tänkt fortsätta ett tag till för att se om allt ger med sig. Det värsta just nu är att jag inte får sova om nätterna, jag är trött men får ingen ro i kroppen. Jag får "restless legs" när jag lägger mig och svettas något så kopiöst mycket! Trots att jag inte alls har varmt.. Hela sängen blir sjöblöt och äcklig!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[malda]
2014-05-23 11:55
#9

Jag tänkte bara förtydliga, så att inte du, eller någon annan som funderar på att prova, blir avskräckt. Man har ju ändå gått genom en läkare som förhoppningsvis skriver ut en medicin för att hen tror att den passa patienten.

Det låter en del som hur jag hade när jag höjde dosen, fick också svårt att somna, speciellt eftersom jag väckte mig själv med muskelryckningar. Skönt om en del av biverkningarna släppt för dig. Men hur fungerar den mot det du har den utskriven för? Det kanske är lite tidigt att säga än i och för sig.. Värt att fundera på snart i alla fall. För om den inte har någon större effekt på den fronten, och har dryga biverkningar, då kan det nog vara värt att prova någon annan medicin.

MysMia
2014-05-23 15:06
#10

Jag har ätit Cymbalta i lite mer än ett år och jag mår bättre med den än att inte äta nånting antidepressivt medel alls, men jag mår inte helt bra och kan inte ens arbeta 25% än. Är uppe på 6 timmar i veckan. 

De biverkningar jag har är att ibland kan jag få lite ont i magen om jag har ätit mjölkprodukter i närheten av tablettintag, restless legs (när jag har en mer depressiv period) och svettningar. Den som är värst är nästan svettningarna. Precis som du mimåne blir jag sjöblöt och äcklig även om det inte är varmt på natten.

Jag har provat väldigt många olika och den som fungerade bäst på humöret var Mirtazapin, men då gick jag upp 20 kg så jag slutade med den och fick Venlafaxin istället. Den funkade inte alls. Så nu har jag då Cymbalta.

mimåne
2014-05-23 16:59
#11

Tack för att ni svarar.

Man vill ju lita på läkarna, men läkaren som skrivit ut denna medicin åt mig motiverade det med att "hon som distriktsläkare enbart tar efter vad hon ser att psykiatrin gör och att detta är en medicin de använder mycket" men hon kan inte svara på frågor om varför just cymbalta, och vad cymbalta har som min förra medicin inte hade o.s.v. Så egentligen tror jag inte att hon har någon vidare koll tyvärr…  

Men vad ska man göra, jag är ingen läkare själv så man har ju ingen annan att lita på. 

Medicinen har jag haft under så kort tid att jag än så länge inte har märkt av någon effekt. Min kropp är väldigt känslig för medicin och inom andra sjukdoms områden har jag prövat (enligt min läkare nr2) allt som finns på marknaden och inte en enda har min kropp tolererat. Därför behöver jag fortsättningsvis pröva med cymbalta då det kan vara svårt att hitta en annan medicin.

Sist och slutligen kanske jag ändå måste stå ut med dessa biverkningar, det är ju åtminstone inga allergiska reaktioner eller riktigt allvarliga biverkningar cymbalta ger mig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

indaa
2014-05-24 23:27
#12

Jag började med cymbalta för ca 3 veckor sen, började med minsta dosen och fick ganska extrema biverkningar första och andra dagen, jag spydde, kunde inte äta, var så yr att jag knappt kunde stå, förstoppad, kunde inte sova, sjukt torr i munnen, var helt stirrig och riktigt stora pupiller. Detta försvann dock efter 2 dagar och istället fick jag någon trötthet som biverkning, känns som jag sov i flera dagar. Sen mådde jag riktigt bra! Det försvann dock snabbt, har nu höjt till 60 mg, kommit förbi trötthetsperioden, och är hyfsat stabil. Knappt haft någon ångest :) lär fortsätta med dom iallafall.

mimåne
2014-05-25 20:47
#13

De första dagarna var också jobbiga för mig, jag hade också problem med illamåendet och kunde inte alls äta. Tanken på mat var så äcklig, och jag älskar mat i vanliga fall. Jag var också förstoppad, yr och fick ej sömn. 

Min aptit kom tillbaka efter ca 2 veckor och då försvann också en stor del av illamåendet. Resten av mina biverkningar är kvar ännu.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[chimpy]
2016-12-30 17:06
#14

Gammal tråd men jag lägger till mina erfarenheter här ifall någon annan letar efter info.

Jag började med cymbalta för ca 3 veckor sedan. Biverkningarna var läskiga för mig, hela kroppen skakade och i bästa fall "bara" darrade. Men jag kände mig mycket piggare de första 2 veckorna och hade mer energi och min kroniska huvudvärk försvann.

Men, sedan för lite mer än en vecka sedan fick jag diarre, trött hela tiden, orkeslös och sover dygnet runt. Jag valde att sluta för 2,5 dag sedan. Lite piggare men sover dåligt = konstiga drömmar och även mardrömmar, samt vad jag nu fått veta är brain zaps, jäkligt obehagligt och är konstanta så fort jag rör mig - känns som elstötar i huvudet. Lock för öronen och öronsus.

Det enda positiva för mig av cymbalta (30 mg) var att min aptit minskade, gick ner 2 kilo, lär väl gå upp dem på några dagar men… jag kan inte ha diarre och extrem trötthet, meningen var ju att jag skulle bli piggare och mer energisk.

Tog medicinen främst för värk men även nedstämdhet, lätt depression pga smärtan. Men har haft värk under hela perioden så kan inte påstå den hjälpte mig för min värk.

Hoppas att dessa brain zaps försvinner snart, otroligt obehagligt! =(

Eftersom jag fick biverkningar när jag började och sedan efter några veckor efter användande ch nu vid avslutande av behandling så skulle jag inte rekommendera cymbalta, men vi alla reagerar olika på mediciner.

scheindel
2017-01-13 01:53
#15

jag fortsätter väl bygga på med erfareheter då :)

jag tog cymbalta i ungefär ett år. den hade ingen positiv effekt, däremot blev jag otroligt trött, hade ständigt svårt att hålla mig vaken och sov flera timmar om dagen trots att jag sov hela nätterna. gick från att kunna jobba deltid till att inte kunna jobba alls.  dessutom fick jag problem med återkommande illamående.  kort sagt: jag blev sämre. 

eftersom läkaren inte gjorde en tillräckligt ordentlig uppföljning och biverkningarna kom smygande fattade jag inte att det var den som fick mig att må dåligt förrän jag slutade ta den och la märket till hur mycket piggare jag plötsligt blev och att magproblemen försvann.



Upp till toppen
Annons: