Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 4186 ggr
Fialialej
2014-05-23 23:52

Hur slipper jag dipparna?

Vis av erfarenhet vet jag att när jag haft en extra bra vecka kommer därefter ett enormt bakslag av ångest och jag mår sämre än nånsin. jag har lärt mig att det är så jag funkar och vet inte hur jag ska bryta det. Varje gång jg mår bra börjar jag oroa mig för att må dåligt och så är karusellen igång…. Jag skulle gärna mottaga tips på hur jag kan bryta detta, att jag alltid dippar så fruktansvärt efter några bra dagar.

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
VildaVittra
2014-05-24 00:10
#1

Du har inte funderat på om dina dåliga perioder följer din menstruationcykel?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zadeira
2014-05-25 22:04
#2

Det där känner jag igen! Jag är likadan och tror att jag mer eller mindre alltid kommer vara så i viss utsträckning. Har pratat en del med min psykolog om det och kommit fram till att det till stor del beror på att det är ett inlärt beteende, jag straffar mig själv omedvetet om jag varit för glad eller haft det för bra eftersom jag lärt mig att jag inte förtjänar det. Men det finns även en fysisk aspekt som beror på att när jag haft en bra period (ibland dag, ibland vecka) så har jag gjort av med mer energi, gjort mer saker, liksom "tärt" på mitt försvar. Jag är alltid mer sårbar när jag gjort av med mer energi än jag fått tid att återhämta, då räcker det att jag sover sämre en natt eller äter dåligt en dag sen är den onda spiralen igång igen och jag dippar fruktansvärt djupt. Kan det vara något liknande för dig?

Det jag övar mycket på är att acceptera det och lära mig att förutse när det kommer en dipp. Det tar inte bort eller förhindrar dippen men om jag på förhand är lite beredd så tar det ibland udden av dippens värsta djup. Jag kan liksom se att dippen kommer av en anledning och orsak, det är inte bara jag som är fånig utan finns faktiskt både psykiska och fysiska orsaker. Försök att se både de inre och yttre faktorerna när du dippar och acceptera att du inte riktigt har balans än men att om du faktiskt hittar de där orsakerna till dina dippar så har du något att börja jobba utifrån.

Melod
2014-07-06 18:07
#3

Vet du hur du ska hantera dipparna? Du har ju redan tagit dig ur dipparna ett flertalet gånger. En vän sa till mig att man inte ska oroa sig för de för man redan har tagit sig upp ur de så kan man göra det igen och igen. En stor del av stress ligger också i själva oroandet över att man kommer få en dipp, eller inte vet att man får en dipp.

Bästa sättet att "försvara" sig mot en dipp är att vara fysiskt utvilad. Sov de timmar man behöver, skapa rutin, ät ordentligt och sätt inte för stora prestationskrav på en själv. 

Det hjälpte mig, lite granna i alla fall. Ibland kommer det tillbaka stort, vissa perioder när jag mår fysiskt bra är det lättare att parera. Jag kan tänka mig att du är mer aktiv när du har din bra period och sedan blir du kanske mer fysiskt trött av alla aktiviteter så blir det svårare att hantera en dipp. 

En temporär snabbkur mot dipp är varmt tevatten med kakao och socker i. Choklad ökar endorfinnivåerna vilket ökar välmåendet, socker ger mer energi och sedan varmvatten gör att man blir varmare. Så jag tänkte att man kunde göra ett allt-i-ett :P

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: