Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2371 ggr
Castiel.
2014-05-29 22:14

Flytta hemifrån

Det här känns lite pinsamt men något som jag måste prata om…

Jag fyller 21 år i höst och jag ska troligtvis börja på högskola vilket innebär att jag så småningom ska flytta hemifrån och lämna mitt trygga bo hos mamma. Men det finns två problem… 

1. Jag är rädd för mörker.
2. Jag har fobi för åska.

Det är dessa två saker som hindrar mig från att flytta hemifrån. Sommaren är nog en utav de mest stressfulla säsongerna för mig, under den här säsongen går jag på högvarv 24/7 och kan inte slappna av, därför blir jag jätte trött framåt hösten och vintern. 

Mörker är nog mitt största problem. När jag ligger i min säng om kvällarna då jag precis släckt lampan så får jag för mig att jag ser någonting i mitt rum som rör sig och då börjar ju hjärtat köra igång riktigt ordentligt och jag börjar svettas och grejer. 

Jag sover oftast under täcket på nätterna för att jag inte ska börja hallucinera (om man ens kan kalla det för hallucinationer). Jag har prövat att gå i terapi för det här är ju tydligen ett allvarligt problem enligt mina närmaste anhöriga. Jag blir helt lamslagen om jag ska gå på toaletten mitt i natten för att det är mörkt i hallen. Samma sak när det åskar, jag blir som lamslagen och så får jag panik och vet inte vart jag ska ta vägen. 

Så jag är smått orolig för att flytta hemifrån om jag ska vara helt ärlig. Jag ser ju fram emot att flytta hemifrån och få dekorera och möblera mitt eget hem och köpa mat och grejer, men det är ju dessa två grejer som oroar mig mest. 

Som sagt, har testat att gå i terapi, men det har inte fungerat.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
VildaVittra
2014-05-29 22:17
#1

Kan du inte sova med en nattlampa?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Saoirse]
2014-05-29 22:24
#2

Tänker lite samma som #1.

När jag flyttade hemifrån så satte jag upp en lampa mellan sängen och toan som jag tände under nätterna. Nu har jag själv inte så mycket problem med att vara mörkrädd. Men då nätterna blev extra jobbiga hjälpte verkligen den där lampan.

Hoppas att det löser sig för dig 🌺

Castiel.
2014-05-30 10:40
#3

#1 Jag kunde sova med nattlampa när jag var yngre, men nu blir jag bara störd av det och jag vill helst ha det mörkt i mitt rum när jag sover annars så går det inte… Dock så är ju toalettlampan alltid tänd, men jag måste tända lampan i hallen för att kunna öppna dörren till toaletten, vilket stör min mamma och styvpappa väldigt mycket eftersom dom har sovrummet mittemot toaletten. Det här har fungerat men jag är ju fortfarande rädd… Ibland känns det som att någon förföljer mig när jag ska gå tillbaka till mitt sovrum, så jag brukar oftast backa tillbaka in i rummet.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Disturbed-Angel
2014-06-04 22:59
#4

När jag var liten fanns det små lampor man satte i eluttagen.. En sådan i hallen utanför sovrummet kanske skulle vara något?

Huygens
2014-06-05 18:06
#5

#0 Du måste bota din mörkerrädsla.

Indianerna sa att det enda man kunde göra med en rädsla var att möta den. Tror du på spöken? Då måste du "möta spöket". Är det mörkret du är rädd för, måste du möta mörkret.

Försök föreställa dej någon kvinnlig actionhjälte, krigarprinsessan. Var henne och möt det du är rädd för. Du kanske måste göra om det många gånger.

Om det inte funkar funderar jag på om KBT eller någon annan terapi kan hjälpa, men vet för lite om det för att kunna ge råd.

pirri17
2014-06-06 07:50
#6

Jag var också rädd för mörkret på kvällen där ute och undrar vad är det som ligger i diket när jag var på väg hem till mig och försöker sjunga höstvisor och jag glömde bort rädslan tills jag var hemma och det måste sjunga igen varje gång för det finns inga väglampor där ute på landet!

Brunett

Annons:
Upp till toppen
Annons: