Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2099 ggr
Ellie1
2014-06-05 17:37

"Autism-test" vid psykologsamtal

Hej,

Jag går sen en tid hos en psykolog, har inga diagnoser och misstänker heller själv inte någon diagnos. Fick dock för ett tag sen höra av en annan samtalskontakt jag enbart haft en gång på telefon, att jag kanske skulle kolla upp autism. Jag gjorde ett online test på nätet just för en indikation och det fanns inget i det som visade på att jag skulle ha någon sådan diagnos.

Nu undrar jag om man kan utgå ifrån att en psykolog automatiskt tittar efter tecken på t ex autism? Min psykolog har själv inte varit inne på något sånt här överhuvudtaget men då mina problem handlar om ensamhet, att inte ha så många vänner varken nu eller då jag var liten, så misstänker jag att hon ändå "fiskar" efter sånt här.

Att hon tittar efter om jag håller ögonkontakt, tänker även att det är möjligt att vissa frågor hon ställt har en utgångspunkt i att hon vill göra något slags test som en indikation för diagnoser.

Är det någon som känner till närmare om en psykolog ställer frågor utifrån sånt här, dvs inte bara för att få höra ens berättelse?

Annons:
Maria
2014-06-06 17:05
#1

Som psykolog så är ju hon utbildad i att möta andra människor med problem av olika slag. De sitter med all säkerhet inte och letar diagnoser men de är givetvis uppmärksamma.

Det bästa du kan göra är att lätta ditt hjärta och vara dig själv utan att ha sådana här funderingar för då blir det ju inget bra möte.

Vart det hela kommer att leda till vet nog varken hon eller du i nuläget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

molnflygare
2014-06-06 18:02
#2

Det är få seriösa psykologer som "letar" efter diagnoser hos sina patienter, vad de letar efter är snarare beteenden, tankar och känslor som kan leda till att man t.ex. blivit ensam. Diagnostiska tester och liknande utvärderingar görs istället av psykiatriker. Så även om du upplever att din psykolog frågar vidare om vissa saker, är det bara för att hen är intresserad av dina uppfattningar och tankar. Hen kanske bara upptäckte en lös tråd som du själv aldrig tänkt på, eller helt enkelt ville ha en förtydligande för att förstå dig bättre.

Ellie1
2014-06-07 00:19
#3

Molnflygare: Ja, det är bra att veta, att det är frågor som ställs ändå, även om ingen diagnos misstänks. Jag antar att en psykolog också efter flera gångers besök skulle vara ärlig och säga om han/hon misstänkte något som en diagnos?

Dessutom borde en autismdiagnos märkas i ett sådant möte och jag tror kanske nu mer på att det var en oprofessionell person som slängde ur sig påstående om en sån diagnos trots att hon bara hört mig på telefon.

molnflygare
2014-06-07 00:29
#4

Det skulle hon definitivt göra så fort hon misstänkte något! Dessutom är det helt rätt att ingen professionell person föreslår en diagnos till någon som de inte ens har träffat öga-mot-öga. Med en universitetsutbildning inom både psykologi och psykiatri blir jag upprörd över att höra att någon sagt så åt dig utan att ens veta vem du är. Hoppas att allting går bra med din psykologkontakt och att du kommer ur din ensamhet!

Ellie1
2014-06-07 01:10
#5

Molnflygare: Bra att veta hur det ska gå till, att man då kan få en hint om att man kanske ska gå vidare till en utredning. Ja, jag kände själv att det verkade oprofessionellt att göra ett sånt utlåtande eller påstående per telefon. Tack!

Upp till toppen
Annons: