Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 1580 ggr
ravangrad1
2014-06-13 19:18

Måste glömma en jobbig tanke!

Hej jag har ett jobbigt problem. som brukar dyka upp lite då och då. Jag kan få väldigt stor ångest utav detta. Jag tänker mig att jag inte kan se vilket blir väldigt jobbigt. Det är inte att jag inte kan se utan det är mer tanken som alltid är där och säger åt mig att jag inte kan se. Jag undrar hur man totalt glömmer tankar det måste ju finnas något sätt tack i förhand.

Annons:
molnflygare
2014-06-14 10:55
#1

Det går inte att glömma tankar medvetet, men du kan alltid jobba för att känslorna som tanken för med sig ska mattas av. Antingen kan du gå till en KBT-terapeut, där man får arbeta med sina beteenden och tankar för att förändra jobbiga automatiska reaktioner (t.ex. extrem ångest vid viss tanke).

Vill du inte gå till en terapeut kan du jobba med din tanke hemma. Skriv upp den på ett papper. Fundera på varför just denna tanke är så extremt ångestfylld och jobbig för dig. Prata sedan med någon vän du har gott förtroende för om vad du skrivit på pappret, de kanske kan ge nya synvinklar på dina funderingar som gör att det känns bättre.

När du lär dig att hantera känslorna kommer du märka att din tanke "försvinner" - tyvärr kan det inte fungera åt andra hållet. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: