Annons:
Etikettmedia
Läst 2179 ggr
RobinEH
6/22/14, 12:42 AM

Läkemedelsbehandling vid pedofili

Läkemedelsverket godkände nyligen en studie för läkemedlesbehandling av pedofiler. Läkemedlet som skall användas är degarelix som i nuläget används för behandling vid prostatacancer. Studien kräver dock godkännande av etikprövningsnämnden innan den kan påbörjas.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19095259.ab

Förhoppningarna med läkemedlet är att det skall minska den sexuella lusten i och med sänkning av testosteronnivåerna. Effekten av läkemedlet på testosteronnivåerna är likt kastrering.

"…In both trials, degarelix was well tolerated and degarelix treatment for 1 year was associated with a rapid, profound, and sustained suppression of testosterone to castrate testosterone levels (≤0.5 ng/ml) without an initial testosterone surge.

…Both degarelix regimens rapidly and effectively suppressed testosterone to castrate levels, without a testosterone surge.

_…At day 3, castrate testosterone (≤0.5 ng/ml) was reached by around 96% of patients in the degarelix 240/160 and 240/80 mg groups; in contrast, no patients on leuprolide had achieved castrate levels [Klotz _et al. 2008]."

Shore, N. D. (2013). Experience with degarelix in the treatment of prostate cancer. Therapeutic Advances in Urology, 5(1), 11-24. doi:10.1177/1756287212461048

TV4 hade ett inslag som var mycket oroande dock. De talar om att bota pedofili samt säger följande:

"Finns det nått sätt att förebygga pedofili och förhindra tragedier liknande den i Högsby…"

Här lyser ignoransen igenom. Om studien genomförs och får ett "lyckat" resultat så kommer pedofili inte att förebyggas. Däremot så kan det leda till att färre pedofiler väljer att förgripa sig sexuellt på minderåriga. Vad reportern sannolikt menar är att man kan förebygga sexuellt utnyttjande av barn, men att förgripa sig på barn utgör inte definitionen av pedofili. För er som tror att pedofiler våldtar barn så läs följande:

"A sexual preference for children, boys or girls or both, usually of prepubertal or early pubertal age."

Detta är ett citat från ICD-10 F65.4 vilket ger definitionen av pedofili. http://apps.who.int/classifications/icd10/browse/2010/en#/F65.4

En pedofil är sexuellt attraherad till barn. Det står inte "One who rapes a child" eller "One who molests a child". Att våldta ett barn gör en inte till pedofil och inte heller innebär pedofili att man är en våldtäktsman. 

Responsen till nyheten om studien har varit mycket negativ. Många tycker inte att pedofiler skall genomgå studien. Istället tycker vissa att pedofiler borde "kastreras", "tändas eld på", "få sin penis avhuggen", "få fingrarna avklippta", "hängas i sin penis", "få fängelse tills att de dör", "få skott i nacken", "torteras", "bli våldtagna i fängelse", "sättas i arbetsläger" och såklart "utrotas" med mera. Sedan finns det de som är positiva till studien men anser att man bör göra vissa korrigeringar, exempelvis ifrågasätts varför deltagandet är frivilligt och att det borde testas på dem alla. Det är varken höger- eller vänsterextremister som skrivit dessa kommentarer, det är vanliga empatiska svenskar.

Tanken att en vuxen människa har sexuella fantasier om ens barn är självklart inte så rolig. Men innebär detta att personen skall brännas ihjäl eller få sitt könsorgan avhugget? Jag tycker att det är tragiskt att människor i ett så pass utvecklat land som Sverige anser att personer, vars sexuella läggning de inte rår för, skall torteras eller låsas in. Våldtäktsmän skall bestraffas oavsett om de våldtar vuxna eller barn, men pedofiler som inte utnyttjar barn sexuellt gör inget fel. Pedofiler har inte valt sin sexuella läggning.

Jag tror och hoppas att frivilliga som diagnostiserats med pedofili anmäler sig till studien. Inte för att de måste, utan för att de vill undvika att utvecklas till våldtäktsmän. För valen är inte många. Ge efter för lusten och förgripa sig på ett barn. Leva med lusten livet ut utan att ge utlopp för den. Eller ha möjlighet att slippa lusten utan att ha gett utlopp för den, med hjälp av medicinering.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
[AnimeV4]
6/22/14, 12:56 AM
#1

Det låter intressant och hoppas även jag att de frivilligt anmäler sig och deltar i detta! Jag är väldigt glad för att du påpekar att de inte nödvändigtvis måste våldta eller ens vara sexuella mot barn och att det är en sexuell läggning, precis som att man kan tända på vad som helst annars. 

// Sôr PuffBuck von Puffdjur

Upp till toppen
Annons: