Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2603 ggr
Elin1981
7/4/14, 1:14 AM

Fel att uppskatta sin psykolog?

Jag har gått i terapi några gånger och upplever att det ger mig mycket och att jag och psykologen jobbar bra tillsammans, har en bra personkemi. Jag har låtit henne veta att jag uppskattar det hon gör, att jag ser fram emot mötena och att jag uppskattar vissa saker hon sagt och gjort.

Det handlar alltså inte om att jag försöker krama henne eller ge henne gåvor eller liknande.

Jag läste en del om det här med att uppskatta sin psykolog och blev aningen nedstämd av det då allt verkar handla om att man uppvisar ett emotionellt beroende när man tydligt visar att man uppskattar sin terapeut. Att det också kan handla om "problem" man har med sig sen barndomen, att man visar snällhet och uppskattning för att få vara en i gänget.

Det kan säkert ligga en del sanning i det här, även för mig, men det fick mig att känna mig fånig då det kanske är så att psykologen inte tar min uppskattning seriöst? Att hon enbart ser dessa underliggande "problem".

Om man i verkliga livet uttrycker uppskattning så är det ju för att man gör just det, uppskattar en person för något de gjort, men i terapin verkar det som att uppskattning inte kan vara just uppskattning?

Någon som vet mer om det här och kan förklara det? (Vill inte ta upp det rakt på med terapeuten förrän jag själv läst in mig mer på ämnet)

Annons:
Allt oviktigt
7/5/14, 6:41 PM
#1

Uppriktigt sagt tycker jag inte att man behöver sönderanalysera allt. Du gillar henne för att hon är en bra terapeut och har berättat det. Är hon normalt funtat så lär hon uppskatta berömmet. Jag ser det inte som något underligt att man ger beröm oavsett vilket yrke personen har. Oavsett vilket arbete man har så är jag övertygad om att man värdesätter att få höra att man är bra på det

Melod
7/6/14, 12:29 PM
#2

Jag håller med föregående inlägg. Jag har varit hos kurator ett tag och uttryckt min tacksamhet för det han har gjort för mig. På något sätt har du väl gjort någonting liknande. Det är trots allt en person som har gjort någonting för någon i grund och botten. Sen har jag hört talas om att risken finns att en patient börjar tycka om terapeuten för denne har lyssnat på en på ett sätt andra inte har gjort och utvecklar känslor på det sättet. Patient och läkarförhållande är inte direkt tillåtna. Det skulle kunna vara den aspekten.

Upp till toppen
Annons: