Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2867 ggr
[Elucai]
2014-07-16 15:37

Narcissism

Jag har sedan en lång tid tillbaka sett mig själv som en Gud. Det finns ingen människa jag älskar som mycket som mig själv. Alla andra är vanliga, inte att jag dömer ut dem för jag vet hur det känns att bli dömd av någon annan, men de är bara mindre värda. Jag är centrum, jag är perfektion. Allt jag gör är bättre än alla andra och jag är den snyggaste och mest intelligenta människa jag vet.

Folk blir fly förbannade när jag berättar om min excellens, t ex. mamma som ibland ryter åt mig att folk kommer hata mig om jag fortsätter älska mig själv så fanatiskt. Jag vill inte att folk ska avsky mig just för att jag älskar mig själv, men jag kan inte ljuga om vad jag tycker. Jag tycker ärligt att jag är perfektion, jag är enormt mycket bättre än andra.

Är detta vanligt? Och än viktigare, är det normalt beteende? Jag vill inte vara en jobbig människa för omvärlden, men kan inte låta bli att se mig själv som en Gud. Jag tror jag måste tona ned min självgodhet, men det känns så omöjligt för att det är sådan jag är. Tror ni att man kan få hjälp med sådant här?

Annons:
[TanatosNyx]
2014-07-16 15:46
#1

Det är nog en fin balans mellan att vara nöjd och stolt med sig själv, och att vara narcisstisk. Å andra sidan är det inte sunt med den jantelag vi lever i heller. Jag tycker inte du ska "kväsa dig själv" för att passa in i en samhällsmall. Så länge du inte ser ner på andra och sårar liksom. Du verkar ändå ha huvudet på skaft. Men det är jättesvårt att yttra sig till en främling över nätet, baserat på några rader som är skrivet av dig själv 🙂

[Elucai]
2014-07-16 15:52
#2

Alltså jag älskar att jag älskar mig själv. Det är ju inget fel i det. Det är snarare att jag väldigt lätt förlorar vänner eller potentiella vänner när de inser att jag är så självgod. De gillar inte det. Av någon anledning. Så det är snarare så att jag måste anpassa mig för att få vänner. owo

VildaVittra
2014-07-16 15:55
#3

#2 Har du utmanat dig själv så du verkligen vet att du är excellent? Exempelvis gjort IQ-test, testat din motoriska förmåga, ditt mod o.s.v.

Man lär känna sig själv först när man vet sina brister i ytterlägen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TanatosNyx]
2014-07-16 15:56
#4

Så kan det vara ibland. 🙂 Vissa tycker det är jobbigt med en självgod person, andra trivs med de som är nöjda med sig själv och ser fördelarna med det. Leta vidare du, det finns folk som passar som din vän, det lovar jag. 👍

[Elucai]
2014-07-16 16:32
#5

#3 Har gjort IQ-test och fick 132, men jag är endast 15 så det kan ju vara felaktigt. Utmanar mig själv ständigt, testar mina förmågor och lyckas nästan alltid med vad jag än försöker. Jag ser inte hur det skulle kunna vara slumpen, så jag tror stenhårt på att det är jag som är överintelligent. Har andra överintelligenta i släkten, folk med autism och likande. Jag tror jag har autism också, ska göra utredning nu i höst.

Monsva
2014-07-18 21:49
#6

Det är bra att älska sig själv, absolut. Men att anse att andra människor är mindre värda, säger en hel del om dig som jag INTE tycker är positivt.

Annons:
Ebolaa
2014-07-19 10:19
#7

Det är inget onormalt att se sig som bättre än andra, det är något som är vanligt. I en forskning när man frågat folk om vad de anser om sig själva så är det väldigt ovanligt att man ser sig som sämre och dummare än andra, i övrigt ser dom flesta sig som lite smartare eller lite bättre än andra.. 

MEN faktum kvarstår att bara för att du tror eller tycker att du är bättre än andra kan det vara bra om du håller de åsikterna för dig själv, eller skriver av dig de tankarna istället för att prata med människor om "hur bra och duktig du är" - för ingen annan människa kommer bry sig om det. Faktum är att de kanske kommer tycka att du är allför självgod - eller så kommer de tycka att du har en bra syn på dig själv - men att du kanske kommer få dig ett par "törnar" på vägen då din självuppfattning inte stämmer överens med verkligheten. Det är ganska "avtändande" (enligt mig) med personer som tycker att alla andra är underlägsna eller dylikt. Det finns enligt mig ingen som är bäst eller främst på något, utan alla människor har styrkor och svagheter som är bra i olika avseenden eller situationer..

Hur har andra än din mamma reagerat på ditt prat om dig själv? Jag menar, det kanske är så "farligt" eller så är det till och med värre än hur ditt inlägg låter :P 

Ciao :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
2014-07-19 11:27
#8

Istället för att prata om hur bra och duktig du är kunde du vända den "visdomen" till att hjälpa andra att bli bättre. Förstår du vad jag menar? Att inte säga "Gör si och så, för så har jag gjort och för mig går det så himla bra", utan se på vad som får det att gå sämre för de i din omgivning och ge tips på hur de kunde göra istället, bara tips och inte uppmaningar.. För folk  blir nästan trotsiga när man säger hur de ska göra, det handlar mera om att "så frön" som kan få de att tänka eller göra annorlunda nästa gång.. 

Säg istället, jag ser att du gör såhär men om du nästa gång testar att göra på det här viset så kan det blir annorlunda..

Om du nu är bättre och visare än andra så borde du sluta påpeka det och istället visa och använda din empatiska sida till att hjälpa dem som gör sämre ifrån sig, då kommer folk dras till dig och ringa din när de behöver hjälp. En människa som tycker att allt den gör är så otroligt bra kommer ingen vända sig till just för att det orkar inte människor höra på, speciellt inte om de är i behov av hjälp.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
2014-07-19 11:38
#9

Att du tror att andra är intresserade av att höra hur mycket du älskar dig själv, att du tror du är en gud, att du ser andra som mindre värda och att allt du gör är bättre. Det säger mig att du inte är så överintelligent som du tror.

Intelligens handlar nämligen också om empati, om förståelse för andra osv. Denna egenskap saknar uppenbarligen du just nu. Det kan dock komma med åldern.

Men ju fortare du lär dig att andra inte bryr sig om hur bäst du tror att du är, ju fortare kommer folk sluta dra sig undan. Ingen gillar översittare. 

Jag tror att samtal med psykolog kan hjäloa dig.

Ebolaa
2014-07-19 12:07
#10

Något jag tror, som du också påpekar Hera, att TS borde gå till psykolog/psykiatriker. Autism/asperger låter som något du, TS, kanske lider av. Då saknar man just förståelse till andras val och hur de lever sitt liv. Det är något du nog borde kolla upp Elucai. 

Kolla denna länk TS: http://barasololee.wordpress.com/2010/05/13/att-ha-aspergers-syndrom/ (mycket likheter med det du känner/berättar)

http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/annorlunda_tankande/ (här fanns väldigt mycket information om autism/asperger - kolla igenom de "andra" valen till vänster för att se om du kanske har några likheter med detta)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
2014-07-19 12:30
#11

#10 Jag tycker inte ts drag påminner om as.

[TanatosNyx]
2014-07-19 13:47
#12

#10 håller definitivt inte med! Autism/asperger yttrar sig inte så.

VildaVittra
2014-07-19 13:58
#13

#9 "Att du tror att andra är intresserade av att höra hur mycket du älskar dig själv, att du tror du är en gud, att du ser andra som mindre värda och att allt du gör är bättre. Det säger mig att du inte är så överintelligent som du tror."

Nu finns det ju lika många varianter av överintelligenta som det finns av normalintelligenta, så den slutsatsen är felaktig. 

#12 Asperger och autism finns i olika grad, en del är högfungerande även när det gäller andras känslor, men det finns också de som har enormt svårt för det. Så jo, det kan mycket väl yttra sig så.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Ebolaa
2014-07-19 17:11
#14

Personer med asperger bruykar ha väldigt svårt för hur andra människor gör, och brukar te sig som att de "prackar" på andra deras åsikter och rutiner. Det var det jag fick det ifrån, sedan finns det faktiskt en ärflighetsfaktor, och det faktum att TS har personer med asperger i släkten gör det väl lite mer sannolikt..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
2014-07-19 17:51
#15

#14 Jag har själv as. Känner mååånga personer med diagnosen.

Ingen tror sig vara gudar eller anser andra vara mindre värda.

Att ha svårt att förstå andra är något annat.

VildaVittra
2014-07-19 17:57
#16

#15 Nu är det ju så att alla andra inte nödvändigtvis är precis som du eller dina vänner, ett av "kriterierna" kan ju vara att man har svårigheter med att förstå att alla andra inte är som en själv. Gör man då saker annorlunda eller uppfattar saker på ett annat sätt, så är det ju lätt hänt att man ser andra som sämre än en själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ebolaa
2014-07-19 18:59
#17

Ja, vad jag förstod på de sidor jag kollade upp om asperger är att man ofta har en rätt "hög" (eller ivf normal) intelligensnivå sedan har man den där "nedsatta sociala förmågan", men den yttrar väl sig antagligen på olika sätt. TS kanske har en mer "egensinnad" form eller symtom på asperger (om det ens är det…) jämfört med er som kanske har en "bättre" eller mer fungerande social funktion.. Umgås du med många med asperger så har du ju en rätt förstående omgivning och säkert en bättre miljö att "arbeta med" dina svagare sidor, medans TS har oförstående människor runt omkring sig, hon/han var ju bara 15 år och verkar inte heller riktigt ha koll på de beteenden som är socialt accepterade och inte.. Är man 15 år är det sociala livet som mest känsligt också, så folk kanske stör sig mera på TS än på dig vad gäller den aspekten också…..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
2014-07-19 20:17
#18

16 Det var kortdraget. Jag håller föredrag om diagnosen och är faktiskt mer insatt än många. 

Säger inte att ts INTE har diagnosen,  det krävs det en utredning för. Däremot ser jag mycket som inte tillhör diagnosen.

Silver Fox
2014-07-21 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Ungdomens arrogans…..

Vad säger man ? Om du menar allvar låter du rätt osympatisk och nej det är inte normalt bland friska personer att ha sådana tankar om sig själv det är mer vanligt bland folk med antisocial personlighetsstörning. Sök hjälp.

Upp till toppen
Annons: