Annons:
Etikettbehandling
Läst 2225 ggr
Calcifer
2014-07-18 23:21

Ska jag be om annan medicin?

Jag har aspergers syndrom och tidigare åt jag voxra och tyckte den hade god effekt. Den hjälpte mig rätt rejält med as tröttheten. Nu äter jag sertralin och mirtazapin men ska på måndag träffa en ny läkare. Har bara ätit nya medicinen i några veckor, så kan varken säga bu eller bä än. Men jag funderar på om jag ska be om att få voxra igen eller ge dessa mediciner en chans.

Grejen är också att jag flyttar till England i höst och då ska jag söka hjälp där och kommer förmodligen få annan medicin. Någon som har några tankar?

Sen undrar jag vad man kan få för sömntabletter som verkligen fungerar? Propavan och dylikt fungerar inte ett dyft. Inte atarax heller. Zopiklon har fungerat tidigare men fick det nu i 7,5mg dos och det fungerar inte utan jag sover värdelöst. Funderar på vad jag ska be om på måndag, för jag kommer bli tokig snart om jag inte får sova normalt. Nu sover jag bara om jag tar alla mina ångesttabletter (även de jag fick i Japan, utöver de jag fått i Sverige) i kombination med alkohol. Farligt och dumt, jag vet, men efter 5 dagar i rad utan mer än kanske några timmars sömn så gav jag upp och orkade psykiskt inte längre och blev suicid och funderade starkt på att dänga huvudet i väggen bara för att slockna.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
bohan85
2014-07-18 23:36
#2

måste ju ha funnits en anledning till att du slutade med voxra?

Sover du inte när du tar Mirtazapin?

Venlafaxin fungerade bra på mig.

Calcifer
2014-07-18 23:39
#3

Mirtazapin gör mig inte trött. Jag slutade med voxra för att jag flyttade till Japan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
Calcifer
2014-07-18 23:51
#5

Vad äter du det mot?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
bohan85
2014-07-18 23:57
#7

#4 fast inte Naltrexone mot ångets/depression va?  Eller är det något nytt man behandlar detta med?

Denna kommentar har tagits bort.
Calcifer
2014-07-19 00:07
#9

Hm, får höra vad läkaren säger helt enkelt. För det jag får nu mot ångesten fungerar tyvärr inte riktigt. Eller så får jag extra ångest av insättningen av sertralinet. Så kan det ju också vara. Är svårt, jag har inte ätit det särskilt länge, vet inte om det har någon effekt än. Dessutom vet jag inte om det är värt att byta medicin mot depressionen när jag ändå kommer byta efter att jag flyttat till England. Men måste ha starkare sömntabletter, eller bättre sömntabletter. Jag blir snart vansinnig av att inte få sova ordentligt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Allt oviktigt
2014-07-19 09:27
#10

Det låter väl vettigt att du ber om voxra igen eftersom det fungerade för dig tidigare. Låter lite dumt att ta någon medicin som kanske inte fungerar nu när du inte mår helt bra.

Har tyvärr inga tips när det gäller sömnmedicin. Har i perioder bara tagit insomningstabletter, har inga större problem när det gäller sömn

Ebolaa
2014-07-19 10:00
#11

Den bästa sömnmedicinen är immovane enligt mig, man "däckar" direkt. Atarax, propavan och sopiklone är inte lika starka som immovane. När du nu inte fått sova speciellt mycket den senaste veckan kanske det vore på sin plats för din läkare att skriva ut immovane för bara några dagar eller en vecka. De är ju bensodiazeppiner, vilket innebär att immovane vänjer du dig vid snabbt och du måste sedan ta flera för att få samma effekt, samtidigt som man utvecklar ett beroende för dem. Så detta är i sista hand och du verkar ju haft det tufft på sömnfronten den senaste tiden :)

Ciao

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

bohan85
2014-07-19 10:03
#12

#8: Naltrexone brukar ju användas för att behandla alkoholberoende och kanske inte är något som TS skall be om att få prova. Så menade jag.

Calcifer
2014-07-19 10:54
#13

#11 Fast zopiklon är vad jag vet den billigare versionen av immovane. Jag fick immovane utskrivet första gången för några år sedan och de på apoteket frågade om jag ville ha den billigare versionen då det är samma verksamma ämne.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Ebolaa
2014-07-19 10:58
#14

Okej, det visste jag inte ! hade inte koll på det verksamma ämnet. Du tar nog för många olika sorters "lungnande" medel så din kropp vant sig. Kanske dags att vara utan några dagar och sen böärja igen, iaf med vissa mediciner du får ut..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Calcifer
2014-07-19 11:03
#15

#14 Det skulle jag aldrig klara av. Jag lider av sådan kraftig ångest att jag blir suicid och börjar självskada om jag är omedicinerad.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ebolaa
2014-07-19 11:17
#16

Okej, det låter verkligen illa.. Sådär funkar ju mediciner, man måste ta högre doser därför att hjärnan vänjer sig att du använder dem, samma sak som med beroenden eller droganvändning.. Kan du kanske lägga dig på en sluten psykisk avdelning i några dyng där de kan hjälpa dig med sömnen ? De finns ju möjlighet att vara nattpatient på psykiatriska avdelningar och det kanske skulle vara något för dig just nu ?

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
2014-07-19 11:18
#17

Är det något speciellt för övrigt i ditt liv som får dig att inte sova, något nytt som stressar eller ger dig ångest ?

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Calcifer
2014-07-19 13:04
#18

Nej det har alltid varit så här, jag har alltid haft problem med sömnen. Inläggning skulle inte fungera, det skulle göra det värre för mig, jag har skräck för att bli inlagd. Sen finns nog inte den möjligheten här heller eftersom det är en sån liten stad som inte ens har någonstans akut att vända sig när det gäller psykiska problem utan då får man åka till vanliga akuten där man inte får någon hjälp överhuvudtaget.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Calcifer
2014-07-19 17:41
#22

Nu har du skrivit det inlägget två gånger i min tråd där det inte hör hemma, kan du inte antingen svara på det som diskussionen handlar om eller hålla dig till dina egna trådar?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ebolaa
2014-07-19 17:46
#23

Det verkar nog som att du får ringa din läkare direkt på måndag och säga att du testat allt.. Drack du alkohol till dina tabletter utan framgång?

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Calcifer
2014-07-19 18:56
#24

#23 Jag har tid hos en ny läkare på måndag, då han jag träffade förra gången är på semester. Jag har inte riktigt någon egen läkare än, då jag precis kommit hem från Japan. Jag åker för övrigt till England på tisdag.

Nej med alkoholen så slog det ju till ordentligt och jag totalslocknade. Men så kan jag ju inte hålla på, det är grymt dumt och farligt. Två nätter kvar nu…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
Calcifer
2014-07-19 23:30
#26

#25 Tycker det är en trist attityd du kommer med, det är inte så konstigt att man i en allvarlig diskussion om sin egna mentala hälsa inte vill att någon spammar med ett meddelande som redan har två egna trådar och sedan repeteras två gånger i min tråd där det inte hör till saken. Önskar dig gott och att du finner några vänner, men det finns ingen anledning till att skriva i denna tråden om det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ebolaa
2014-07-20 11:00
#27

Jaadu, jag tror att sådana sömnproblem du lider av, som pågått så länge du kan minnas, är svåra att behandla. Jag fick en liten "medicin-idé"; att du i fortsättnignen kanskje skulle testa byta emellan olika mediciner som fungerat någon gång. När du kommit upp i "maxdos" på en medicin och inte längre får någon effekt från den skulle du ju bra kunna byta till något annat läkemedel som också fungerat någon gång tidigare..

Hur låter den idén? Bara dumt eller något som kunde fungera? Kanske något du kan rådfråga läkaren om imorgon?

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Calcifer
2014-07-20 11:48
#28

#27 Jag kan definitivt höra med läkaren vad hen tycker. Jag har ju märkt själv att min kropp vänjer sig vid sömnmedel rejält fort och när jag bodde i Japan fick jag ta TVÅ sorters insomningstabletter och TVÅ sorters tabletter som skulle hålla mig sova. Det är ju rejält mycket medicin bara för att kunna sova mer än typ 2-3 timmar per natt…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vallhund
2014-07-23 16:38
#29

Imovane/Zopiklon är på intet sätt starkare/mer potent än Stilnoct/Zolpidem eller andra insomningsmedel.

Betydligt starkare är Nitrazepam/Mogadon o t ex Flunitrazepam/Rohypnol. Hit räknas även Sonera som nyligen avregistreras. De senare räknas till barbiturater o har inte på öppna marknaden att göra.

Propavan är egentligen inte ett sömnmedel, utan ett starkt antihistamin vars enda indikation är sömnlöshet eller uppvaknande under natten.

Andra antihistaminer som kan hjälpa är Atarax o Lergigan.

Andra medel som kan hjälpa är Nozinan o Zyprexa/Omeprazol, Nozinan o Theralen. samt Cikardin.

En del sover bättre om de äter antidepressiva som t ex  Venaflaxin.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Calcifer
2014-07-24 14:41
#30

Stilnoct har hjälpt mig sova än så länge i alla fall.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2014-07-26 05:04
#31

Har du varit hos en sömnklinik? Om inte kräv en remiss.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Pandette]1
2014-07-26 10:16
#32

Melatonin kanske?

Calcifer
2014-07-27 21:39
#33

Ja det har jag. Det enda de säger är att jag borde kunna sova, typ. Men nu sover jag okej på stilnoct i alla fall. Men jag drömmer spejsade drömmar och blir helt borta på dem på kvällen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: