Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 3544 ggr
Kutirai
2014-07-24 16:47

Min pojkvän har blivit tokig

Jag är så desperat just nu. Detta håller inte och jag gör vad som helst för att någon skall kunna ge mig en ledtråd om vad detta handlar om. Han tar inga droger och han är femton år. 
Läs snälla igenom allt och gör er egen bedömning. 

Jag har varit tillsammans med en underbar, intellektuell, blygsam och humoristisk kille i över ett år. Innan dess var vi bästa vänner och det fanns inga tecken på att någonting inte stod rätt till.
Tre månader in i vårt förhållande, började han bete sig annorlunda. Han pratade om att ett par ögon betraktade honom om nätterna. Två dygn senare försökte han ta sitt liv med hundrafemtio paracetamoltabletter. 
Därefter började saker gå utför i rasande fart. Han har minnesluckor som täcker hela dagar. Han kan vakna en dag och inte minnas vad han sysslat med dagen innan, helt blankt. 
Han sover väldigt dåligt och är väldigt trött på dagarna. Han blir då och då helt övertygad om absurda saker, såsom att någon är i rummet eller i fönstret, att en katt är ute efter att döda honom och är sänd av djävulen, att han kan förutspå att någonting fruktansvärt kommer att ske, att någon närvaro är inuti honom (ibland anklagar han mig för att ha brutit mig in i hans medvetande.) Han kan börja gråta och skrika hysteriskt i en halvtimme för att han är säker på att jag kommer att bita honom, vilket är helt befängt. 
Han tror att ibland att djävulen är ute efter att hämta honom. Han har plötsliga personlighetsförändringar och kan gå från en valid person, till ett litet barn som inte lyssnar eller en iskall person som försöker såra mig.
Under dessa personlighetsförändringar kan han gå från att vara sitt vanliga, djurälskande jag, till att hysteriskt skrattande vara alldeles för hårdhänt med dem. 
Han kan också helt plötsligt gå från glad till att slänga sig på sängen och vilja dö. Helt plötsligt bara. 
Han kan ha ett långt telefonsamtal med mig där han framstår som helt normal, för att sedan några minuter efter telefonsamtalet vara helt övertygad om att han sovit hela tiden. 

Jag är vansinnigt orolig. Jag har fått honom att kontakta psykiatrin, men det är likförbannat väntetid. 
Har någon en aning om vad detta kan handla om?

Annons:
Maria
2014-07-24 19:09
#1

Har du någon kontakt med hans föräldrar? De måste ju märka att han mår dåligt och är personlighetsförändrad.

Killen behöver professionell hjälp och någon vuxen vid sin sida.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
2014-07-24 19:14
#2

När han får en av sina psykotiska episoder nästa gång, så ring det mobila psykteamet. Skriver du i vilken kommun ni finns så kan jag leta reda på det åt dig. Skulle dom inte svara/kunna så kan du ringa polisen. 

De kommer sannolika att lägga in honom och då går han före i kön, ibland måste man vara elak för att vara snäll. Du och hans anhöriga vill ju hans bästa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LeJ
2014-07-24 19:23
#3

Jag vet inte hur gammal du är men jag antar nu att du är i samma ålder. Du kan inte hantera detta, prata med dina föräldrar som kan ta kontakt med hans föräldrar eller skolan. Du måste sätta din egen säkerhet först. Jag förstår att det måste kännas jättejobbigt att dra sig undan men just nu är du inte säker med honom, han behöver behandling först och det bästa du kan göra för honom är att berätta för de vuxna omkring er.

Ebolaa
2014-07-24 19:27
#4

Oj  oj oj, det där låter inte bra. Nå, likt de andra två kommentarerna så måste han ta kontakt med psykiatrin. Han har kanske någon form av schizofreni, och hans symtom kan behandlas med rätt medicin. Låt det inte gå utan ta kontakt med professionella, de vet vad ni ska göra. 

Lycka till Ciao

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
2014-07-24 19:29
#5

Psykiatrin verkar inte förstå att läget är akut, säg åt hans föräldrar att dom måste gå till en akut psykatrisk mottagning. Killen behöver hjälp, så är det bara. Han är ju till och med självmordbenägen, då är det akut…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Kutirai
2014-07-24 20:51
#6

Jag fyller snart femton år. 
Hans föräldrar är konservativa och oroväckande kalla. De är väldigt högt uppsatta och prioriterar sitt rykte framför sin son. Efter överdosen, stod de för en stor tillställning med en massa människor, där han fick bra betalt av sin pappa för att framstå som om han mådde bra. 
Jag kan inte tala dem till sans, eftersom de inte tillåter mig. Min pojkvän har en schizofren farförälder.
Är det möjligt att det rör sig om schizofreni, trots att han ännu inte är i tjugoårsåldern?

Annons:
VildaVittra
2014-07-24 20:59
#7

#6 Ja, schizofreni kan dyka upp i början av puberteten. 

Förbaskat trist med så korkat folk, vi har också ärftlig schizofreni i släkten och ingen av oss bryr sig, om någon skulle säga något idiotiskt är det ju dom som är idioter och inte mina släktingar. Fattar dom inte att hans prognos ser bättre ut om man tar det i tid?

Du behöver inte hans föräldrars tillåtelse för att ringa varken polis eller psykteam. Gör det för hans skull!

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LeJ
2014-07-24 21:17
#8

Jag tycker du ska berätta allting för dina föräldrar, dom kan sedan kontakta skolan eller psykiatrin eller någon myndighet. Du är för ung för att ta hand om detta själv och du ska inte behöva det heller,  om du har svårt att prata med dina föräldrar kanske du har en annan vuxen person i din närhet som du känner förtroende för?

Kutirai
2014-07-24 21:30
#9

Jag skall se till att han får en akuttid, men det skulle ju innebära att en utredning ligger framför honom nu. Jag har ett par stycken som står mig nära, runtom i landet, som lider av schizofreni. I deras fall tog vården inte dem på allvar och de fick höra att de "har livlig fantasi." 
Min pojkvän har inte så mycket självkänsla att skylta med. Jag är så orolig för honom. Jag älskar honom.

noraa
2014-07-25 13:41
#10
Ebolaa
2014-07-25 15:01
#11

#9 jätteimponerande att du tar itu med detta. Det är en stor bedrift från din sida, och din pojkvän kommer vara dig tacksam för alltid. Det skulle vara bäst om du gör en "barnskyddsanmälan" då är socialen är skyldiga att ta tag i detta, börja där skulle jag säga :) Berätta allt om hans familj, att de inte tar hans problem på allvar, och skriv ner en lista med alla "konstiga symtom" du lagt märke till under er tid tillsammans, så kommer nog allt gå bra. 

Lycka till, Ciao kram <3

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

LeJ
2014-07-29 19:39
#12

Hur går det för er?

Upp till toppen
Annons: