Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 2416 ggr
AnonymBert
8/11/14, 6:30 PM

Lätt att må dåligt

Jag har så otroligt lätt att bli deprimerad, kan gå på en dag. Känner mig så jävla onödvändig. Min enda kompis bryr sig inte så mycket om att vara med mig eller att prata med mig. utan det är alltid jag som pratar med henne eller ber henne vara med mig. Mina föräldrar mådde bättre när jag inte bodde hemma (bodde på behandlingshem). Mina husdjur är väl det ända som håller mig från att ta livet av mig, men jag får såna jävla tvångstankar att köpa fler jämt och ständigt. För jag vill känna mig användbar. Och när jag inte får, så blir jag jätte deprimerad.

Annons:
Sjöstjärna
8/11/14, 6:51 PM
#1

Ta fasta på ditt behov av att känna dig behövd och att du gör nytta, men rikta det mot någon annan istället för fler hudjur. Du skulle t ex kunna fundera ut sätt att hjälpa dina föräldrar och underlätta för dem eller att göra deras dagar lite trevligare och mer positiva. Jag garanterar att det kommer få effekt på dig själv också när du märker hur uppskattat det blir. Eller så kan du gå till ett äldreboende och fråga personalen om du får komma och prata med del gamla eller kanske spela kort, lägga pussel eller något annat. Även där kommer du att få mångdubbelt tillbaks när du känner deras uppskattning. Eller det kanske finns någon äldre person som bor i ditt område som sitter ensam hela dagarna och skulle uppskatta sällskap eller som går dåligt och gärna vill ha någon att hålla om armen till och från affären osv osv. Att göra något för någon annan och känna sig uppskattad och behövd är bästa medicinen mot depression och känslor av meningslöshet. Du kan säkert komma på fler idéer själv. Lycka till!

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

AnonymBert
8/11/14, 6:57 PM
#2

#1 Har haft en ganska dålig uppväx vilket har fått mig att inte gillar människor särskilt mycket, utan hälre väljer djur en människor. Och jag tycker inte om att kliva ut och söka andras kontakt.

Sjöstjärna
8/11/14, 10:41 PM
#3

Hur tänker du då att du ska få möjlighet att känna dig behövd? Du tror inte att det är precis det du skulle behöva för att må bättre, att våga ta steget ut ur din bubbla och fokusera på andra istället?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

AnonymBert
8/12/14, 1:27 AM
#4

#3

Har testat det men det fick mig bara att må sämre. Vet inte vad det är för fel på mig, men jag tycker helst  om att vara själv.

[AnimeV4]
8/12/14, 10:37 PM
#5

Du är väldigt lik mig på de här punkterna.. Feel free to send me a message!

[Eleya]
8/13/14, 10:15 AM
#6

Jag känner med dig, jag hade också en sådan period i livet. Var stark och om du känner att du orkar så gör upp en plan där du kontaktar olika föreningar och ber att volentära. Du älskar djur och förmodligen trivs du bättre med dem än människor, kontakta djurhem och be att få volentära och visa ditt värde. Så fort du gör något för andra, så lite som att gosa med en livrädd hemlös katt, kommer du att växa som persom och känna dig viktig igen. Lycka till 💐

Annons:
AnonymBert
8/13/14, 9:39 PM
#7

Brukade volontär arbeta utomlands men nu har mina föräldrar gett upp på mig, och har knappt några pengar själv. Har tagit kontakt med några katthem men är för ung för att försäkringen ska täcka mig om det skulle hända något. Och på hundstallet behöver man vara 18.

Sjöstjärna
8/14/14, 9:47 AM
#8

Om hjälpa djur verkligen är vad du vill göra så finns det massor du kan göra på egen hand. Så här efter sommaren så brukar Sverige svämma över av övergivna katter som ingen bryr sig om. Du skulle kunna göra det till din uppgift att söka upp och hjälpa de katterna, att ordna någon insamling så du kan köpa mat och utfodra dem och att sätta upp lappa och försöka hitta nya hem till dem. Hur du vill gå till väga bestämmer du helt själv utifrån vad som känns bäst för dig och vilka behov katterna har. Katterna bryr sig inte om hur gammal du är de är bara glada för att någon bryr sig och vill hjälpa dem.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Eleya]
8/14/14, 11:31 AM
#9

Dina föräldrar ger aldrig upp om dig, de väntar bara på tecken från dig på vad du vill göra för att sedan kunna hjälpa dig och stödja dig. Om jag ändå har fel, för det finns alla möjliga sorters föräldrar är det helt upp till dig att ta ansvar för ditt liv är välbefinnande. Och detta är jäääääääättesvårt, jag var 14 när jag insåg att mammas hjälp inte räcker till och att hon har egna stora peoblem. Och att volentära utomlands är lite overkill, det behövs massor av hjälp på hemmaplan. Sjöstjärna hade jättebra förslag! Med lite fantasi kan du sätta igång något stort som hjälper många inkl dig själv. Och dra dig inte från att be om hjälp, ju fler du engagerar desto lättare blir uppgiften och ju större gemenskap. 😆

AnonymBert
8/15/14, 4:14 PM
#10

#8

Försökte mig på det förut, gick runt i timmar och letade efter katter. Men jag har ingen aning vart det finns som mest hemlösa katter, eller vilka som har hem eller inte. Hittade en katt som gick runt vårat hus rätt mycket, alltid jätte törstig och hungrig. Massor av tovor hade hon också. Men det visade sig bara vara en katt som kommit bort, ägaren hittades direkt.

Sjöstjärna
8/15/14, 5:41 PM
#11

Att hjälpa hemlösa katter är inte en engångsgrej som man gör några timmar utan det är något man behöver ägna flera timmar daligen åt, om och om igen, vecka efter vecka. Det handlar nog mest om vilja och engagemang, det krävs helt enkelt en del arbete under en längre tid.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

AnonymBert
8/16/14, 6:40 PM
#12

#11 det vet jag. Men jag har aldrig hittat någon hemlös katt? Vet inte vart man ska leta. Det är ju inte som att det går runt hemlösa katter överallt. Ser jag en tar jag självklart hand om den.

Upp till toppen
Annons: