Annons:
Etikettdagens-fråga
Läst 2642 ggr
Ebolaa
8/19/14, 8:56 AM

Strategier - för ett bättre mående

Nu har vi suttit i många inlägg och försökt hjälpa varandra med det ena och det andra. Men vad är det som egentligen hjälper att komma tillbaka från ett dåligt psykiskt mående? Klart att det är väldigt individuellt vad som kommer fungera på dig eller inte eftersom vi har en hel del olika problem och symtom, men det finns faktiskt mycket hjälp att få därute. Medicinering är ett av de vanligaste inslagen i behandling för psykisk ohälsa, men det finns saker och ting man även kan göra själv i sitt eget hem som också kan bättra på sitt mående. 

När jag "kodar" de flesta inlägg här, tycker jag att allt som oftast säger "vi" att "Sök hjälp!" "gå till kurator, psykolog, terapeut eller psykiatrikern". Där får man ju ofta medicinering och hjälp genom exempelvis psykoterapi eller Kognitiv Beteendeterapi…

Men det finns en hel del saker man själv kan ägna sig åt, som de flesta psykologer också skulle tipsa om. 

  • Mindfullness, handlar om "medveten närvaro", ta vara på det som är här och nu. Man sitter eller ligger och försöker koppla bort det som pågår i sin omgivning och bara va. "Ofta är man inte helt närvarande i nuet eftersom tankarna drar i väg med uppmärksamheten. Tankarna för dig bort från det som finns här och nu till det förflutna eller till framtiden. Eller så kan tankarna få dig att fastna i planerande, oro eller dagdrömmar. Därför kan man behöva träna sin förmåga att släppa taget om tankarna och i stället medvetet styra uppmärksamheten till kroppen." (1177)
    Mindfullnessövning på ljudfil där rösten tar dig igenom övningen:
    http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Stress/Mindfulnessovningar-pa-ljudfil/

  • Andningsövning, andningsövningar är en form av lätt meditation och väldigt bra om du är stressad eller rastlös, har svårt att somna in eller har ångest. Det är en avslappningsmetod. Jag brukar själv andvända mig av denna vid ångest innan insomning, just för att man kopplar bort de snurrande tankar man har i huvudet, jag har även upplevt många gånger att ledvärk och spändhet kopplas bort under tiden man gör dessa övningar så den här gillar jag! Det är Mind over Matter !
    Här är instruktioner över hur man gör dessa andningsövningar:
    http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Motion-och-rorelse/Avslappning-och-mindfulness/Avslappning-genom-andning/

  • Motion, många spänningar man har i kroppen kan kroppen få utlopp för genom att röra på sig. Det kan vara bra att till exempel gå ut på en liten promenad när det är ljust ute så man både får ljusenergi samt att kroppen kommer igång lite. Jag vet själv hur svårt det är att gå ut när man mår dåligt, men gör inga överdrivna försök utan ta det i din egen takt. Men bara att röra på sig i 15-20 minuter gör en betydelse för kropp och själ. 
    Om du vill styrketräna hemma, finns här en rätt bra video över lite övningar som stärker din kropp, utan några tyngder och tillbehör!
    http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Filmer/Film-Trana-hemma-kort-version/

Jag hoppas att detta kan hjälpa er lite när ni är hemma och har jobbiga dagar. Det är i varje fall en början på att skapa sig kontroll över sina psykiska besvär. 

Sitter ni kanske på några bra tips över egenvård vad gäller psykiska besvär? Dela med er i så fall ! :) Testa på mindfullness och andningsövningarna och berätta vad NI tycker! 

Kram på er !

Ciao

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Ebolaa
8/19/14, 12:14 PM
#1

Kanske du som gått i terapi har något tips som fungerat för ett visst problem för dig? Dela gärna med dig i så fall. Skulle vara skönt att ha ett litet "första hjälpen-kit" för psykiska besvär ;) Kan behövas, haha! 

Ciao alla!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: