Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 1167 ggr
[GalleonFang6126]
2014-08-30 18:17

Har panik

Hej!

Jag hade varit frisk från min depression, ångest och delvis ätstörning i två år. Innan har jag gått hos BUP och ätit sertralin.

Men nu i somras började jag få problem med maten, (har kontrollbehov, måste äta var tredje timme och små portioner, då mår jag "bra") då jag jobbade i ett kök och inte kunde bestämma när jag skulle äta.

Efter det sommarjobbet har jag inte riktigt kommit tillbaka  till mina rutiner och har börjar spy upp maten vissa dagar när jag hetsätit. Sen får jag självklart grym ångest på grund av detta. 

Till på köpet har jag nu känt mig dämpad känslomässigt i över en månad. Exempelvis var jag på Liseberg med familjen och brukar vara riktigt feg när det gäller karuseller. Trodde att nån åkattraktion kunde locka fram nån slags känsla ur mig men icke. Åkte till och med saker jag aldrig åkt innan.

Är riktigt rädd för att jag har fått någon slags relapse nu… Vill väl mest ha stöd och råd från andra som trillat dit igen…

Annons:
Melod
2014-08-31 11:47
#1

Hej!

Du säger att du hade varit frisk från depression, ångest och delvis ätstörning. Minns du hur du tog dig igenom det? Då kan du göra det igen. Sen är det att det inte är ovanligt med återfall. Mänskligt skulle jag säga.

Jag har i år varit deprimerad, jag har pendlat mellan depression och vara "frisk". Varje gång man mår dåligt igen, eller som du kallar en slags "relapse" så får man en chock. Eller, jag får en chock. Men för varje återfall lär man känna sig bättre, man känner igen symptomen för när man mår dåligt, man lär sig vad man behöver göra för att må bättre, vad man ska undvika att göra (t.ex. att jag måste avboka vissa träffar med vänner för jag rentav skulle mentalt kollapsa av mental utmattning). 

Jag tror inte det är fel att man blivit känslomässigt avkopplad. Det kan vara kroppens försvarsmekanism för att man mår för dåligt. Ett sätt för den att vila, speciellt för dig efter ditt sommarjobb.

Skaffa dig rutiner, sömnrutinen viktigast, sedan motion som promenad. Kanske du kan få stöd från familj eller vänner när du känner för att hetsäta så du äter lite och inte för mycket. Döm inte dig själv för det du inte klarat av, för att du inte kunnat nå dina mål. Det är det värsta jag fått erfara, att känna sig otillräcklig och värdelös, för att man blir trött och mår dåligt av lite göra. Det är det sista man behöver, och det ska du heller inte ge dig själv.

[GalleonFang6126]
2014-08-31 14:16
#2

#1 Tack så jättemycket <3

Upp till toppen
Annons: