Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 9626 ggr
hejhejhemsktmkthej
9/26/14, 2:52 AM

tappar känsel/ångest?

Hej,   

Under ett par månader har  vissa tillfällen "tappat känsel i tungan", Jag känner den, men får en skitkonstig känsla av att jag inte gör det. måste hela tiden känna efter för att veta att den har känsel. Svårt att förklara.. när detta händer vågar jag inte prata, äta eller på något sätt öppna munnen för jag tror att jag ska bita sönder tungan, pratar jag så automatiskt sluddrar jag. Måste var tredje minut titta efter om jag blöder, får panik och allt känns overkligt, som overklighetskänslor. ja det känns helt sjukt.  Det kommer från ingenstarns och håller i sig olika varje gång. Och i den djupaste "svackan" av dessa minuter/timme så tror jag ärligt att jag ska få någon slags kramp och dö, eller epilepsianfall ja jag vet inte. De är så obehagligt.

Allra första gången jag upplevde detta var första gången jag provade cannabis, då reagerade  jag med starka ångestkänslor vad jag tror, cannabis var inget för mig och jag har aldrig rört några andra droger, varken före eller efter.

De senaste veckorna har detta hänt allt oftare och känslan håller i sig längre. Samtidigt har jag inte mått så himla bra, så misstänker att detta är någon slags ångest, läser runt på internet och hittar inget liknande, just med känseln.. Håller jag på att bli galen eller kan detta vara en slags panikattack? vad kan jag göra?

hjälp :(

Annons:
Bill&Bull
9/26/14, 6:37 AM
#1

Jag vet att man kan få overklighets känsla i armen eller ben och dylikt vid ångest, där det känns som den kroppsdelen försvinner. Dock har jag inte haft det i tungan så kan inte direkt svara på det, men om jag skulle gissa så låter det som ångest. Tycker du ska fråga en läkare/psyk om det.

||My Love For Animals Is Immortal||

Tjeja
9/26/14, 7:19 AM
#2

Låter väldigt mycket som en typisk ångest/panikångest. Bara att du upplever det med en lite ovanligare kroppsdel. Inget konstigt, bara lite ovanligare.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ebolaa
9/30/14, 3:33 PM
#3

Yep, låter verkligen som panikångest. Du skulle nog borda kolla upp det innan läget blir ännu värre. Ring psykiatrin och berätta läget, de kommer säkert ge dig en tid till psykiatriker som kan ge dig någon form av medicin, alternativt en tid till psykolog ifall det finns möjlighet att "arbeta bort" symtomen genom någon form av terapi, eller en kombination av båda två.

Lycka till, ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

sugarland
10/3/14, 12:27 AM
#4

Varje gång jag är påväg att få en ångestattack så har både tunga, nästipp och ibland halsen tappat känseln och domnat bort, ibland även händer och ben.. Det hjälper att få bort det genom att bara sitta ner och andas väldigt lugnt en stund.

Vad gäller cannabis kan man lätt få blodtrycksfall av det om man inte ätit bra innan och då kan man få samma känsla av att "domna" bort osv.

[GIKmio]
10/10/14, 4:56 PM
#5

Jag har har haft ångestattacker tidigare i livet och  fick då domningar och stickningar i fingrar och tår. Samt att tungan kändes obehaglig som att den höll på att växa och fastna i strupen. Blev också bortdomnad i hals och nacke. Fick ont i nacken också.

Ebolaa
10/11/14, 9:05 PM
#6

#5 Har det gått över av sig själv, eller har du tagit till någon egen metod eller ig´för att bli av med och förhindra det? Jag tycker ångest är så intressant hur det uttrycker sig i kroppen, alltså somatiskt. Har själv levt med ångest och känner igen mig i det ni skriver men min är mestadels i mitt huvud…

Jag får rusande hjärta och känner mig djupt ensam, som att ingen vet vem jag är och har överlag väldigt existentiella frågor i huvudet..

 Fick du någonsin reda vad det var som gjorde att just stickningarna och domningarna uppstod? Det låter ju även som att du hade någon form av spändhet, med tanke på ditt nackont ? Kan det stämma..? Jag blir därför vidare att tänka på att du kanske var arg eller rädd och därför denna spändhet.. och vad är det då i sin tur som gör dig arg eller rädd om de är de känslorna. 

Ni två kanske till och med har någon gemensam nämnare, eller utlösande faktor/orsak till att just domningar och stickningar uppstår som symtom …. :)

Kram Ciaao

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
[GIKmio]
10/14/14, 6:41 PM
#7

#6 En del människor får influensasymtom i samband med ångestattacker. Svettningar, värk i leder och olustkänsla i kroppen. Och så då givetvis huvudvärk.  Ett bra tips om man har ångest är att försöka sova på regelbundna tider. Dra ner på alkohol, kaffe och annat. Gå ut och gå mycket, gärna i skogen..  Försöka och lösa dom problem/konflikter  man har. Ju mindre problem som gnager och irriterar ju bättre.

Ebolaa
10/14/14, 7:26 PM
#8

Vilka superbra tips GIKmio ! Jag har lärt mig leva med min ångest och mina depressioner. Jag vet att jag aldrig kommer ha en hel tvåveckors-period utan någon form av ångest, det är så jag fungerar. 

Att sova är väldigt viktigt, som du säger. Själv går jag alltid och vilar på eftermiddagen, om jag lyckas slumra till så vet jag att resten av kvällen kommer bli bra. Skulle gärna gå ut och promenera lite ibland, men jag bor i stadsmiljö så det är inte riktigt lika skönt som att gå ute i skogen. Något som är jätteskönt. Min hemkommun ligger i ett väldigt naturnära område så där finns massvis med stigar och gångvägar ute i skogar och nära havet. Det får en att grubbla på ett annat sätt, man blir lite mer rationell..

Jag tycker också att mindfullness är ett bra redskap för att förhindra ångest och mörka tankar. Mindfullness handlar om att vara "här och nu" istället för någon annanstans i vimlande tankar. Mindfullness får en att tänka mer på det som är bra och viktigt än det som är tungt och störande, vilket man sällan kan ändra på ändå…

Ciiao

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: