Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1589 ggr
[MikaelaR]
2014-09-28 07:36

en fråga om mående.

Vad tror ni orsakar hur en människa mår som vuxen? tror ni att det är något i barndomen olika upplevelser man vart med om under livets gång eller är det bara/delvis slump? jag har länge haft stark ångest och depression och liknande jag har inte alltid haft en helt självklar anledning till all smärta. Hur är det för er?

Annons:
Honestyisdead
2014-09-28 07:39
#1

Jag tror en del är känsligare än andra och har med benägenhet till att påverkas negativt av händelser.

[MikaelaR]
2014-09-28 07:41
#2

Kan det vara genetiskt kanske?

Honestyisdead
2014-09-28 07:46
#3

Ja det tror jag

kallepudas
2014-09-28 14:51
#4

jag tror ungefär som #1 skrev…..vi är ju alla olika & reagerar också olika på saker som händer  eller drabbar oss. 

Vissa är ju väldigt starka psykiskt så ingenting kan i stort sett knäcka dom & för andra behövs det ingenting nästan………vågar jag påstå att det är våran finurliga hjärna som spelar oss olika spratt då & då eller för vissa mer än andra…..det var lite funderingar från mig om detta.

MalinVirvelvind
2014-09-28 20:05
#5

Stress- & sårbarhetsmodellen används ibland för att förklara orsakerna till varför människor drabbas av psykisk ohälsa. Kortfattat kan man säga att det är en blandning av biologiska, psykologiska samt sociala faktorer. Jag tycker själv att den låter rätt så vettig. Läs mer HÄR om du är intresserad. 🙂

Skogsraah
2014-09-28 20:18
#6

Det kan ju handla om diagnoser också. Med sådant spelar det ju inte så stor roll om man till exempel haft det bra hemma/i skolan/socialt eller inte.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: