#4 Angående ditt påstående om att metylfenidat inte skulle vara ett slags amfetamreparat, vad är det som fått dig att tycka det? Något jag som jag är 100% säker på att det är...
Jag delar heller intesamma åsikt om att metylfenidat skulle ha en effekt mera lik kokain än amfetamin, tvärtom. Metylfenidat känns precis som riktigt svagt amfetamin. Detta med slutsatsen att, likt amfetamin, är verkningstiden avsevärt längre än kokain, vilken bara har full effekt i max 90 minuter och som får full effekt efter max 20 minuter. Amfetamin och metylfenidat har däremot ett cirka 16-timmars rus, men det kan ta uppåt 2 timmar innan man nått full effekt, sen dalar det ut men håller säkerligen i sig i 24- 40 timmar ... Beroende på vad man anser med att känna av..
Något som dock är tänkvärt är att amfetamin, kokain och metylfenidat hör till gruppen centralstimulerande droger och delar därför samma symtombild: ökat blodtryck på grund av att blodet tjocknar, därför är det så vanligt med huvudvärk och "head rush'es"= när man nästan blir svimfärdig och ser "stjärnor" av att t.ex. ställa sig upp eller genom ansträngning, man svettas även mera. Hjärtat slår väldigt snabbt, jag brukar mäta 120 i vilopuls, så det är inget man ska hålla på med om man har sämre hjärtfunktion. Man kan även känna rysningar som kommer och går, speciellt på lår, armar och nacke. Överlag är känslan av metylfenidat som sagt samma som med andra centralstimulanta; ökade lyckokänslor, vilket gör att en mer sympatisk och pratsam, man blir även väldigt alert, och får extra mycket fokus på det man gör. För andra kan man upplevas som virrig och rastlös..
Alla droger inom denna grupp har även samma beroendemekanis; vanebildning istället för fysiskt beroende. Istället för att utveckla ett kraftigt fysiskt beroende som man gör av daglig användning av opiater, är centralstimulanter istället kraftigt vanebildande = man får ångest av att känna att drogen kommer sluta verka och vill därför "fylla på igen". De vill helt enkelt inte vill komma ur ruset. Detta är alltså ett psykiskt beroende där du hela tiden tänker att saker och ting skulle vara lite lättare om du bara skulle ta liiiite"
Källa: Egna erfarenheter, andras erfarenheter och;
http://www.alna.se/node/114/vanligaste-drogerna