Annons:
Etikettbehandling
Läst 4775 ggr
JohannaN
10/3/14, 10:14 PM

Frågor om medicinen concerta :)

Hej på er🙂

jag skulle behöva eran hjälp av er som har erfarenhet av medicinen concerta både att ta den själv eller att anhöriga/vänner som tar den och hur den upplevs, men också om det finns biverkningar på medicinen och om den är svår att trappa ut om det är så att den inte funkar🙂

vore tacksam för svar🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Annons:
Ebolaa
10/3/14, 11:41 PM
#1

Är du diagnostiserad ADHD eller någon annan "sjukdom"?

Jag har testat concerta några gånger, bara för sakens skull. Det gör en lite mer fokuserad och pigg och alert, man blir lite mer sympatisk och pratsam, vill göra saker och så.. Det är ju metylfenidat, ett amfetaminpreparat. Biverkningarna jag kände av var framförallt spändhet i käkarna och muntorrhet, typiskt för amfetaminpreparat. Muntorrheten kan leda till sämre tänder, det beror ju på dos och individuella egenskaper också, om man tar dem över längre tid till exempel. Ökat blodtryck är också något man känner av och en generell spändhet i kroppen. Hjärtrytmen kan bli annorlunda, överlag slår hjärtat lite snabbare så man ska inte ta dem om man har någon hjärtsjukdom eller övriga problem med hjärtfunktionen. Allt detta är typisktför alla amfetaminliknande preparat. De är väl beroendeframkallande också, tror inte man vill sluta ta dem om man vant sig vid dem, så kan tänka mig att vanebildningen är rätt hög som vid alla centralstimulerande medel..

Här har du bipackssedeln:

http://www.fass.se/LIF/product;jsessionid=LIzX76_oKyTXEQXSUg9pk0Wv3BdTBFvdHhorV9ku2fIhMkjoDsCd!-1305793188?docType&userType&nplId=20021101000311

Ciao! :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
10/3/14, 11:43 PM
#2

Men det är ett svagt amfetaminpreparat så tror inte att beroenderisken är särskilt hög, men vanebildningen är nog rätt hög. Att om du slutar ta dem så kanske du känner ett sug av att ta dem, men tror inte det är såna hemska uttrappningssymtom på dem.. Det kanske någon annan har erfarenhet av.

Angående höjt blodtryck så känner man sig lite vimmelkantig om man ställer sig upp snabbt, så som det är om man har höjt/sänkt blodtryck..

Det kan pirra rätt skönt i kroppen av dem… Som rusningar och lite gåshud.. Något positivt enligt min smak..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

JohannaN
10/5/14, 9:58 PM
#3

tack för svar🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Honestyisdead
10/13/14, 12:52 AM
#4

Det är INTE ett amfetaminpreparat! Det innehållsom sagt metylfenidat och det är en annan sak. Vill man jämföra med narkotika har metylfenidat mer likheter med kokain än med amfetamin. Mer korrekt är att kalla det ett centralstimulerande preparat.

Kan ges vid tex kraftiga hjärnskador,  adhd/add och aspergers.

Denna medicin gav mig konstant huvudvärk,  illamående var dag och hemsk ångest varje eftermiddag/kväll. Blev lättirriterad och aggressiv. Fruktansvärt torr i munnen blev jag också och törstig.

Metylfenidat är inte beroendeframkallande. 

Medicinen får inte användas om man inte fått den utskriven. Den som ger någon annan person av sin medicin begår en olaglig handling och man ska gå på kontroller när man äter medicinen.

Ebolaa
10/13/14, 8:00 AM
#5

#4 Angående ditt påstående om att metylfenidat inte skulle vara ett slags amfetamreparat, vad är det som fått dig att tycka det? Något jag som jag är 100% säker på att det är…

Jag delar heller intesamma åsikt om att metylfenidat skulle ha en effekt mera lik kokain än amfetamin, tvärtom. Metylfenidat känns precis som riktigt svagt amfetamin. Detta med slutsatsen att, likt amfetamin, är verkningstiden avsevärt längre än kokain, vilken bara har full effekt i max 90 minuter och som får full effekt efter max 20 minuter. Amfetamin och metylfenidat har däremot ett cirka 16-timmars rus, men det kan ta uppåt 2 timmar innan man nått full effekt, sen dalar det ut men håller säkerligen i sig i 24- 40 timmar …  Beroende på vad man anser med att känna av..

Något som dock är tänkvärt är att amfetamin, kokain och metylfenidat hör till gruppen centralstimulerande droger och delar därför samma symtombild: ökat blodtryck på grund av att blodet tjocknar, därför är det så vanligt med huvudvärk och "head rush'es"= när man nästan blir svimfärdig och ser "stjärnor" av att t.ex. ställa sig upp eller genom ansträngning, man svettas även mera. Hjärtat slår väldigt snabbt, jag brukar mäta 120 i vilopuls, så det är inget man ska hålla på med om man har sämre hjärtfunktion. Man kan även känna rysningar som kommer och går, speciellt på lår, armar och nacke. Överlag är känslan av metylfenidat som sagt samma som med andra centralstimulanta; ökade lyckokänslor, vilket gör att en mer sympatisk och pratsam, man blir även väldigt alert, och får extra mycket fokus på det man gör. För andra kan man upplevas som virrig och rastlös..

Alla droger inom denna grupp har även samma beroendemekanis; vanebildning istället för fysiskt beroende. Istället för att utveckla ett kraftigt fysiskt beroende som man gör av daglig användning av opiater, är centralstimulanter istället kraftigt vanebildande = man får ångest av att känna att drogen kommer sluta verka och vill därför "fylla på igen".  De vill helt enkelt inte vill komma ur ruset. Detta är alltså ett psykiskt beroende där du hela tiden tänker att saker och ting skulle vara lite lättare om du bara skulle ta liiiite"

Källa: Egna erfarenheter, andras erfarenheter och; 
http://www.alna.se/node/114/vanligaste-drogerna

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
10/13/14, 10:45 AM
#6

#5 Jag baserar det jag skrev på fakta och på medicinens KEMISKA UPPBYGGNAD. Egen erfarenhet kring känslan av preparatet säger väldigt lite tyvärr. Det är inte ett amfetaminpreparat,  det är en vanlig missuppfattning tyvärr som man även ser hos dig.

Jag har varit på flera föredrag om diagnosen adhd där stor del handlade om medicinen. Föredrag som läkare höll. Även vid möten med utskrivande läkare fick jag fakta om medicinen.

Sedan tar det några sekunder att googla fram fakta som motbevisar ditt påstående.

Annons:
[[Rosmarmelad]]
10/13/14, 11:01 AM
#7

Jag gillar inte någon centralstimulerande medicin. Allt känns väldigt obehagligt när jag tagit sådant.

Honestyisdead
10/13/14, 11:55 AM
#8

Det finns dock medicin innehållande dexamfetamin. Tex metamina. Kanske är den du tänker på. Ges också vid adhd. Men det är en licencmedicin.

Ebolaa
10/13/14, 5:50 PM
#9

Så här står det efter att jag googlat i några sekunder:

"Metylfenidat beskrivs emellanåt som en amfetaminliknande substans, vilket är en beskrivning som inte är helt tillfredsställande. En mer passande benämning är snarast centralstimulerande preparat. Metylfenidat ochamfetamin påverkar primärt samma signalsubstanser i hjärnan och ger i viss grad likartade effekter, men det finns stora skillnader i substansernas potens, verkningsmekanism, och kemiska struktur."

Det du inte förstod är att det jag menade med ordet amfetaminpreparat är att det är en medicin som fungerar likadant som centralstimulerande droger, vilket metylfenidat också gör…. Det är nog tyvärr du som inte förstår dig på hur läkare pratar om mediciner om de tycker att den fungerar på dess patienter. Jag kan dock inte förstå att man ger dessa mediciner till barn, men det är något jag ska googla i några sekunder till för att förstå mig på.

Slutsats: Det är alltså bara skillnad i substansens potens, verkningsmekanismen och kemiska struktur.  Metylfenidat är helt enkelt en centralstimulerande drog som är svag , påverkar dopaminreceptorerna annorlunda än amfetamin och mer likt kokain (verkningsmekanismen) och har en annan kemisk struktur för att det är ett annat ämne… Angående den kemiska strukturen är det väldigt vanligt att man gör ett nytt lagligt preparat av ett redan befintligt men som blivit olagligt. Detta genom att ändra den kemiska strukturen i ämnet, vilket gör att den fungerar likt det förra ämnet men ser annorlunda ut och kan inte upptäckas på vanliga urin- eller blodprov.

Har ni inte hört om Research Drugs? Var man "bara" ändrar den kemiska strukturen hos ett ämne så blir det ett nytt ämne, eller drog, som är laglig . Never ending story..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
10/13/14, 6:06 PM
#10

#9 Det är en väldig skillnad på amfetaminliknande preparat och på amfetaminpreparat.  Att du använder felaktiga ord får faktiskt du stå för.

Om du menade centralstimulerande så skriv det. För amfetaminpreparat är väldigT fel.  Och det är INTE nnågot som läkare säger, så jag förstår finfint vad som sagts av läkarna. De till skillnad från dig vet vad de sysslar med.

Ebolaa
10/13/14, 6:30 PM
#11

Det har du så rätt i, kan försöka bättra på det om det nu är så viktigt . Jag stör mig dock på att folk tror att metylfenidat inte skulle vara en drog eller beroendeframkallande. Om metylfenidat fungerar likadant i hjärnan som amfetamin och kokain så är det inte troligt att den inte är beroendeframkallande. Om det inte var en drog skulle den inte heller finnas på svarta marknaden. Alla droger är också beroendeframkallande, men på olika sätt. Som sagt, beroendemekanismen med centralstimulerande är annorlunda än med till exempel opiater. 

En läkare säger att preparatet är användbart för vissa sjukdomar, vilket stämmer. Men jag vill se EN longitudiell forskningsrapport över metylfenidat och dess långsiktiga skadeeffekter samt beronderisk. Så länge ett ämne kan njutas av så kan det också missbrukas..

Läkaren får även mera provision (pengar) av läkemedelsföretagen om han skriver ut mera av deras mediciner. De läkare som föreläser om detta ämne kanske till och med har som syfte att visa upp sig för allmänheten så att han får fler klienter. Det finns alltså andra skäl än människors hälsa att en läkare skriver ut mediciner, därför är en läkare ingen tillförlitlig källa… Vem står bakom forskningen av denna drog?

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
10/13/14, 6:48 PM
#12

#11 De jag känner som medicineras med metylfenidat får inget rus. Det fick inte jag heller. Så vad du menar med att man kan njuta av det vet jag inte.

Känner många och har läst om många som medicinerats flera år utan att få abstinens om medicinen tar slut eller de slutar med den. vi snackar trots allt om små mängder om dagen när man medicineras. Man tar inte ett eller flera gram om dagen. 

Psykiskt beroende kan man bli av allt däremot. 

Att det är en drog håller jag med om, lagen också.  Det är olagligt att ta utan recept och olagligt att langa vidare. 

Jag skippar sådan medicin eftersom jag inte är säker på vad som kan hända. Men hade jag sluppit bieffekterna kanske jag hade ansett att fördelarna var stora nig för en chansning.

Och du, det finns faktiskt ärliga läkare som bryr sig om människor före pengar.

Upp till toppen
Annons: