Annons:
Etikettpsykoser
Läst 6625 ggr
mariannetolv
10/4/14, 6:12 PM

Psykos -inlagd igen.

Jag har en syster som återigen blivit inlagd för psykos. Hon vill inte ta sin medicin och nu har hon fått starka sprutor och hon är inte ens vaken/medveten för hon bara ligger i sängen och blundar. 

Och nu har dom fått börja ge henne näringslösning eftersom hon inte varken äter eller dricker.  Dom har börjat ta upp förslag på ect-behandling, vilket skrämmer mig då jag hört om alla biverkningar. 

Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som har erfarenhet av en situation som denna, om du själv genomgått detta eller om du är en anhörig. Skulle verkligen behöva någon att prata med. Känner mig ganska hjälplös och orolig, eftersom jag bor en bra bit ifrån henne. Jag behöver råd och tips!

Annons:
Saffran0Spice
10/4/14, 6:16 PM
#1

Jag kan tyvärr inte ge annat än virtuella styrkekramar till er båda 🌺
Hoppas du får några bra tips och råd!

Ebolaa
10/4/14, 7:31 PM
#2

Hej! Usch vad jobbigt. Hoppas verkligen din syster börjar må bättre snart!!

Jag har faktiskt hört en hel del gott om ECT-behandlingar, man vet ju inte riktigt varför de fungerar, men på vissa gör de det och på andra inte.. Något som är rätt vanligt vad jag förstått är minnesluckor, på vissa är det kortare perioder men på endel personer kan det vara över en längre tid.

ECT är en rätt vanlig form av behandling, som man tar till som sista utväg vad jag förstått.. Jag gick in på vårdguiden och letade upp denna behandlingsform. Det är nog bäst om du uttrycker din oro åt din systers läkare eller någon annan som har hand om henne på psyk-akuten. De vet nog vad de håller på med.. Till dem kan du ju ställa dina frågor och säga varför du blir orolig över just den behandlingen..

Det är ju alltid en risk med såna behandlingar men man måste också överväga nyttan den kan ha. Om nu minnet blir sämre för en tid så kan det ju ändå vara värt det.. Vad har du hört om dessa behandlingar?

Kram, ciao !

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
10/4/14, 7:31 PM
#3

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Allt oviktigt
10/4/14, 7:58 PM
#4

Jag har inte själv fått ECT men var inlåst 5mån på en avdelning med en del som hade psykoser. I första hand behandlades patienterna alltid med medicin men i en del fall fungerade det inte.  Det var då en del som fick ECT och det var intressant att se hur de förändrades. Ett par patienter blev fort bättre och någon/några behövde fler behandlingar. En patient gick från att svamla om gud och kasta sig ner på golvet till att kunna föra samtal.

Prata med läkarna som har föreslagit ECT och berätta om din oro. Om det inte finns något annat att prova så är det kanske värt det?

mariannetolv
10/4/14, 7:59 PM
#5

Tack Saffran för kramen! Den behövdes. 🌺Ja, jag bor ju en bit ifrån henne och det är hennes man som haft den mesta kontakten med läkaren, men känner att jag borde engagera mig mera nu och vara med i samtal, i allafall per telefon. 

#2 Ja, jag har hört att man i värsta fall kan få svåra minnesstörningar och personlighetsförändringar och ryckningar.  Läste om en kvinna som inte mindes något alls , inte sin man, inte sina barn eller sitt hem.. inget. Inte ens hur en tvättmaskin fungerar visste hon.

Men visst måste min syster ge medgivande till ECT, eller kan en nära anhörig ge medgivande?  Är det psykosen som gör att hon inte är kontaktbar och inte äter och dricker eller är det dom starka sprutorna hon fick?  Hon har aldrig varit så här apatisk tidigare.

Ebolaa
10/4/14, 8:15 PM
#6

Angående de där hemska minnesförlusterna som du har hört om och ryckningarna så tror jag att det är i sällsynta fall. Man måste alltid tänka igenom behandlingarna, kolla i hennes journal ifall hon eventuellt skulle ha någon sorts form av sårbarhet som läkaren bör ha i åtanke. Det är ju alltid en liten andel av befolkningen som får hemska biverkningar av mediciner, men det är ju väldigt sällsynt. Det viktigaste är ju att din syster ska komma på fötter igen. 

Jag är inte säker på att man måste få ett medgivande, om de verkligen tror att hon behöver det så kanske de kommer ta den risken. De kan ju säkerligen vänta i några dygn och se om hon skulle återhämta sig, annars är det nog något som er familj kanske måste acceptera.. Jag är dock inte säker på denna punkt, men i Sverige ger man ju den vård läkarna anser att är nödvändig.

De starka sprutorna kan det va, men då är det mest troligt att hon får dem med några timmars mellanrum (är det så?). Såna jättestarka lugnande sprutor håller inte så många timmar så i såna fall ger dom henne det regelbundet. Om de inte ger henne dessa sprutor regelbundet är det antagligen psykosen som gör henne apatisk.

kram kram!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Ebolaa
10/4/14, 8:27 PM
#7

Psykosbehandling (akuta psykoser och kroniska psykoser)

FörfattareDocent Eva Lindström, Psykos- och rehabiliteringskliniken/Akademiska sjukhuset
GranskareProfessor emeritus Lil Träskman-Bendz, Avdelning Psykiatri, Institutionen för Kliniska vetenskaper i Lund/Lunds UniversitetUppdaterad2014-05-09SpecialitetPsykiatri

"Kombinationen ECT och antipspykotika har visats vara effektivare än bara läkemedels-behandling av patienter med schizofreni och depressiva symtom. 

ECT prövas ibland vid behandlingsrefraktära tillstånd och fallbeskrivningar talar för att ECT i kombination med antipsykotika kan ha en god effekt. Bakgrunden till detta har föreslagits vara att ECT ökar signalsystemens känslighet i hjärnan. Det är dock viktigt att läkemedelsbehandlingen är optimerad innan ECT prövas."

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1230

Det är rätt vanligt och rätt framgångsrikt att behandla akuta psykoser med ECT, jag tror nog läkarna vet vad de pratar om. Jag har hört mycket gott om den formen av behandling, så var inte rädd för det.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Allt oviktigt
10/5/14, 11:05 AM
#8

Nej, patienten behöver inte ge sitt medgivande. Jag var med om att ett par patienter inte ville gå med på Ect men de fick det ändå. Nu vet jag inte om det var anhöriga inblandade i beslutet eller ej. I de fallen handlade det om patienter som var så pass borta att de själva inte kunde fatta vettiga beslut alls och då är det upp till läkarna om patienten tvångsvårdas

mariannetolv
10/5/14, 6:05 PM
#9

#6 Vad jag vet så har hon fått två antipsykotiska sprutor, inte lugnande, men dom verkar inte ha gett önskad effekt. Har inte pratat med hennes man ännu.  Hon har inte ätit eller druckit på två veckor, så dom ger henne näringslösning.

#8 Ja, det kanske är så att hennes man och barn får vara med och bestämma, men jag känner att jag vill nu vara mer delaktig, för att jag tror inte hennes man förstår att hur sjuk hon är för han blir mest bara arg och säger dumma saker så man blir rätt häpen.

Risken är nog att hon fått kronisk sjukdom 😕 för hon fick inte behandling i tidigt stadie. Hon har ju åkt in och ut i några år nu.  Det är så hemskt att veta att ens syster som var ens bästa vän blivit så sjuk. Jag minns hur glad och fnittrig hon alltid var. Jag vill ha henne tillbaka 😭

Ebolaa
10/5/14, 7:12 PM
#10

Beklagar att situationen har blivit som den blivit. Hennes man kanske har svårt att hantera detta. Då kan folk säga konstiga saker som de nog inte riktigt menar, samtidigt kanske han vet väldigt lite om psykiska sjukdomar. Det kan också späda på de dumma sakerna han säger. Han kanske skulle fundera på att gå i någon form av anhörig-terapi, för att lära sig att förstå sig på din systers problematik. Det skulle nog också göra det lättare för henne att komma tillbaka..

Man måste ha väldig tålamod med detta. Hon är allvarligt sjuk men det går att behandla, det bästa är väl att ta tag i det så fort som möjligt och faktiskt ge henne en ECT-behandling ifall den skulle vara framgångsrik för henne.

Angående tålamodet så är det viktigt att låta henne ta den tid det behöver för att tillfriskna. Man kan inte stressa fram psykiskt välmående och då är det viktigt att alla som står henne nära har förståelse för henne och hennes problematik.

Ha det bra :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

mariannetolv
10/7/14, 3:43 PM
#11

Idag har jag fått reda på att hon fått ECT-behandling och att hon nu är vid medvetande. Hon var väldigt djupt i psykosen.. katatonisk.  Men nu är hon uppe och står för första gången på nästan två veckor. *glad*  Dom sade att detta kommer ta lång tid att ta sig ur eftersom hon var så djupt i psykosen och vi får se om hon behöver mer ECT.  Hon har ju ingen sjukdomsinsikt ännu, och hon kommer att tvångsmedicineras för att hon inte vill ha tabletter. 😕 Men huvudsaken att hon kommer tillbaka till verkligheten och mår bra.

Ebolaa
10/7/14, 3:57 PM
#12

Åååh, det är i varje fall ett steg i rätt riktning! Som sagt, sånt här tar tid. Håll kvar bilden av din fina, fnissiga syster, hon är nog tillbaka en vacker dag :)

Hang in there! Ciiao

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

vallhund
10/7/14, 8:34 PM
#13

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, funderat mycket på hur jag skulle formulera mig.

För varje psykotiskt skov så riskerar man att bli skadad, dvs mer o mer "sjuk" o institutionaliserad. Vid psykos i kombination med katatoni så är ECT den bästa behandlingen för att bryta katatonin.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Katatoni

Det är sällsynt att man behandlar med ECT mot patientens vilja, men i just sådana fall så är det det absolut bästa, långsiktigt sett för patienten.

Det finns olika sorters sprutor som ges frivilligt eller med tvång mot psykotiska symptom, en del ger extrem trötthet vilket gör att patienten sover i ca 10 - 20 timmar (Cisordinol eller Cisordinol Accutard), dessa brukar kombineras med lugnande sprutor så som Stesolid eller  Phenergan ( = Lergigan). Dessa ges för att bryta en akut psykos, ofta när patienten är svårt agiterad eller utagerande o utgör en fara för sig själv eller medpatienter o personal.

Som reguljär behandling kan Risperdal ges i sprutform, ofta till patienter som slutar ta sina antipsykotiska tabletter när de skrivs ut.

Hoppas din syster fortsätter att må bättre o att hon inte fått bestående minnesförluster.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Mirinda
10/8/14, 1:35 AM
#14

Jag har en vän som fått ETC många gånger under flera år. Men det var först mot slutet av den sista behandlingsperioden som hon upplevde att hennes minne påverkades. Min lekmannaslutsats är därför att risken för minnesluckor ökar ju fler behandlingar man får och ju längre tidsperiod man behandlas.

Jag hoppas din syster tillfrisknar så snart hon bara kan. Hon är lyckligt lottad som har en syster som bryr sig så mycket om henne och har ett så starkt engagemang som du.

För mer info (förutom från sjukhuset) skulle du kunna kontakta RSMH (Riksförbundet för social och mental hälsa). Där finns det folk med erfarenheter av såväl allvarliga psykoser som av ETC . Där tror jag att du kan få stöd som anhörig av folk som verkligen förstår vad det handlar om.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ebolaa
10/8/14, 1:51 AM
#15

Bra tips Mirinda ! :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

mariannetolv
10/8/14, 1:35 PM
#16

Tack för all information mirinda, vallhund och ebolaa! Ja jag hoppas det bara blir bättre nu.

Allt oviktigt
10/9/14, 7:59 PM
#17

Härligt att läsa att hon mår lite bättre nu

Pysen_87
10/23/14, 11:32 AM
#18

Jag var inlåst nästan 10 månader på psykosavdelningen, jag varken åt eller drack. Tog inte mina mediciner, fick haldol och risperedon consta (sprutor)….

Tillslut fick jag en sond från näsan och ner till magen, fick jätte bra kontakt med en mentalskötare och började sakta komma tillbaka. Jag har provat en hel del olika mediciner och har nu clozapine O det är världens BÄSTA medicin för mig! Har inte varit inlåst på snart 2 år. :D

Sen så upplever jag att det är väldigt viktigt att ha personer runt om som märker när man är på väg in i en djup psykos!

Hoppas att det blir bra för din syster!

Upp till toppen
Annons: