Annons:
Etikettbehandling
Läst 2755 ggr
Juicepaket
2014-11-01 12:18

Att bli diagnostiserad...

Jag pratar med en psykolog en gång varannan vecka ungefär, angående bl.a. ångest jag har. Jag tycker dock inte att dessa samtal hjälpt speciellt mycket, hon säger att det bästa tipset hon har är mindfullness-övningar vilket jag ogillar eftersom det inte har hjälp mig och detta vet min psykolog men fortsätter ändå att påpeka dessa övningar. Och ja det kan säkert vara till stort hjälp för många men som sagt har det inte fungerat för mig. 
   Jag har också andra "problem" som depressionkänslor och självskadebeteende, vilket jag inte vågat berätta om (skrev om det i ett annat inlägg men har fortfarande inte vågat säga något).
   Eftersom detta är en psykolog kan hon göra en utredning/sätta diagnos (?) men det känns inte som att hon tagit det riktigt på allvar och för min egen skull skulle det kännas skönt att göra en utredning om ångest/depression (finns det utredningar för ångest??) för att isf. kunna få en bättre behandling mot det. Min fråga är alltså; Kan jag be min psykolog (från UMO) att  göra en utredning eller görs det på t.ex. psyk? Och är det min psykolog som isf skickar mig vidare för en utredning? Kan jag själv säga att jag vill ha en utredning eller är det hon som bestämmer om jag behöver det eller ej?

Tacksam för svar!

Annons:
Juicepaket
2014-11-02 11:34
#1

Ingen som kan svara?

Lia
2014-11-02 12:45
#2

Är det verkligen en psykolog du har på UMO, eller är det en kurator? För är det en psykolog borde hon kunna ställa en del diagnoser.

Juicepaket
2014-11-02 14:10
#3

#2
Ja det är en psykolog. Pratade tidigare med en kurator men bytte till en psykolog eftersom de samtalen inte hjälpte mig.

MalinVirvelvind
2014-11-02 16:53
#4

Angående mindfulness: precis som med mycket annat passar det inte alla. Men det kan hjälpa! Dock så måste man ha tålamod, man kan behöva testa många gånger och olika varianter.

Din psykolog kan göra en utredning. Berätta om dina tankar och känslor och säg att du vill ha en utredning bara. 🙂 Jag tror inte det ska finnas någon anledning att hänvisa dig vidare när du redan har en psykolog…

(Googlade UMO nyss , ungdomsmottagning på nätet? Hmm, vet inte hur det blir, men prata med din psykolog! Om du känner att du inte blir tagen på allvar kan du ju ta prova ta kontakt med en läkare på din vårdcentral så kan de hänvisa/skicka remiss till rätt person.)

Juicepaket
2014-11-02 18:52
#5

#4 UMO är en fysisk ungdomsmottagning ;) Det kanske låter töntigt men jag har svårt att "be om" en utredning. Jag vet liksom inte hur jag ska fråga/säga, men jag ska dit imorgon och jag vill verkligen ha bättre hjälp så jag ska försöka be om det. Depression finns i släkten så jag kanske kan inleda med det…

Upp till toppen
Annons: