Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 9754 ggr
Halvdansken
11/2/14, 1:15 PM

Tror att hjärtat ska stanna, på natten.

Hej. Ny här.
Jag är kvinna 53, sådär allmänt frisk som man är när man börjar bli lite medelålders. Man är inte 20 längre, det märks 😕

Mitt problem är att jag kan få hårda hjärtslag på natten när jag ska sova  eller att jag vaknar vid 4-tiden och har det. Inte hjärtklappning, bara hårda slag så där så att man hör dem genom kudden.  Eftersom jag har tre kompisar som dött plötsligt, en av förstorat hjärta, en av brusten aorta, en hjärnblödning - knall o fall - så kan jag börja noja som attan på natten. Varje gång jag märker att nu somnar jag, så tror jag istället att "nu slutar hjärtat slå"  och så rycks jag upp igen.  Det kan hålla på ett par timmar, och det är inte så bra när man ska upp o jobba nån timme efter.

Det kommer o går, och jag har haft det i ca 1 - 1.5 år.  I olika perioder.  

Jag var hos min läkare som lyssnade och han sa att det är helt normalt, och väldigt vanligt, speciellet när man ska sova. Också dubbla slag eller att det hoppar över nån gång emellan. Fick ett EKG  sjukhuset när jag var inne för yrsel (virus på balansnerven visade det sig) och fick besked om att mitt hjärta var helt ok.

Så mina problem är helt psykiska. Ren jäkla dödsnoja. Hjälper kanske inte att min man fick cancer för några år sen (han är ok nu), och att min mamma gick från aktiv till grönsak  på ett par månader pga sjukdom. Plus ett nytt jobb, som jag gillar, men med många nya utfordringar. Det har hänt mycket runtomkring mig senaste åren.

Nån här som har nåt bra tips, eller som bara känner igen sig? Jag är i övrigt stabil, har aldrig haft nån depression, ågest eller likande. Kanske  därför jag reagerar så stark, jag är inte van att känna mig svag ,nervös, rädd eller hur man nu säger.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[TanatosNyx]
11/2/14, 1:21 PM
#1

Här är en likadan! Asläskigt är det. Skrämmer gubben min när jag vaknar till med ett ryck och liksom flämtar i panik varje gång det händer. Brr! Jag försöker intala mig att det kan inte vara något allvarligt för nu har jag haft det här så länge, och jar har inte dött hittills.

En gång triggades en sån himla panikattack att jag fick svåra bröstsmärtor och åkte in, men det var ju bara ångest här med. Superfint EKG. Jag är också lite extra ängslig då jag är född med ett hjärtfel, om än ofarligt så gnager det ju när man har dödsångest.

Sömnapnéer har jag också, så ibland så har jag somnat till såpass att jag vaknar såhär + att jag har hållt andan, då är paniken fullkomlig.

Maria
11/2/14, 1:43 PM
#2

Det är inte så att din puls skenar så att säga?

Själv äter jag sedan ett par år blodtryckssänkande just för min höga puls. Blodtrycket var det inget fel på men det är väldigt obehagligt när hjärtat dunkar som en "stånghammare"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[TanatosNyx]
11/2/14, 1:50 PM
#3

Nu svarar jag ju såklart bara för egen del, men för mig är det typ som ett extra kraftigt dubbelslag - vilket ger känslan av att hjärtat stannar helt "i flera sekunder" (känslan alltså, realistiskt kan jag inte måtta hur lång tid det faktiskt går, men mer än ett vanligt dubbelslag. Har tagit pulsen när det här händer, och det är verkligen helt stilla, inte bara något jag upplever det som), sen rusar hjärtat efter det en stund, sen blir allt normalt igen.

Det är alltid värst nattetid. Märker det otroligt sällan på dagen, om jag inte är hyperstressad och känner efter. När läkare har lyssnat på det här när det händer så har dom stannat upp och lyssnat riktigt länge, men sen bara mumlat lite om att jag har ett litet ofarligt hjärtfel som kan vara obehagligt bara.

Halvdansken
11/2/14, 1:53 PM
#4

Mja, Maria, pulsen stiger, men jag har nog satt det i samband med att jag blir så attans rädd. Men om det är hönan eller ägget som kommer först vet jag faktiskt inte. Jag är oftast inte helt vaken när problemen börjar. Men när det väl börjat, så går det liksom inte att få stopp på det. Och  ja, då har jag en ökad puls.
Lite underligt att jag ligger med ökad puls, samidigt som jag tror att hjärtat håller på att stoppa. Ren kaos i skallen. 🤪

Men det är mest det att det dunkar genom kudden, och man kan inte få tyst på det som irriterar mig.
Fick betablockerare av min läkare, och det hjälper för stunden, men jag undrar vad problemet egentligen är. 

Jag har av naturen lågt blodtryck. Såpass att när jag låg inne för brusten blindtarm så kollade de mig extra på natten, och satte in dropp. Ligger i helt avslappnat tillstånd på ca 90/60. Men det har jag alltid haft, så jag tycker att det borde jag vant mig vid.

#1. Skönt på nåt sätt att höra att jag inte är ensam. Vi är några stycken som vaknar i natten. Kan förstå att det är svårare för dig som har ett hjärtfel.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
11/2/14, 2:19 PM
#5

Jag har också alltid haft väldigt lågt blodtryck så jag var skeptisk till att äta blodtryckssänkande medicin men trycket håller sig bra.

Jag har provat två gånger att fasa ut medicinen men det känns som hjärtat rusar med en gång så jag räknar med att få äta dessa så länge jag lever.

Nu är det ju inte alls säkert att det är samma för dig förstås men eftersom du säger att betablockerare fungerar för stunden så kanske de fungerar på sikt också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
11/2/14, 2:49 PM
#6

Det behöver inte alls vara psykiskt, det kan vara arytmi som exempel och att orsaken till att dom inte såg det på EKG var att det inte hände just då. Be om att få ta ett långtids-EKG.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
11/2/14, 2:52 PM
#7

Och sluta med koffein (kaffe, te och choklad) och försök undvika all stress, det triggar arytmi.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
11/2/14, 3:02 PM
#8

Sluta med stress… 😃 Sluta jobba?  Men jag förstår hur du menar. Men jag ser nog stressen på jobb som en utmaning.
När det gäller den negativa stressen (min mans cancerkontroller, min mammas räkningar som ska fixas) så finns det inte så mycket att göra åt det.

Dricker två koppar kaffe på morronen. Inget te, ingen choklad.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ebolaa
11/2/14, 11:58 PM
#9

Oj oj oj, beklagar verkligen allt som varit under senaste tiden! Måste vara jättetungt :/

Går det att på något sätt anstränga dina tankarna på  till exempel, ett lugnt skönt ställe, eller en speciell person, eller ngåot annat som du "i vanliga fall" brukar må väldigt bra av,  så att du "övervinner" obehagskänslorna… ? Jag brukade köra andningsmeditation för att "koppla bort kroppen och bli avslappnad innan läggdags när det var riktigt jobbigt..  (--> se kommentar i inlägg "Sömnproblem - hållbar lösning)

Det är inget ovanligt att ångest får hjärtat att bulta konstigt, och det är väldigt obehagligt.. Jag håller tummarna att du börjar må bättre snart, men det skulle nog vara bra om du "lättade på hjärtat" ordentligt åt någon. Det verkar ha varit väldigt jobbigt under den senaste tiden i ditt liv !

Stay strong, ciiao ;) kram kram !

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: