Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2812 ggr
Rumblebee
2014-11-02 13:39

Varför vill man bli skrämd?

Tycker det här forumet passar bäst för min fråga. Eller snarare är det mer av en fundering än fråga. Hur kommer det sig att folk vill titta på skräckfilmer eller spela skräckspel när det skrämmer en? Vet att inte alla gör det, men säkert en hel del. Vad är det som gör att man vill bli skrämd? Jag kan gilla att se på skräckisar ibland, eller läsa en skräckbok. Mer sällan spelar jag skräckspel, men det händer ändå att jag gör det. Det jag inte förstår med mig själv är att jag gärna försöker ge mig på spelet Slenderman. Även då det alltid slutar med att jag spelar knappt 15 minuter och sedan avinstallerar det för att jag tycker det är så otäckt. Varför blir det ändå då att jag en tid senare installerar det igen för att spela när det är så läskigt? Har det gjorts någon studie på varför man medvetet utsätter sig själv för saker som tillfälligt skrämmer en? Eller har det helt enkelt att göra med att folk kan bli lite av adrenalinjunkies och helt enkelt vill känna den där rushen av adrenalin? Haha kanske svarade på min egen fundering nu

Annons:
Skorpion76
2014-11-02 13:48
#1

TS: Det är faktiskt en väldigt bra fundering och så här i Halloweentider passar den alldeles utmärkt. Det är en fråga jag också ställer mig eftersom man faktiskt till och med kan bli skrämd från vetet på allvar.  Som du skriver finns det dem som tycker att det är väldigt kittlande även om de blir rädda, men om de har otur kan det sluta ordentligt illa!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Magi-cat
2014-11-02 13:57
#2

Mänskligt lekbeteende för att under säkra former öva oss på situationer som kan vara farliga på riktigt.

" Rädslan håller oss ifrån farliga situationer, men vi är samtidigt nyfikna på nya upplevelser. För att våga upptäcka något nytt, måste vi utmana vår rädsla för det okända."

http://www.skovdenyheter.se/artikel/33111/darfor-vill-du-bli-radd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MalinVirvelvind
2014-11-02 16:58
#3

Jag vet inte om jag har några vetenskapliga belägg direkt, men jag har en teori:

Det är naturligt att ha en dödsångest som kan vara mer eller mindre framträdande. Döden är oundviklig, det finns många frågetecken kring den och vi kan inte kontrollera den. Alltså vi kan till viss del öka våra förutsättningar till att leva ett långt och friskt liv, men döden kan komma när som helst. Detta är väldigt skrämmande.

Skräckfilm är också väldigt skrämmande, men vi dör inte av att se på en skräckfilm. Vi får ur oss den hemska skräck som vi bär inom oss i och med vår dödsångest, och får på så sätt avreagera oss, utan att vi för den sakens skull behöver se döden i vitögat och dö på riktigt.

Kanske? 🙂

Rumblebee
2014-11-02 17:32
#4

#2 intressant om det är att det är lekbeteende för att öva oss. För då måste man i det undermedvetna vara medveten om att man övar sig, alternativt att man undermedvetet tänker låta en annan människa få öva sig genom att skrämma denna person. #3 intressant ide :). Själv är jag inte rädd för döden, eller ja, jag blir inte rädd av att tänka på den i alla fall. Så för min del känner jag ingen slags lättnad. Kan ju säkert vara så att genom att bli skrämda så tömmer vi oss på våra rädslor (eller helt enkelt andra jobbiga känslor), om än bara tillfälligt. För oftast sitter man ju lite på spänn om man spelar eller tittar på skräck.

Ebolaa
2014-11-03 00:02
#5

Åååh, han här förklarar det så bra ! :P kolla ett 8 minuter klipp på youtube

https://www.youtube.com/watch?v=PEikGKDVsCc

Vsauce is the best, hans youtube channel är riktigt intressant. Den borde ni checka in !

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Rickard77
2014-11-03 15:50
#6

Jag ser aldrig på skräckfilm när jag är nykter längre, eftersom jag lider av panikångest och lätt skrämmer/ hetsar upp mig själv.  Vissa filmer går bra, men de ska vara av mer psykologisk karaktär (som The Shining t.ex.)

Men när man fått i sig några groggar går det att se på i stort vilken film som helst ;)

Annons:
Candela
2014-11-12 18:46
#7

Jag älskar skräck och rysare, men blir sällan rädd av dem. Kan hoppa till av överraskningsmoment, som vem som helst, men  annars sätter det inga bestående men.

Det jag däremot mår riktigt dåligt av att se är hemska saker som är tagna ur verkligheten (eller som skulle kunna vara det). Filmer där människor torteras, våldtas, misshandlas.. Eller krigsfilmer.

Tycker det är väldigt spännande med mordgåtor i kriminalserier, där handlar det mer om ett mysterium som ska lösas. Men jag klarar inte av filmer som bara kretsar kring att spegla förövarens sjuka sinne och offrets dödsångest.

Upp till toppen
Annons: