Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 1625 ggr
veijo.i
2014-11-10 16:32

Vad är sjuk, är det något bevisligt

Vad är sjuk, är det något bevisligt

Eller är det rena lögner ibland, för att ta sig rätten att få människor att nyttja kemiska preparat,
med olika tvångsemetoder eller hot och manipulation,

Vi har en ung somalisk tjej här på avdelningen, hon är tjugo år,
hon har varit här ungefär lika länge som jag, runt ett och ett halft år,
min upplevelse av henne är att hon är helt frisk helt normal,
hon har inga drogproblem, inga asociala beteende problem, dvs hon har egentligen ej begått brott för att bli inlåst,
mig veteligen enligt henne själv så har hon blivit förbannad på en social sekreterare och gapat och skrikit på henne,
och därav blivit frihets berövad,

då man går på en avdelning över ett år med en person,
så märker man om de har några tanke dyssfunktioner dvs är sjuka i sitt sätt att tänka,
eller irrationella känslomässigt,
jag upplever inget sådant från henne,
hon är lite högljudd då hon talar i telefon eller ska förklara något,
tex angående då hon upplever doktorn försöka manipulera henne att ta kemiska preparat,
med snack om permissioner, eller frigång som påtryckningsmedel,

då hon berättar sådant för mig så upplever jag henne frustrerad,
då hon ifrågasätter det de säger om henne att hon skulle vara psykiskt sjuk,
upplever jag samma frustration,

då jag varit här snart ett och ett halvt år,
så har jag upplevt personalen, bli agiterade frustrerade hotfull ilskna och rikta detta emot patienter klienter,
min undran är hur kan det vara friskt het som ej är i ett behov att medicineras..
medans en ung tjej på tjugo år ska tvångshändertags och manipuleras till att ta kemiska preparat för agitation ilska,
frustratration riktat emot en myndighets person,

ja hur kan det ena tolkas som sinnesjukdom, som psykisk sjukdom,
påstås vara sinnes sjukdom, psykisk sjukdom, och något som måste medicineras
och det andra som igentligen är det samma, ses som normalt friskt och acceptabelt,
och det behöver ej medicineras,

för mig är det samma sak,
ilska frustration agitation riktat mot enskild, hot riktat emot enskild,
vad gör det enda till psykisk sjukdom och det andra till något normalt????

Annons:
Geru
2014-11-13 21:52
#1

Det där med kemiska preparat låter skumt när du skriver så, i och med att allting i din kropp i stort sätt är kemikalier av olika slag. 

Mediciner hjälper, det är därför dom finns.

Tror knappast att hon är där endast pga det. Det är antagligen mer, som du själv inte ser och inte vet. Så som det är med alla människor.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

RobinEH
2014-11-13 22:35
#2

Olaga frihetsberövande är straffbart. Så om hon nu utan rätt hålls inlåst så bör du ringa farbror polis.

Att låsa in nån för att de blivit arga på sin socialsekreterare låter osannolikt. Ingen vinner på det. Nu är du inte heller någon psykiatriker, så vad upplever om henne kanske inte ger en helhetsbild.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: