Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 2493 ggr
AnonymBert
2014-11-11 00:38

Orkar inte med det här.

Jag skrev en lista, på varför eller varför jag inte borde ta livet av mig. Och slutade med att ha 6 anledningar att inte ta livet, och 43 varför jag borde.

Försökte lugna ner mig och snodde en cigarett av min mamma, eftersom det brukar hjälpa. Men det gjorde inte det den här gången. Så jag snodde en öl från pappa, som också brukar hjälpa. Men nu sitter jag här, och funderar på att hoppa framför nästa tåg. Jag konfrontera min mamma, som nu ligger och grinar i sin säng, men jag känner ingen empati för henne. Jag vill dö, nu.

Annons:
Stallmima
2014-11-11 00:48
#1

Ta kontakt med någon som kan hjälpa hela familjen, det finns säkert massor med olika ställen ni kan vända er till. Att ta livet hjälper inte. Prata om allt med någon utomstående snälla  🌺

Challa86
2014-11-11 01:02
#2

#1 "att ta livet hjälper inte" hur tänkte du där? Det är väl klart att det hjälper då man slipper leva och känna känslor. 
Vill TS ta livet av sig så kommer h*n att göra det, men då TS väljer att skriva av sig här på iFokus ser jag inlägget som ett rop på hjälp. 
Mitt förslag är att kontakta öppenpsyk eller ungdomsmottagningen (beroende på hur gammal TS är). De kan hjälpa TS hitta rätt väg att gå.

challameow.wordpress.com 

Stallmima
2014-11-11 09:44
#3

#2 Om TS verkligen vill ta sitt liv så hade denna inte skrivit här precis som du säger men nu valde den att skriva här. Vi vet ju inte det bakomliggande som orsakat TS önskan, det kan i princip vara vad som helst. Hoppas TS får de råd som behövs

Allt oviktigt
2014-11-11 14:50
#4

Jag är av åsikten att man ska vara väldigt försiktig med att dra slutsatsen att någon som skriver om självmord på ett forum inte kommer att genomföra det.  Ingen annan än ts vet hur han/hon resonerar. För mig så är minnet fortfarande väldigt tydligt när det kommer till en person som valde att ta livet av sig och visa upp det på ett forum. På det forumet var det en hel del som trodde att han inte skulle genomföra självmordet men det gjorde han och allt visades upp genom hans webbkamera.

Enda rådet jag har till ts är att söka hjälp igen

[Eleya]
2014-11-11 21:29
#5

Du gör mig innerligt ledsen av detta inlägget! Det enda som gör mig mycket glad är att du fortfarande lever och andas, med tanke på dina senaste inlägg. Eftersom du inte kunnat eller velat genomföra de råd som vi gett dig (jag vet hur svårt det kan vara, var själv nära självmord vid 16 års ålder) ska vi nog börja ge dig andra råd. För det första är det inte din mening i livet att själv avsluta den, även om du har din fria vilja att genomföra det. Du som varje levande människa har en uppgift i livet och all hjälp du kan föreställa dig för att hjälpa dig uppfylla den. Du är mycket ung och ovetande om mycket av våra vuxna problem, vilket gör att du inte känner dig trygg i din situation. Men du ska veta att för dina föräldrar är du ovärderlig och villkorslöst älskad! Och då tänker du säkert med hat och agg på allt de gjort och inte gjort, all sorg de orsakat dig och jag förstår dig mer än de flesta. Men dina föräldrar är bara människor, felande köttsliga varelser som antingen låst in all kärlek i sig eller gjort helt fel val, vilket fått dem att bli de de är idag. Din mor verkar göra allt i sin makt för att hjälpa dig ur mörkret och det du tycker är otillräckligt kanske är allt hon kan göra för dig. Vi vuxna har inte alla svaren bara för att man nått en viss ålder, vissa av oss blir inte starka och orubbliga, stöttande och kärleksfulla. Såsom du märkt sedan tidig barndom, att alla dina erfarenheter formar dig till den du är idag, med alla minnen, känslor och åsikter..det är precis lika dant för dina föräldrar och så kommer det fortsätta för dig och oss alla andra. Det är vi själva som väljer hur vi ska se på saker, hur vi bearbetar dem och hur vi formar vårt liv efter det. Du vältrar dig i det dåliga, det mörka och hatiska..du ser dig själv som ett offer i världen, den svaga länken i alla filmer och i livet, den som tror sig sakna makt och inflytande i sitt liv..MEN DU HAR SÅÅÅ FEL! Du är hjälten i ditt liv, inget är viktigare än du i din historia och bästa av allt..du styr vart du ska/kan hamna. Du kan välja att se dig själv som en Överlevare, en som varit i helvetet och gått helskinnad därifrån, den som fick all skit kastad i ansiktet men som insåg sitt eget värde, den som uppslukades av hat men som lärde sig att älska! Jag vill att du ropar ut i mörkret "HJÄLP MIG! Hjälp mig att se ljuset, ta mig ur detta mörkret, hjälp mig känna kärlek igen!" Ta tillbaka makten över ditt liv, inget och ingen är viktigare! Vad andra säger om dig och vad de tycker om dig speglar bara vad de själva tycker om sig själva, människor som känner sig små och otillräckliga kan välja att trycka ner de som de tror är svagare än dem..men du kan bevisa att de har fel!

AnonymBert
2014-11-11 23:07
#6

Tack allihopa. Förstår nu varför jag är som jag är. Då jag idag har fått en diagnos. (Emotionellt instabil personlighetsstörning.)

Annons:
Ebolaa
2014-11-11 23:35
#7

#5 GUD vilket vackert inlägg! Så otroligt upplyftande och positiv. Tack för att människor som du finns där ute för att ta dig lite tid att skriva något värdefullt och betydelsefullt. Väldigt fint gjort av dig ! <3

#6 Skönt att du äntligen fått ett svar på vad som är roten till dina problem, äntligen kan ni börja arbeta mot ett mål. Skriv gärna igen om hur det går och vad som händer i ditt liv. Det är väldigt intressant att följa dina inlägg då du är väldigt ung och är mycket duktig på att uttrycka dig. Hoppas att saker och ting snart börjar kännas bättre! All lycka till dig :) kram kram

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Eleya]
2014-11-17 20:19
#8

Tack Ebolaa! Jag vill så gärna hjälpa AnonymBert för att h*n ska ta sig ur sin situation och inspirera folk i allmänhet. #6 Av skönt att du fått en diagnos, nu kan du läsa mer om det, lära känna dig själv och hantera alla dina reaktioner bättre. Största lycka till och en jättestor kram!!

AnonymBert
2014-11-17 22:39
#9

#7 Jag försökte i.. tisdags? Ta livet av mig, och har sen dess legat inne på Psykakuten. Ska nog snart få åka hem dock eftersom jag äntligen börjat må bättre. Samt att jag har många roliga grejer att göra under veckan som jag ser framemot. :)

Jo, jag har hört att jag är bra på att uttrycka mig. Men det är nog för att jag spenderat den mesta tiden runt vuxna och lärde mig i en väldigt tidig ålder "vuxen språket" 

Ja, det är rätt skönt. Även om jag inte direkt har fått någon hjälp av BUP eller någon ny medicin.

Kram på er.

Mollisan
2014-12-05 15:04
#10

Såå skönt att du låter positiv!! Var bor du Bert?

AnonymBert
2014-12-12 21:16
#11

Jag bor i Stockholm :)

Upp till toppen
Annons: