Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 6947 ggr
alifra
2014-11-27 16:59

Hur hantera psykopat?

Jag har träffat på en psykologiläkare som bär grova drag av psykopati, och jag som inte är lättskrämd får ångest bara av att tänka på honom. Pga detta har jag avslutat min kontakt med den vårdenheten. Då jag blev rädd och nervös så hamnade jag i ytterligare underläge (pga hans yrke var jag, som patient, redan i underläge) och blev "lätt byte". Jag är annars en vältalig person som kan säga ifrån och inte är nervös bland människor, eller lättskrämd. 

Om jag skulle tvingas möta honom igen, eller någon liknande, hur ska man bete sig för att inte låta sig påverkas? Särskilt då yrket i sig blir en makt för honom. Finns det öht en chans att övervinna hans kontroll, härskarbehov och försök att trycka ner, eller sitter han i en säker situation? Jag vill inte låta mig påverkas, bli rädd, ledsen och kränkt igen.

Annons:
Maria
2014-11-27 17:18
#1

Du menar en psykiatriker gissar jag.

Du har ju avslutat kontakten vilket är bra då du känner som du gör.

Menar du om du skulle träffa på honom spontant ute eller att du möter honom som patient igen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ebolaa
2014-11-27 20:58
#2

Psykopater är listiga jäklar. Det är svårt för dig att spontant gardera dig om du skulle möta honom. Det krävs av dig att du läser på om dina rättigheter både som människa, som patient eller klient och framför allt vad HAN har för skyldigheter gentemot dig. Detta gör att du jämnar ut den formella makten mellan er. Man kan även ha en karismatisk makt, vilket innebär att du kan försöka lära dig/förbereda dig på att handskas med honom genom att spela upp ert möte "i ditt huvud", hur det kan gestalta sig (i olika situationer) så att du någorlunda bereder dig för ert möte och vet på förhand hur du ska tackla det han gör eller säger. Ifall han eventuellt försöker slå omkull benen på dig. Han kan även ha en ideologisk makt vilket innebär att han ser dig som ett objekt som förklaras genom en viss teori eller ideologi för att han ska verka trovärdig, det innebär att du kan försöka skapa dig en trovärdig verklighetsuppfattning om dig och din situation så att "ord står mot ord". Han kan även ha en nätverksmakt, vilket innebär att han har personal som backar upp honom och att han vet vart han ska vända sig för att människor ska vara lojala mot honom, något du också kan försöka inverka på. Att du kanske pratar med hans kolleger, eller en jurist, en patientombudsman, patientorganisation för att du ska ha människor som backar upp dig istället.. 

OM han har psykopatiska egenskaper har han haft en hel livstid på sig att lära sig hur människor fungerar och hur man får dem att tappa greppet. Han är säkert medveten själv om dessa olika former av makt som jag nyss beskrev och har lärt sig hur han ska få sin vilja igenom.

Det finns även fysisk makt (att han är överlägsen fysiskt, eller att han använder vapen eller en uniform, som också gör en mer trovärdig. Ekonomisk makt är också en form av makt som innebär att någon annan kan påverka DIN ekonomiska situation. Den sista formen av makt är färdighetsmakt, kan vara att man är speciellt bra på något eller har en förståelse för hur saker och ting fungerar.

Vet inte om det är värt att du lägger sån här energi på denna människa. Man kan inte förändra en psykopat, de har ingen sjukdomsinsikt eller självinsikt så de skulle gå långt för att inte tappa ansiktet. Alla föreläsare och professorer har alltid ett tips om man möter på en psykopat: SPRING SÅ FORT DU KAN :)

Lycka till

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

vallhund
2014-11-27 22:32
#3

Jag tvivlar på att TS har kompetensen att diagnostisera en psykopat annat än utifrån kvällspressens kriterier.

Det finns ganska gott om säkerhetströsklar innan man får arbeta självständigt med psykoterapi/jagstärkande o/e motivationssamtal. Som t ex egenterapi o handledning innan man får steg 2 kompetens o kan arbeta självständigt. Detta ingår innan man. För yrkesgrupper som inte är legitimerade så kan dessa få certifiering för att få utföra psykoterapi, där finns t ex kuratorer o präster.

I början av en psykoterapeutisk process så förekommer det massvis av överföringar o motöverföringar. Detta är något man får lära sig att identifiera o använda sig av för att hjälpa klienten/patienten att bättre hantera sig själv o sina egna reaktioner gentemot omvärlden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ebolaa
2014-11-27 23:13
#4

#3 Hehe, ja så kan det mycket väl vara. Nå, psykopater brukar va väldigt duktiga på att lura sin omgivning, speciellt ytliga kontakter. Folk är snabba på att kalla folk för psykopater när det faktiskt kan handla om olika former av världsåskådningar, olika mående eller att det handlar om rena missuppfattningar.. När människor mår dåligt är de ju rätt "lättkränkta", så en individ som mår dåligt ska nog ge folk en chans innan man gör anspråk på att andra inte förstår dem eller är okänsliga..

Det kan vara så att personens intentioner är goda, även om det inte verkar så till en början.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Melod
2014-12-04 22:25
#5

#0 Oavsett psykopat eller inte. Det kan vara en person som man bara inte mår bra utav. Även om denna inte är en psykopat kan du få byta psykolog. Allt handlar om personlig kemi och ingen kan tvinga dig att bara få honom som samtalskontakt.

rollplayer101
2014-12-12 00:11
#6

Många psykopater är utmärkta psykiatriker. Jag tror mycket av din information om psykopater kommer från när lammen tystnat och liknande filmer.
Vi psykopater är inte alla monster, dessutom krävs det bra mycket mer än en okulär besiktning för att bestämma om någon är psykopat eller inte.
Ni behöver inte vara rädda för oss, vi är som ni… fast bättre.

Interesant video om en man som kom på att han var psykopat i 60 års åldern. Han har levt ett normalt liv med fru och barn, utan större konstigheter.

https://www.youtube.com/watch?v=jOyAndLa5HU

Annons:
[Yllhilda]
2014-12-12 18:08
#7

#6 Som ni fast bättre? Så förtjusande. ^^

n00bArtWork
2014-12-13 21:58
#8

Däremot så har psykopater oftast svårt att finna tillfredsställelse i långa loppet på ett och samma ställe utifrån vad jag fått lära mig på psykologi lektionerna, men undantag finns alltid.

Upp till toppen
Annons: