Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 1911 ggr
Najan13
2014-12-11 00:11

Fråga om depression

En liten fråga bara som jag  gått och funderat på idag men inte kommit fram till ett vettigt svar:

Kan man säga att man är deprimerad fast man inte fått diagnosen av en läkare?  Alltså den riktiga sjukdomen och inte bara det man är för dagen.

Eller tycker ni att man måste fått diagnosen tilldelad sig för att säga att man är deprimerad?

Annons:
[Yllhilda]
2014-12-11 00:38
#1

Kan kan man, men helt säker kan man ju inte vara då man lätt kan över- eller underskatta sin egen mentala hälsa. Men jag tror att dem som ställer egen diagnos för just depression sällan är helt fel ute. Huvudsaken man söker hjälp så man kan börja må bättre.

Najan13
2014-12-11 00:39
#2

#1 Det låter som ett vettigt svar. Tack! 🙂

Maria
2014-12-11 16:23
#3

Personligt tycker jag att man kan säga att man är deprimerad. Det är ju ett ganska vanligt begrepp att deppa så att säga.

Att ha en depression däremot lutar mer åt att man är diagnosticerad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Najan13
2014-12-11 19:30
#4

#3 Så du tycker inte att man kan säga att man har en depression utan att varit hos en läkare och fått diagnosen?

Maria
2014-12-11 20:11
#5

Depression är ju ett tillstånd/sjukdom som diagnosticeras utefter visa kriterier så jag personligen tycker inte det men det är ju bara min åsikt.

Jag tycker absolut man ska söka hjälp för det finns bra hjälp att få.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1358

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
2014-12-11 22:42
#6

Själv tycker jag inte att man ska säga att man har en sjukdom utan att faktiskt varit hos en läkare som bekräftat det, det bör väl gälla alla sjukdomar eller allvarligare diagnoser. Sjukdomar är ju inget man ska ta lätt på, och man bör också behandla depressionen om det skulle vara så. 

Vissa dagar kan man vara deppig, och det blir lite fel när folk säger att de är deprimerade utan att vara det, därför tycker jag att "nedstämd" är ett bättre ord, när man endast har en dålig dag.

Men min personliga åsikt är som sagt att en läkare bör ha ställt diagnosen innan man påstår att man lider av sjukdomen.

Annons:
Najan13
2014-12-12 19:16
#7

Ni har alla vettiga åsikter enligt mig :)

Upp till toppen
Annons: