Annons:
Etikettätstörningar
Läst 3195 ggr
[Älskamig]
12/14/14, 9:39 AM

Hjälp! Klarar inte att äta kött.

Jag har ett jättestort problem. Sedan jag var liten har jag "inte gillat" kött, fisk, fågel eller ägg. Eller jo, kött, vad gäller köttfärs, bacon och korv, har kunnat gå bra, men inte något annat. Jag vet att det har något med mitt psykiska sinne som gör att jag bara inte äter kött. Det är jobbigt. Även när det gäller fisk, fågel. 

Anledningen till att jag inte äter fågel eller fisk är för att jag tänker på fiskarna i sjön/havet, och fåglarna (typ kråka och skata). Jag äcklar mig något kopiöst av detta, och tycker det är svinjobbigt att inte kunna äta som "normalt" folk. 

Berättade för min pojkvän om detta, han undrade om jag var vegetarian, men det är jag inte. Eller jo, halvt kanske, men inte för att jag vill, utan för att jag har en "psykisk spärr" för att äta djur. 

Ägg gillar jag inte, för att jag tänker på att det är en kyckling. 

(vet inte om jag skulle posta in det i "ätstörningar", men gjorde det nu, så ni får väl ändra om det inte passar ämnet)

Annons:
tlover
12/14/14, 9:46 AM
#1

Jag vet om flera som har likande "problem" även om det inte verkar vara lika starkt hos dom.

Jag är en av dom och min man en av dom (främst kött som känns "köttigt" är det för oss, ägg tex äter vi ofta då vi har höns), det är faktiskt en stor anledning till att jag blev vegetarian och min man som är blandkostare älskar maten jag gör för då slipper han äta kött 😃

Nu hjälper det väl inte så mycket förutom att du får veta att du inte är ensam.

l'm back

[Älskamig]
12/14/14, 9:52 AM
#2

#1: Jag hade kunnat bli vegetarian, men jag klarar mig inte utan saker som t.ex köttfärs, och så vill jag kunna äta vanligt kött med. Ser ju gott ut.

tlover
12/14/14, 9:55 AM
#3

#2 Jag älskade ost innan jag blev veg men det funkade ändå, det finns ju fakefärs om du verkligen vill bli vegetarian.

Nu säger jag inte att du måste bli vegetarian utan att om du väljer att bli det finns det fakefärs.

l'm back

n00bArtWork
12/14/14, 9:55 AM
#4

Jag är periodare, jag kan inte äta kött i perioder, inte för att jag tänker på kråkor eller etiskt utan att jag mår så pass illa av det att det inte går att svälja ned.

Sen kan det gå 6 månader - två år sen kan jag äta kött ett tag och då typ blodigaste oxfilén sen är jag tillbaka i vegetarian svängen igen.

Att ha en psykisk spärr för att äta djur är vanligt för tex veganer, vet många i gruppen jag är med i på facebook som blir så pass dåliga av att de råkat äta något animaliskt att de spyr och mår kasst länge.

Vegetarianer och Veganer i Sverige heter gruppen, dyk in där för där finns flera som du!

Skogsraah
12/14/14, 11:50 AM
#5

En psykisk spärr till att inte äta djur ser jag som normalt och vettigt… Det är ju därför de flesta blir vegetarianer och veganer, för att de inte klarar av att äta en varelse som plågats på ett slakteri, tagits från sin naturliga miljö och att man allmänt inte vill stödja en så brutal verksamhet 🙂

Så detta anser jag inte som något problem för dig egentligen. Detta går alla igenom som håller på att gå över till vegetarianism eller veganism. I ditt fall det senare kanske, eftersom du även tvivlar vid ägg. Läs på om detta! Du kommer må mycket bättre om du går över. Finns ingen anledning att "bearbeta" något för att du ska klara av att äta kött… Varför? Det är inte nödvändigt för fem öre, och du har ju redan logiken där att det inte känns okej.

Och nej, det är inte en ätstörning att inte vilja äta kött! Du vet väl om att många är vegetarianer och till och med veganer? Vi har bara valt bort att äta andra för att det känns dåligt för oss. Ja, psykiskt dåligt.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Skogsraah
12/14/14, 11:53 AM
#6

Sedan vill jag rätta dig med att alla typer av djur du äter = kött. Fisk är kött och fågel är kött.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
[Älskamig]
12/14/14, 12:09 PM
#7

#5: Problemet är att jag vill inte bli vegetarian/vegan. Ser inte anledningen till att jag inte vill äta kött, för att jag tänker på att djuren osv har plågats osv (mina föräldrar har jobbat på slakteri och har förklarat en del). Däremot har jag en fobi mot både fiskar och fåglar i verkliga livet, som gör att jag inte klarar av att äta KÖTT.  
Jag är underviktig och har blivit det av att jag försökt gå över till att bli vegetarian. Försökt stoppa i mig allt så att jag får i mig rätt saker, äter ofta osv, men går bara ner i vikt, vilket jag ser som en skillnad från när jag käkar kött. 

Jag vill så gärna äta kött, men vet inte hur jag ska bli av med tankarna. 🤔

Skogsraah
12/14/14, 12:16 PM
#8

#7 Om du nödvändigtvis måste äta kött (det går jättebra att gå upp i vikt av att vara vegetarian och vegan med) är det väl bara att undvika dessa grupper av djur? 

Du måste inte äta allt. Du måste inte äta kött överhuvudtaget. Ät det du vill och mår bra av. Jag är vegan och mår hur bra som helst!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Älskamig]
12/14/14, 12:37 PM
#9

#8: Jag mår bra av att äta kött. Som jag tidigare sa har jag försökt gå upp i vikt av att vara vegetarian, men jag har tyvärr inte lyckats. Dessutom vill jag ju kunna äta kött, men behöver bara lite hjälp på traven hur jag ska kunna ändra mina tankar. 

I princip allt kött har jag svårt att äta, men jag vill ju gärna äta det, för innerst inne vet att jag att jag mår bra av det. Det är bara de dumma tankarna som sätter stopp, och jag vet inte hur jag ska bli av med dem. 🤓

[Yllhilda]
12/14/14, 2:43 PM
#10

Har du andra liknande tankar, kanske tvångstankar?

Lia
12/14/14, 3:12 PM
#11

Jag var vegetarian i fyra år på grund av dessa tankar. Det var det bästa valet för mig då. Jag kunde inte äta kött, så jag kände inte att det fanns någon mening med att trycka ner det. Efter dessa fyra år kände jag för att äta kött igen. Så nu gör jag det. Jag tycker att man ska göra det man mår bäst av :)

Skogsraah
12/14/14, 4:05 PM
#12

Mår du dåligt av att äta kött - ät inte kött. Den delen är väldigt enkel.

Du åt uppenbarligen fel vegetarisk mat om du mådde dåligt(?) av att äta det. Du skriver att du inte gick upp i vikt, det är nödvändigtvis inte den vegetariska matens fel. Du måste äta rätt saker helt enkelt. Du har ju ett val. Du äter precis vad du vill äta. Jag har aldrig träffat på någon som behövt psykisk hjälp för att "klara av att äta kött". Det är inte nödvändigt och jag känner det frustrerande att du tror att du har en ätstörning pga detta…

Det är som att du skriver att alla vegetarianer och veganer som inte äter kött, av psykiska skäl (även kallat samvete) har en ätstörning. Är det så viktigt för dig att kunna äta kött får du väl ta och träffa en psykolog för bekymret.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Geru
12/14/14, 6:02 PM
#13

Uh, det här är inte en fråga om att äta vegetariskt, så kan alla veganer och så vidare gå ut ur tråden? Det handlar ju om en psykologisk åkomma som uppenbarligen ger problem att äta kött även fast viljan finns där. Det är samma sak som med människor som har problem att äta grönsaker eller what not. Ska man då trycka på "men ät inte det, ät bara kött" i så fall? Nej, knappast. En bra kost är balanserad.

Skogsraagh, lägg för fan inte in ord i munnen på folk, det är sjukt otrevligt när du skriver att TS skulle kalla alla som inte äter kött för personer som har ätstörning, för det gör inte TS. Hur kan du ens tolka det så? Hur kan du inte se att det finns ett problem när viljan att äta kött finns där men det inte går ändå? Tryck inte ner din egen livsstil i andras mun, för då kan du ju inte klaga sen när folk biter dig, eller hur?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
eirwen
12/14/14, 6:06 PM
#14

Jag håller med Geru faktiskt. Det känns som att Skogsraah försöker trycka ner vegetarianism och veganism  i TS hals. Det är inte okej någonstans. Ts säger att hon vill äta kött, så låt henne vilja det. Herregud.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Skogsraah
12/14/14, 6:58 PM
#15

#13 Oj, någon som har lite problem här… 🙂

Det går utmärkt att leva och må bra utan kött. Mår man dåligt av att äta kött, varför äta det? Det är det som är enkelt. Du har en så pass otrevlig ton med ditt svärande Geru att du får fortsätta argumentera i det fria. Hoppas du får det trevligt med det! All vegansk kärlek från mig!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Synnerlig]
12/14/14, 7:32 PM
#16

Jag förstår inte hur Skogsraah försöker trycka ned veganism i halsen på något. Jag ser bara att hon försöker förklara för TS att det är lugnt om hon inte kan äta kött, det är liksom inte ett måste för att överleva. Man kan leva gott på en vegetarisk/vegansk kost. Tycker du om köttfärs så finns det sojafärs som är minst lika god.
Men ja, du gör det du tycker känns bäst. Du kanske helt enkelt blir stressad av tanken på att du MÅSTE äta kött och det kanske gör det värre? Försök att ät som du känner för. Klarar du inte av att äta kött just nu så tvinga dig inte till det. Vill du gå upp i vikt så tror jag att du ska satsa på att äta större mängder mat, ät mellanmål, ät nötter, avokado, bönor osv :)

Men som sagt, du dör inte av att inte äta kött, snarare tvärtom så stressa inte över det så mår du nog bättre :) Om du verkligen, verkligen vill äta kött så kommer det kanske senare och om du av någon anledning känner att du måste äta kött NU så får du väl prata med en psykolog.  Men det är liksom ingen fara att inte äta kött :)

Och jag "trycker inte ned veganism" någonstans. Säger bara att TS inte behöver oroa sig och känna sig stressad över att äta kött, för det är inte som att det är nödvändigt ändå. Stress förvärrar oftast bara saker och ting.

Geru
12/14/14, 8:04 PM
#17

#15 Jag har definitivt problem med någon som försöker få ett psykologiskt problem att handla om ett livsstilsval. Det är inte ens i närheten på samma liga.

Otrevligheter förtjänas, som allt annat. Jag svor en gång. Alltså är ditt plural av ordet fel. 

Uppenbarligen så struntar du ju i att människan faktiskt säger att den vill äta kött, någonting som du verkar ha svårt att respektera och acceptera. Jag respekterar ditt val, med din mat, och accepterar det. Varför ska jag då vänta mig någonting mindre från dig?

#16 När tråden ingenstans handlar om veganism eller vegetarianism, och du då börjar prata om det och säger att någon ska ta emot det istället för att då faktiskt göra någonting åt det psykologiska problemet som någon har i tråden så är det ett solklart fall av "jag trycker ner mitt livsstillsval i hals på någon och tycker att jag har rätt att göra det".

Visst klarar du dig utan att äta kött. Men det är inte det tråden handlar om. Sojafärs? Jag har ätit det, det smakar inte som köttfärs. Inte ens nära, faktiskt. Det sagt så smakar det ju inte dåligt. Men det är fortfarande en diskussion för en annan plats och en annan tid.

Fortfarande, vad har du för lösning på att hon vill äta kött, men inte kan? Det är liksom syftet med tråden, att hjälpa TS att komma i bukt med problemet som presenteras, inte hitta helt andra och orelevanta väger ur det, för det har TS säkert redan tänkt och försökt med.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Synnerlig]
12/14/14, 9:24 PM
#18

#17 Jag förstår inte varför du reagerar så aggressivt :/ Att välja att äta en växtbaserad kost kan ju vara ett alternativ om man inte klarar av att äta kött. Med tanke på att kött inte är ett nödvändigt livsmedel så tycker jag inte att man ska behöva tvinga sig själv att äta det, det kan skapa ännu mer stress för TS om hon känner att hon MÅSTE äta kött.

Jag har inte sagt någonting om mig själv i mitt inlägg, jag berättade att människan klarar sig utan kött. Angående sojafärsen så nej, alla har vi olika smaklökar, inklusive dig, mig och TS. Det var bara ett förslag för TS :)

Som jag skrev till TS att om hon nu känner att hon absolut måste äta kött så kan hon prata med en psykolog, om hon nu känner att det verkligen är ett problem, men det verkar som att du missade det. Plus att jag som sagt föreslog en växtbaserad kost för att det kanske kan hjälpa henne att sluta känna stress för att hon ska bli "sjuk" om hon inte äter kött, vilket hon inte behöver känna. Det kanske slutar med att hon tillslut känner att hon kan börja äta lite kött längre fram i tiden om hon nu känner att hon vill det. Det var liksom ett förslag på en lösning på problemet från min sida om hon inte vill prata med en psykolog.

[Synnerlig]
12/14/14, 9:29 PM
#19

Jag hoppas i alla fall att jag kanske kunde hjälpa TS. Annars önskar jag dig lycka till :)

Geru
12/14/14, 9:30 PM
#20

#18 När folk kommer med problem och någon börjar prata om sin Religion/livsstil/vadnuändetär så blir jag irriterad. Dessutom blev jag mer irriterad för att hon inte släppte det senare när TS sa att hen inte var intresserad.

Uppenbarligen så känner TS att TS måste äta kött, alltså försvinner argumentet kring "man måste inte". Precis som att du då inte måste äta veganskt, du kan ju äta kött då, eller? 

Ett förslag som faktiskt inte har någonting med tråden att göra i och med att problemet som TS säger är att denne vill äta kött men kan inte just nu. Då försöker man lösa det på ett psykologiskt plan istället för att fly från problemen. TS har i alla fall mage att förstå att det är ett problem för TS. Det är någonting som är bra.

Visst borde hon prata med en psykolog om det. 

Problemet med en växtbaserad kost var ju att TS provat det och det fungerade ju inte för TS? Alltså får man lösa det problem man har, istället för att gå runt det, eller hur?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
[Synnerlig]
12/14/14, 9:46 PM
#21

#20 Jag är inte här för att bråka, så du får hitta din söndagsunderhållning någon annanstans 😛 Jag tror att TS vet att om hon kan gå till en psykolog om hon verkligen ser det som ett problem som påverkar hennes liv mycket. 

Lösningar på problemet:
1. Möt rädslan och ät kött ändå.
2. Prata med en psykolog/KBT.

3. (om hon inte klarar av något av det ovan) Acceptera att du kanske inte kan äta kött och försök med en växtbaserad kost så länge och läs på mer vad du kan äta istället för kött som du inte tycker om.

Vad mer kan hon göra annars?

Jag är liksom ingen expert så jag kan inte komma med det rätta svaret på hennes problem, så jag kommer med de förslagen som jag kan komma på, sen om det inte passar dig Geru så är det ditt problem.

Förresten så har jag inte sett dig ge några tips eller råd till TS. Jag har bara sett dig klaga på oss som kommer med förslag (även de som inte passar dig).

Så, nu har jag inget mer att säga dig :)

Geru
12/14/14, 9:50 PM
#22

#21 Om du tror att jag bråkar just nu borde du se mig när jag bråkar. Det är en riktig syn det. Jag är osäker, många människor har en motvillighet att gå till psykologer.

Det låter som listan stämmer bra där.

Det är inte ens dig jag faktiskt har ett problem med i tråden, den person jag faktiskt har problem med svarar inte.

Helt ärligt är det första tråden här jag läst idag. Psykologiska problem tar ofta tid att skriva bra svar till, men nu blev jag regelrätt förbannad på Skogsraah så då fick ett bra svar vänta medans skäll fick fortgå pga pissigt beteende.

Du hade kunnat skriva den sista meningen för två inlägg sedan.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Älskamig]
12/14/14, 9:59 PM
#23

Tusen tack för alla tips och sånt. Som jag tidigare sa är jag inte så sugen på att längre va/gå tillbaka till att vara vegetarian. Får antagligen höra av mig till en psykolog och prata mer om problemet.

Geru
12/14/14, 10:03 PM
#24

#23 Låter som en bra idé! Hoppas det går bra :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Skogsraah
12/14/14, 10:09 PM
#25

Jag hoppas också att det löser sig för dig! Speciellt om man bor hemma eller bara bor med personer som äter kött så tänker man sig lätt in i normen. Normen är att äta kött och gör man inte det eller inte tycker om kött känner man sig onormal. Varpå du skriver att du vill kunna äta kött "normalt". Att kött är gott har vi som inte äter kött längre också tyckt en gång i tiden, men för vissa har den psykiska spärren, som du beskriver, en betydelse = det känns inte bra. Och då vill jag gärna påvisa att det går hur bra som helst att undersöka den vegetariska världen istället för att stressa kring att äta kött 🙂 Du har ju som sagt redan provat, men den psykiska spärren kan ställa det till för dig om du försöker tvinga dig att äta kött. I ditt fall en viss typ av kött. Som jag tidigare skrivit: Man äter vad man vill. Vill du inte äta fågel och fisk, så behöver du inte det. Varken för din hälsa eller för "samhällets" eller familjens skull!

Är man redan på den vegetariska sidan blir man som mig och Synnerlig lätt påhoppad i forum för att vi ser det från en annan sida och ger ett annat tips och förslag. Det är väldigt tråkigt, men jag tycker det är värt det om vi kan hjälpa någon och ge ett annat perspektiv! Till Geru som tycker vi är så fel ute, och det är ju inte första gången: Veganer är nog bland de fredligaste på denna planet eftersom vi ser till allt liv. Du borde förstå att vi inte vill TS illa eller ge helt felaktiga råd. Men finns det en relativt enkel lösning och att vi har erfarenhet av att det både kan vara enkelt och gott att utesluta kött ur sin kost kommer vi förstås tipsa om det eftersom att tråden handlar om att det är svårt att äta kött. Högst relevant att föreslå att ta bort kött ur kosten då det skapar dåligt mående. 

Psykologer har vi alla nytta av att gå till, så är det är säkert bra att börja där. Lycka till!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Geru
12/14/14, 10:26 PM
#26

#25 Du är duktig på att förminska andras synsätt, medans du sen sätter ditt högre, för att sedan igen påpeka att veganer är fredliga.

Hon sa ju som sagt att det inte funkade för henne att göra så, men du fortsatte ju ändå. Hitta en annan lösning. Visa på flexibilitet. 

Det är ju lite lagom(Med lagom menar jag ungefär som så att då målar med stora röda bokstäver på en vit 300m stor väg) uppenbart att du predikerar för Vegetarianism/Veganism. Du ser det som den primära lösningen på problemet medans TS inte gör det.

Det finns inget belägg för att en normal människa mår dåligt av att äta kött. 

Tidigare studier och diskussioner har ju visat att veganer inte alls är speciellt fredliga eller älskande, så som du och andra säger. Ni säger en sak och gör en annan, vilket är dubbelmoral. Hur som kan vi ta det i PM(Om du nu vågar, starkt tveksam) men det är slut om det nu pga att det annars blir trådkapning.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Yllhilda]
12/14/14, 10:45 PM
#27

Tänkte bara inflika lite, Ts. Jag och min kille har utvecklat en kompomiss där vi äter var 3:e måltid med kött  i veckan, kanske mindre. Men klart mycket mer köttfritt än man kände att man "måste" förr. 🙂 Jag har haft problem med kött,(och har det ibland fortfarande) där jag har svårt att hantera det eller äta det(ibland måste jag ha gummihandskar för att kunna ta på det). Men med denna lösning så känns det mycket lättare.

Annons:
Geru
12/14/14, 10:50 PM
#28

#27 Det låter intressant. Fungerar det bra för er?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Yllhilda]
12/14/14, 11:12 PM
#29

#28 Ja, det tycker jag. Jag har hittat flera recept vi båda gillar som är köttfria men som ändå känns riktigt matiga. 🙂 Känns trevligt att variera.

Geru
12/14/14, 11:24 PM
#30

#29 Det brukar vara ett problem för mig, att hitta mat som är matig men som inte innehåller kött :p Skönt att det fungerar bra! :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Yllhilda]
12/14/14, 11:48 PM
#31

#30 Jag medger att det var knivigt i början, men efter ett tags experimenterande lärde jag mig vad som funkade. 🙂 För vår del är majonäs, glutenfri pasta, ris -och kokosgrädde goda vänner i kampen mot knorrande magar. 

En gång när vi hade pyttelite köttfärs(100 gram eller så) rev jag ner det dubbla i morötter, stekte dem torra, lade till kryddor och kött och gjorde köttfärssås av det. Min morotshatande kille märkte ingen smakskillnad. 😈

Geru
12/15/14, 4:47 AM
#32

#31 Okej :) Majonäs är ju riktigt mättande ofta.

Haha ^^ Ja, morot och köttfärssås går ju bra ihop, så inte konstigt att han inte märkte:D

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
12/15/14, 8:42 AM
#33

(jag kan ha missat nått då jag skippade diskussionen mellan köttets vara och icke vara).

TS: Bara en tanke, har du rett ut när du känner att du måste äta sånt som du inte klarar av att äta? För hemma kan du väl äta tex köttfärs och vegetarisk kost?

Även om du inte vill dra upp det i tråden kan det vara bra att tänka över när du träffar en psykolog.

l'm back

[Älskamig]
12/15/14, 9:33 AM
#34

#33: Älskar köttfärs i alla mängder. Är inte så förtjust i vegetarisk kost, så vill helst ha med kött. Har ju dock tröttnat på att äta köttfärs varenda dag, haha, så ska ta mig till psykolog och reda ut.

Annons:
tlover
12/15/14, 9:40 AM
#35

#34 Ok jag förstod det som att du äter vegetariskt också (så gjorde vi när vi växte upp tex, minst en dag i veckan åt vi vegetariskt, främst för att det är billigt).

Jag tänkte mer var det blir ett problem att bara äta det du gillar/äter, tex blir det ett problem då du bjuds bort, äter ute osv eller är det "bara" ett problem i variation.

Det kan ju vara bra att kunna förklara problemet bra då man kommer till psykolog (så det inte blir "vad är problemet"… "ja, eh, jag mår dåligt av kött" vilket kan göra att h*n skickar vidare en till vårdcentralen el liknande i värsta fall).

l'm back

[Älskamig]
12/15/14, 9:44 AM
#36

#35: Jag käkade vegetariskt helt för ett tag sedan. Trivdes inte alls med det, så därför jag nu vill lära mig att ta in kött osv i vardagen igen. 

Att kött är dyrt är jag medveten om, och att vegetariskt i många delar är billigare, men jag storhandlar kött en gång i månaden, och fryser in allt (kan ha en del saker till månaden efter t.o.m), så att det påverkar min ekonomi har jag inte märkt något stort hinder av.

Det blir ju problem när jag bjuds bort, äter ute osv, men det har jag redan tänkt att jag ska ta upp.

[Yllhilda]
12/15/14, 10:17 AM
#37

#36 Hur fungerar det med renskav, kebab och annat som redan är lite mindre och tunnare?

tlover
12/15/14, 10:41 AM
#38

#36 Jag missförstod, jag trodde att din kropp inte klarade det snarare än det smakmässiga.

Nu var det evigheter sen jag åt kött ute men finns det inte "korvrätter" och "köttfärsrätter" ute? (hamburgare är ju köttfärs tex men du kanske menar på finare restauranger).

Själv äter jag bara borta hos mamma, mormor och svärmor (vi har inte riktigt den traditionen att äta mat hos folk, här fikar man hos folk snarare) men skulle jag försöka öva själv skulle jag nog försöka hemma (i trygg miljö) äta litegrann av det du inte gillar och på så sätt avhärda. Kanske om du skulle kunna få några rester av nån.

Nu tänker jag yttepyttebitar i början.

Men jag förstår att du vill vänta tills du ska till psykologen jag menar bara att det är så jag skulle gå vägen om jag skulle försöka själv.

l'm back

n00bArtWork
12/15/14, 4:47 PM
#39

Jag vill äta kött men kan inte pga illamående och det är också helt psykologiskt..

Så jag propagerar ej för vegetarism utan för att säga att hon inte är ensam om att vara det ofrivilligt.

[Älskamig]
12/16/14, 5:33 PM
#40

#37: Kebab kan jag äta, men vid t.ex kebabtallrik brukar jag alltid beställa "med lite kött" …

[Yllhilda]
12/16/14, 6:14 PM
#41

#40 Okej. Lite för knepigt för att jag ska kunna ge mer råd. Jag hoppas att du får bukt med det så att du till slut kan äta det du vill.  🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: