Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1803 ggr
GiraffTunga
2014-12-28 17:52

självskadebeteende värre...

Hej det har gått några veckor sen jag var hos BUP. Har inte använt medicinen på några dagar och mår värre. Skärandet har slutats såren e nästan borta men är mycket lättare att bli arg och jag börjar bita av mer och börjar ta min hem nyckel och riva mig med den så det blir massa röda små prickar och sår. Har inte berättat för mamma & tänker inte göra det heller kanske för BUP men inte henne, hon kommer bara gråta igen. BUP kommer höra av sig i början av Januari sa dem. Jag kommer alltid kunna komma på ett sätt att skada mig. Min mat apetit har förändrats. Äter ingen frukost längre är nästan aldrig hungrig.. Mamma vill att jag äter men jag vill inte längre det är inte lika gott som det var.

You can not judge me unless you know me.

Annons:
VildaVittra
2014-12-28 18:04
#1

Vore det då inte en idé att börja med medicinen igen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

GiraffTunga
2014-12-28 18:44
#2

Det enda den gör är att jag blir trött..

You can not judge me unless you know me.

[Yllhilda]
2014-12-28 19:37
#3

#2 Utöver att den gör dig trött, hur känns det? Känns det lugnare inombords? Sen att den får dig att tappa aptiten är ju inget kul. Har själv fått medicin som gjort att maten smakat.. ja, papper egentligen. Prata med de på bup, för det är ju så att inte alla mediciner funkar på en person, så du kanske kan få en annan, eller att de ändrar dosen på den du har. Det finns flera alternativ. 

Jag tycker att det är bra att du öppnar upp dig. Det brukar ta lite tid, särskilt när det länge har känts som att man är helt ensam och undrar om någon kommer kunna förstå en, men när man fått in vanan är det lättare. 🙂

Självskadebeteende är något som tar tid innan det försvinner. Att man gör illa sig själv är ju ett tecken på att man inte mår bra, och dåfår man fokusera på att lösa det. Kanske genom att hitta saker som gör en glad, försöka förstå varför man mår dåligt och ta itu med det, och självklart försöka vara snäll mot sig själv. 🌺 

Efter vad du beskrivit så älskar din mamma dig jättemycket, och även om hon skulle gråta så vill hon säkert hellre veta så hon kan göra något för att hjälpa dig. Kanske att du och din mamma skulle kunna komma varandra närmare och förstå varandra bättre, för det skulle ni kunna ha nytta av resten av livet. Så jag hoppas du vågar prata med din mamma. Kanske inte idag, men någon gång när det känns rätt. 🤗

VildaVittra
2014-12-29 00:39
#4

Att bli trött i början av en medicinering är inte ovanligt och det brukar gå över efter ett tag. Så börja igen och håll ut ett tag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[EvelinaL]
2014-12-29 16:32
#5

Det du beskriver är vanligt vid ned- och upptrappning av antideppresiva (för vissa märks det knappt och för vissa blir det värre). Sen så tycker jag att trötthet är en dålig ursäkt. Jag är konstant trött pga. mina medeciner men det är bättre än att må skit och vara självmordsbenägen.

GiraffTunga
2014-12-29 20:09
#6

Ja det gör mig trött och orkar inte tänka sånt. ;)

You can not judge me unless you know me.

Annons:
GiraffTunga
2014-12-29 20:09
#7
[Yllhilda]
2014-12-30 16:21
#8

#6 Gör den bara dig trött? Den gör inget annat? 🙂

GiraffTunga
2014-12-30 21:07
#9

det var ju nu en vecka sen så minns inte 100% men när jag blev trött så orkade inte jag tänka på självmord utan ville bara sova. :)

You can not judge me unless you know me.

[Yllhilda]
2014-12-30 21:36
#10

#9 Hur påverkade det skolan? 🙂

En sak jag tänkte. Tänk om en stor del av tröttheten inte är pga tabletterna, utan att kroppen äntligen får vila. När man mår dåligt kan man spänna man sig utan att märka det, och sen när man slappnar av så däckar man av utmattning. Så kanske att det är som andra här sagt; att det blir lättare när man vant sig. 

Dessutom finns det fler alternativ du kan prova senare. Tabletterna är en som tåls att testas iaf ett par månader.🙂

[EvelinaL]
2014-12-30 22:16
#11

Hur länge tog du tabletterna för i början mär man dåligt och sen blir det bättre. Det spelar vell ingen roll att det påverkar skolan så som du beskriver det låter det som du borde sjukskriva dig och ge tabletterna en chans. Sen har alla tabletter biverkningar och klarar dom så kanske inte tabletter är rätt lösning.

GiraffTunga
2014-12-31 00:16
#12

jag började ta dom så fort jag fick ångest.

You can not judge me unless you know me.

Emel
2015-01-01 02:54
#13

Vad heter läkemedlet? Och du skriver att du började ta dem så fort du fick ångest, alltså inte utskrivet att ta ordinerad dos morgon och kväll varje dag? Får du dem utskrivet med ordination att ta vid behov? Av den info jag uppfattat i tråden får du någon antihistamin/Fentiazinderivat (lergigan theralrn propavan även atarax) eller nån bensodiazepin (Sobril xanor el nån annan benso) Alla dessa preparat används även vid sömnbesvär och gör en trött eller dåsig. Gissar att det handlar om Lergigan el atarax. Då dessa är BUPs favoriter (egna erfarenheter) och allt blir bra. Tröttheten vid medidinering med psykofarmaka är oerhört vanligt. Kroppen och hjärnan är van vid ditt tidigare läge och omställningen påverkar din hjärnas aktivitet, då blir man utmattad. Detta bör gå över relativt snabbt.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Annons:
GiraffTunga
2015-01-01 06:16
#14

det är Atarax

You can not judge me unless you know me.

Emel
2015-01-01 07:26
#15

Okej. En medicin som gör en så trött och orkeslös att ma inte orkar tänka på det man medicineras mot är inte sunt. Har du någon diagnos? Du skriver att du får atarax mot ångest, är det hela tiden? Får du ångest var/varannan dag flera gånger/dag utan direkt anledning? Eller får du ångest av specifika saker så som skolan, gå till affären osv? Ska man använda läkemedel mot något så ska det funka (undantag finns). Att testa med lättare alternativ först för att se om de funkar är bra. Men har erfarenhet själv samt allt för många jag är bekant med upplever att läkaren insisterar på ex atarax sen efter lång effektlöshet bytat till ex lergigan theralrn osv även fast det inte funkar och jag bara mår sämre av biverkningen myrkryp. Det enda som hjälp lite var oxcasand (sobril), 1 år och 4 besök på akutpsyk senare. Oxcasand är den svagaste bensodiazepinen och jag fick väldigt lite. Började knarka istället så psykiatrin kunde köra upp sig själva någonstans. Men prata med bup och kanske din mamma. Berätta för mamma att medicinen inte funkar som du vill och be henne om hjälp råd :)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Upp till toppen
Annons: