Annons:
Etikettneuropsykiatri
Läst 1917 ggr
Myfairytale92
2015-01-05 10:53

Lss bostad

Nu har det diskuterats om att familjen och psyk tycker jag ska skaffa lss lägenhet en sådan med personal tillgängligt Jag har massa funderingar och har hatat iden från början men börjar inse att jag är i behov av det om jag någonsin ska lära mig att bo själv.. Hur mycket och med vad får man hjälp med? Hur mycket lägger dem sig i privatlivet? Vad finns för nackdelar med att bo på sådant ställe? Vad ligger hyran på? Vad ingår? Ser dem en för diagnoserna? Eller som individ? Om man mår extremt dåligt, hjälper dem en då? Berätta allt ni vet om det här ämnet är ni snälla

Annons:
Suicidal1972
2015-01-05 17:02
#1

Jag har en nära vän som har stöd - jag har psykiska besvär själv - stödet du kommer att få beror till mångt och mycket på dig själv - vad DU vill.

Givet att du måste vara ren - brukar du så är det hejdå

Men det är dina behov vad du behöver för att kunna komma tillbaka som räknas - och försök få någon från kommunen som du känner förtroende för som kommer till dig och hjälper med papper och sånt

Rödluvan
2015-01-05 18:02
#2

Jag har bott på ett LSS-boende i två år och jag trivs jättebra. Jag får hjälp med småsaker som disk och städning när jag inte orkar för att hålla igång vardagen och de hjälper mig att hålla kontakten med t.ex. läkare och annat. På mitt boende lägger de sig inte i mitt privatliv men om jag vill ha råd eller behöver prata om något så ställer personalen alltid upp. Här får jag också ha kompisar som sover över hur ofta jag vill utan att personalen kommer upp och stör.

Jag har flera väldigt trevliga grannar på boendet som jag brukar fika och prata mycket med och de är i samma båt så det ger mycket. Ibland har vi gemensamma aktiviteter som matlagning eller bakning. I somras åkte de som ville till en av grannarnas landställe.

Jag har ALDRIG kännt att personalen bara ser mig som en diagnos.

Hyran är säkert väldigt olika men jag tycker inte att det är så farligt.

När jag mår dåligt så kan de se en film med mig, prata om vad jag vill, ta en promenad eller om jag behöver åka in till sjukhus så följer de med mig in och väntar med mig tills jag får träffa en läkare.

MEN! Jag kan bara säga hur det är där jag bor, vet inte hur det kommer vara på det boende som du kanske ska flytta till, alla är olika.

Om du undrar något mer så är det bara att fråga! 🙂

Myfairytale92
2015-01-05 18:52
#3

Tack för svaren! Jo alla verkar tycka det är bra Just nu hoppas jag på att få börja medicinering mot min ADD i februari. Efter att ha pratat med min psykolog verkar allt att gå i rätt håll. Ska träffa henne i veckan som kommer, hon kommer hjälpa mig med ansökan osv

Rödluvan
2015-01-05 19:21
#4

Hoppas att det går bra! ^^

Upp till toppen
Annons: