Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 1251 ggr
TJW
2015-01-10 04:29

Psykiatri och böcker? Hjälp!

Hejsan,

Jag ska snart börja studera psykiatri och skulle behöva lite böcker men jag vet vilka som är bra. Jag kommer att börja studera personlighetsstörningar från typ A vilka är; Paranoid personlighetsstörning, schizoid personlighetsstörning och schizotyp personlighetsstörning.

Några rekommendationer på bra böcker som innehåller dessa personlighetsstörningar?

Med vänliga hälsningar,

-TJW

Annons:
vallhund
2015-01-10 05:28
#1

På vilken nivå är studierna? Finns det ingen fastställd litteraturlista?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

TJW
2015-01-10 05:52
#2

Den är en kurs för nybörjare så väldigt basal psykiatri. Det är ett tag kvar tills det börjar och har inte sett att det finns någon sådan lista. Dock vill jag fortfarande ha bra böcker så att jag kan läsa på hemma även om boken/böckerna inte står med på listan. Kommer det fram att det behövs andra böcker så tar jag det då. Men jag tänkte att jag börjar med typ A personlighetsstörningar och köper böckerna inom det området som rekommenderas, så får jag som sagt se vad som behövs sen.

vallhund
2015-01-10 06:41
#3

Ett tips om studieteknik är att inskaffa kurslitteraturen o läsa in den i förväg, samt inför varje föreläsning läst in sig på just det för då får iaf jag bättre möjlighet att tillgodogöra mig föreläsningen samt kunna ställa relevanta frågor angående sådant man inte förstått eller vill fördjupa sin förståelse av.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

TJW
2015-01-11 06:58
#4

Jag förstår mycket väl vad du menar och det är nog smartare att göra som du föreslår. Jag glömde dock berätta en sak och kanske skulle haft det som första inlägg också. Jag brinner för psykologi och psykiatri. Det är en nyfunnen kärlek kan man säga. Har inte läst så mycket om psykiatri, men det jag har läst är otroligt spännande och väldigt intressant. Låter kanske lite knepigt men jag har inte många intressen(faktiskt väldigt få), så när jag väl hittar någonting intressant blir jag extremt insatt och nästan besatt i intresset. Så jag vill ha massa böcker hemma, eller ja… inte massa men iallafall bra böcker. Kvalitet framför kvantitet. Så jag vill ha det så även om böckerna inte är relaterade till uppgifterna alls, så jag kan fylla den fritid jag får när uppgifterna är klara. Föredrar böcker framför internet också. Det är så mycket mer fördjupat och bättre förklaringar i böcker än på nätet tycker jag.

mvh

Upp till toppen
Annons: