Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 5090 ggr
[Zachapacka]
2015-01-10 08:20

Vaknar exakt kl 6 varje dag

Nu har skolan börjat och jag sätter min veckar klocka på 6, och varje dag vaknar jag då klockan 6. Men jag vaknar ganska ofta lite innan klockan, typ 30 sekunder. Vilket är väldigt konstigt. Också på helger vaknar jag nu klockan 6, på minuten i princip (en minut mer eller mindre). På lov och så vidare vänjer jag ofta av mig men inte på helger. 

Jag har försökt och ta reda på om det kan vara att ljuset faller på något speciellt sett kl 6 eller om det åker förbi något tåg då. Men nej, inte så regelbundet.

Skulle jag börja vänja mig med kl 7 istället så skulle det också fungera och vara på samma sätt. 

Jag har haft så här i flera år tror jag. 

Jag undrar om det finns någon vetenskaplig fakta om varför kroppen gör så här?😃

Annons:
Lamina
2015-01-10 08:54
#1

Och jag vaknar alltid, irriterande nog, 10 minuter innan klockan ringer, oavsett när den ringer. Är antagligen någon inre klocka som gör det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Zachapacka]
2015-01-10 09:00
#2

#1 för kanske ett halvår sedan gjorde jag också det. Det jag inte förstår är hur den "inre klockan" kan gå så exakt på minuten. :) men då är jag iallafall inte ensam om det 😴

mieeow
2015-01-10 20:58
#3

Jag vet inte exakt vad det beror på, men vi har ju en tidsuppfattning naturligt typ, kanske är det? 

Har i alla fall hört att man kan lära sig, typ så som ni har gjort omedvetet, att liksom ha en "inre väckarklocka", så man vaknar det klockslag man vill eller väljer. 

Sedan är det väl vana, går man alltid upp samma tid så vänjer man ju sig och det faller sig naturligt att fortsätta så. Det jag har hört är att man kan lära sig att vakna av sig själv vid olika klockslag, det är coolt ^^

Jocke177
2015-01-22 00:07
#4

Så är det alltid för mig, jag kan vakna nästan vilken tid som helst på natten och veta ungefär vad klockan är. Brukar vakna innan klockan ringer, men det beror också på hur mycket sömn jag fått, ibland vaknar jag inte alls :)

Jocke177
2015-01-22 16:56
#5

I morse vaknade jag ca 10-20 sekunder innan klockan ringde! Faktiskt ganska coolt

[Túrwen]
2015-02-05 13:43
#6

Jag vaknar också alltid klockan 6 tycker inte att det är särskilt märkvärdigt egentligen.. lider av insomnia så brukar ha somnat vid halv två/tre som tidigast. Kan inte riktigt förklara det.. inte heller varför jag inte somnar var en 22-06 människa förut ett ganska långt tag.

Annons:
Stephanie
2015-02-05 18:07
#7

Jag skulle nog säga att det är en väldigt bra egenskap att ha en så bra inre klocka! Att slippa väckas av väckarklockan är guld värt, eftersom kroppen har vaknat upp naturligt, istället för att ryckas ur en djupare sömn av väckarklockan. Ofta brukar man säga att det är bra för kroppen och ens dygnsrytm att gå upp samma tid på helger och vardagar. När man sover längre vissa dagar stör man dygnsrytmen och man blir tröttare under dagen.

Så var glad över det och utnyttja det istället! 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Zachapacka]
2015-02-08 16:46
#8

Problemet är att jag vaknar trött… Men man får väll se de positiva med att man slipper vara rädd för att försova sig :)

Upp till toppen
Annons: