Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 3525 ggr
Anonymos
1/30/15, 3:17 PM

Hjälp! Bad i skolan.

Jag har enda sedan jag var liten, haft svårt att handskas med vatten. Jag var livrädd för vatten när simskolan började när jag var liten. För mig tog det ett tag innan jag kunde simma och verkligen handskas med vatten. Enda jag aldrig klarade att lära var att dyka. Att hamna långt under vatten osv, gav mig panik. Jag grät varje gång det var bad i skolan på grundskolan, min mamma tvingade mig iväg på det och ja… Det har gett mig men nu i dessa dagar. 

I alla fall. Hela högstadiet plus ettan på gymnasiet skolkade jag ifrån badet. Det var aldrig någon som krävde att man behövde det för att bli godkänd i ämnet. Visst, det är en del av idrotten, men det var inte så att jag inte blev godkänd i ämnet för det. 
Nu i tvåan skolkade jag från badet, men fick nu ett sms ifrån min mentor att jag ska ha bad nästa vecka, drygt 2 timmar efter att skolan slutat. Givetvis fick jag ångest, och sitter i skrivande stund med hjärtat uppe i halsen. Jag vill verkligen inte på bad, speciellt inte på min fritid, när jag har andra viktiga saker - så som plugg till dagen efter (kan få en Fvarning om jag inte klarar det provet), utvecklingssamtal en halvtimme innan osv. Dessutom har jag mens, så jag tänker inte bada…. 

I alla fall, nu till min fråga. Jag har ingen kurator på min skola, och skolsköterskan är aldrig där. Kan jag prata med min mentor om att ta bort bad helt ifrån delen av idrottskursen? Aldrig någon, varken lärare eller någon av mina föräldrar, som förstått hur stor panik och ångest som bad ger mig. Speciellt med skolan. Att testa har jag gjort många gånger, men jag har blivit tvingad så många gånger, så har gett mig ärr i själen, eller hur man kan förklara det som. Jag klarar inte av det verkligen.
Det är dessutom livräddning som vi ska göra på idrotten ,så kan man inte höra om man kan få göra det på något annat sätt..? Jag klarar verkligen inte av bad. 

(Ni får byta ämne om inte detta inlägg passar in på det)

/Anonymos

Annons:
Fialialej
1/30/15, 3:24 PM
#1

1. Prata med din mentor om dina problem först och främst. Ingen kan hjälpa dig om du inte säger någonting. 

2. Läs igenom betygskriterierna för idrottskursen och se vad som står om simning osv.

När jag gick på gymnasiet fick jag lov att gå till badhuset och simma på fritiden, varpå personalen i badhuset skrev ett intyg om att jag hade varit där. Då blev det lite mindre press och gick lättare. Det kanske kan vara ett alternativ för dig också.

"På natten är alla katter svarta"

AnneN
1/30/15, 3:25 PM
#2

Jag tycker absolut att du ska ta och berätta för din mentor hur det ligger till… Jag har själv liknande problem då jag får panik av att hoppa ner i vatten från poolkanten, dyka, mm och berättade det för min mentor i skolan och fick då stå över de momenten utan att riskera att bli underkänd i gymnastiken.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anonymos
1/30/15, 3:31 PM
#3

#1: Tack, jag ska fråga henne. Just nu känner jag mig dessutom kränkt av en del i klassen som jag ska göra testet med, så känner att det blir ännu tuffare.

#2: Jaså? Även livräddning? Jag har panik, för mina föräldrar har aldrig tagit mig på allvar och inte lärare innan heller. De har skrattat när jag varit så nojig, men vatten ger mig panik. Är lycklig som åtminstone kan duscha utan probelm.

/Anonymos

AnneN
1/30/15, 3:34 PM
#4

#3 Ja även livräddning, jag slapp den del som är i vatten, men fick göra hjärt- och lungräddning på land.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anonymos
1/30/15, 3:40 PM
#5

#4: Hjärt-lungräddning på land har jag inga problem, så det gör jag ju alltid när vi har gojrt det i skolan. Däremot livräddning I vatetn har jag panik med. Vi gick igenom vad man skulle göra, och då ska man tydligen lyfta upp en docka från bottnen. Detta ger mig hjärtklappning.. :(

/Anonymos

[EvelinaL]
1/30/15, 7:17 PM
#6

Det du ska göra är att be din idrottslärare sätta ett IG på dig i idrott för då får du inget streck och en gymnasieexamen medans annars får du ett sträck och ingen gymnasieexamen vilket gör att du får gå till komvux (där är inte idrott och hälsa ett krav ) och så får du en godkänd komvuxexamen. Skillnaden är att om du går tar en gymnasieexamen hamnar du i grupp b1 när du söker till högskola medans om du har en komvuxexamen så hamnar du i grubb b2, det är typ lika många i varje grupp så det spelar ingen större roll.

Annons:
Anonymos
1/31/15, 2:10 PM
#7

#6: Förstod inte riktigt vad du menade… :s 

I vilket fall, skrev jag till min lärare att jag inte kunde bada, eftersom att jag dels har mens, men också för att jag har ett viktigt prov till dagen efter. Hon menade på att jag skulle bada ändå, för det finns ju tamponger. Vad hon inte verkade tänka på, var att alla använder inte tamponger. Dessutom blöder jag så in i sjutton när jag väl har mens, att jag inte är så speciellt sugen på att bada, även om jag skulle använt tampong. 
Vad gäller att jag har prov dagen efter, menade hon på bara var en fånig ursäkt. Att bada såg hon som ett bra sätt att komma från pluggandet ett tag, vilket jag inte alls tycker är så smart. Jag har svårt i det ämnet jag ska ha prov i, och hade IG på förra provet. Kan få en kursvarning i kursen om jag inte skulle bli godkänd på detta provet.

Hon verkar inte alls förstå. Riktigt jobbigt. Jag menar, det är ändå en kvinnlig lärare.

/Anonymos

Anonymos
1/31/15, 2:12 PM
#8

Kan tillägga att jag skrev till henne att jag får göra detta nästa år då, men det vill jag inte heller. 😭

/Anonymos

[EvelinaL]
1/31/15, 6:30 PM
#9

Kontakta skolsköterska så kan hon ifall det behövs kontakta skolläkaren så att du kan få ett intyg eller nått för så ska man inte bli behandlad.

[Thiah]
2/4/15, 6:41 PM
#10

Det kanske skulle vara bättre att prata med henne ansikte mot ansikte? Och verkligen förklara att du har sådana problem med vatten.

Jazmin1e
2/5/15, 6:07 PM
#11

Tycker inte du ska tvingas till att bada. Jag vet flera stycken som inte bada när jag gick gymnasiet och dom fick fortfarande godkänt. Jag själv hade problem  med min hud som gjorde att jag inte kunde bada. Jag behövde ingen intyg utan pratade bara med min idrottslärare. Badade kanske 3-5 ggr under dom 3 åren vi hade idrott & missade typ alla viktigt moment.  Trots det fick jag C i slutbetyg.

Upp till toppen
Annons: