Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 15156 ggr
ennycc
1/31/15, 4:08 PM

Misophonia

När jag var mindre så började jag störa mig på min låtsaspappas harklingar, som han gjorde väldigt ofta. Jag började inte störa mig på dem förrän min kompis var hemma hos mig och ryckte till när hon hörde honom. Sen dess blev det bara värre och värre, jag fick panik av att vara hemma och slog i väggen varje gång han gjord eljudet. Tillslut började jag störa mig på allt han gjorde, hans röst, när han öppnade köksskåp, allt. Det gick så långt att han flyttade ifrån oss. 

Nån månad efter att han flyttat började jag störa mig på våra grannar (vi bor i lägenhet). Deras fotsteg, musik, allt. Varje gång jag hör dem går min puls upp och jag börjar svettas. Får panik av det. Har lärt mig vilka tider dem brukar hålla på. Får aldrig sovmorgon hemma eftersom jag vaknar vid 6 av deras fotsteg. Detta har lett till att jag försöker vara hemma hos min pojkvän så mycket som möjligt och jag får dåligt samvete av att jag är ifrån min mamma bara pga våra grannar, och så har jag riktigt dåligt samvete för att jag tvingade min låtsaspappa flytta…

Vad ska jag göra?

Annons:
Maria
2/1/15, 10:36 AM
#1

Det låter ju inte riktigt normalt och något du behöver reda ut.

Försök att söka någon samtalskontakt och det är ju alltid bra att ta tag i "problem" på ett tidigt stadium innan de eskalerar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zyperior
2/4/15, 9:46 AM
#2

Oj shit, låter inte trevligt alls. Bra att du identifierat det som något psykiskt hos dig själv. Det är ju det första steget till att bli av med det. Finns säkert behandlingsmetoder hos psykolog, KBTare som kan få dig att hamna på rätt bana.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Lia
2/8/15, 8:34 PM
#3

Jag lider av misophonia, det är jättejobbigt varje dag! Jag har störst problem med smaskade, men även de flesta andra ljud orsakade av människor. Jag kan inte äta i samma rum som andra, tv:n måste varapå hög volym för att jag inte ska höra andras andetag, och jag kan inte sova i samma rum som min kille på grund av hans näsljud, även om han knappt låter i andras öron. Jag har stora problem med detta i princip dygnet runt med alla människor, men oftast säger jag inget, det är ju inte deras fel att jag är ljudkänslig. Men kbt hjälper nog till slut. Skriv pm om du vill :-)

[AnimeV4]
2/10/15, 7:08 PM
#4

Följer! Jag upplever också liknande problem, fast i mindre skala. Ljudkänslig pga tung stress på andra psykiska problem.

Lia
2/10/15, 7:33 PM
#5

#4 Misophonia brukar utvecklas från annan psykisk ohälsa, så jag tycker att du ska söka hjälp om du har problem av det, innan det blir värre. För mitt har blivit mycket värre med tiden då jag inte behandlat det förrän nu på senare tid. Låt det inte gå för långt, det är fruktansvärt att hata i princip alla ljud omkring sig.

[AnimeV4]
2/10/15, 8:27 PM
#6

#5 Jag ska på mitt 3:e möte nu på fredag och då ska jag få en liten diagnos som ska garantera social fobi, daglig ångest, djup depression och tvångshandlingar så det kanske följer med på köpet nu eller tas upp vid fortsatta möten antingen på denna kliniken eller nästa, beroende på om jag skickas vidare 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: