Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2581 ggr
tötenöten
2/5/15, 5:48 PM

(x) Vad ska jag göra åt saken?

Jag är en tjej på 16 år som varit mer eller mindre deprimerad sen jag var 5. När jag var 12 ändrades det till en svår depression, började skära mig med mera (självskaderi började redan vid 8-9 års åldern). För cirka två år sen fick jag kontakt med BUP, och för ungefär 1½ år sen började jag med Fluxetin med en dos på 20 mg och för cirka två månader sen ökade jag till 30 g, så alltså inga komplicerade mediciner eller sotra doser. I början när jag började ta medicinen blev det lite bättre, men jag hade ändå daglig ångest m.m och skar mig själv varje dag. För ungefär 8-9 månader sen blev det värre och jag fick panikångestattacker ganska ofta och innan jag fick doshöjning tyckte jag att dagarna var i stort sett outhärdliga. Men nu cirka två månader efteråt är det verkligen outhärdligt, under vinterlovet så fick jag nåt knäpp och typ "sprang in i väggen". Så är totalt utmattad och klarar inte av att kliva upp ur sängen längre. Har fått anpassad studiegång så jag har bara 8 lektioner i veckan, men jag klarar nästan inte av det heller. Varje dag är hemsk att ta mig igenom och varje kväll får jag nästan knyta fast mig i sängen för att kunna unvika att skada mig själv riktigt illa eller så illa som att ta livet av mig. Jag klarar inte av situationen längre nu helt enkelt, BUP har inte gjort sitt jobb med mig kan jag väl säga. De diagnostiserade mig med ADHD, men mamma vägrade godkänna diagnosen då jag aldrig varit hyper et.c och jag inte alls stämde in på kriterierna. Efter det var det som att de slutade bry sig helt.. Så har nästan tapat förtroendet helt.. Vet inte vad jag vill ha ut med den här texten, men jag känner att jag inte kommer klara av att hålla mig vid liv länge till, och vet inte vad jag ska göraa åt saken.. Behöver verkligen hjälp..

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
[EvelinaL]
2/5/15, 5:59 PM
#1

Går du i någon form av samtalsterrapi för annars kan det vara ett alternativ. Jag har själv varit i samma sitts och gör så att varje gång du mår så dåligt åker du in till psykakuten för då måste bup ta tag i det mer och du kommer antagligen få någon starkare/bättre medecin som kan hjälpa dig när du mår så dåligt.

Calcifer
2/5/15, 6:01 PM
#2

Säg ifrån. De SKA ge dig rätt hjälp, och om du t:ex har en person som inte lyssnar, så säg att du vill byta. Du har rätt att byta person om den du har kontakt med nu inte tar dig på allvar eller hjälper dig som behövs. Be om en utredning kring diagnos också, för det kan ju vara så att du har en, men att det inte är just ADHD och har man en diagnos är nästan det bästa som finns att VETA det själv och ha det på papper. Då blir man lättare tagen på allvar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tötenöten
2/5/15, 6:05 PM
#3

Saken är att den närmsta psykakuten ligger 14 mil bort, så det är ju inte så lätt att ta sig dit.. Och BUP här är väldigt litet och man har tur om man ens får 1 tid en gång i månaden, har bett om ökad dos några gånger men ändå bara fått öka 10 mg.. Börjar bli väldigt desperat nu då de senaste 4-5 dagarna verkligen varit ett helvet, har legat i sängarna om kvällarna och bara skakat, min hjärna är inställd på självmord och jag försöker verkligen allt för att tänka på anat när jag får såna "anfall". Min pojkvän har hotat att ringa 112 flera gånger men jag vill verkligen inte det..

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

[EvelinaL]
2/5/15, 9:47 PM
#4

Du kanske kan ringa och prata med någon på psykakuten när du mår så här iallafall.

tötenöten
2/5/15, 10:21 PM
#5

Har sjuk telefonfobi, men kan ju alltid testa.. Hur hittar man nummer et.c?

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

[EvelinaL]
2/5/15, 10:23 PM
#6

Sök på den psykakuten som ligger närmast dig så ska du nog hitta ett nummer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: