Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 3888 ggr
PurpleRain
2015-02-09 11:24

Överdrivet tänkande?

Det är så att jag känner mig så himla ensam om mitt tänkande. Jag tänker överdrivet mycket om saker och ting, men det känns som att "vanliga" människor inte tänker överhuvudtaget, folk bara gör hela tiden. 

Jag är en sån som vill veta varför saker och ting är som det är medan andra bara nöjer sig med att äpplet är grönt. De bryr sig liksom inte varför äpplet är grönt. För mig blir det som att den första tanken förgrenar sig, att det byggs på en massa nya tankar på tanken.

Finns det någon annan som också är såhär och som också tycker att andra människor inte verkar tänka?

Annons:
MrLife
2015-02-09 11:29
#1

Jag blev så glad när jag läste ditt inlägg, för jag är precis sådan med!!!!

Sindri
2015-02-09 11:29
#2

Nej, jag lovar att du inte är ensam. Även om det inte är majoriteten som tänker så. Men eftersom alla tror att ingen annan tänker på sånt så vågar ingen ta upp det. Eller så umgås du i fel kretsar.

Men världen behöver såna som tänker lite längre och lite annorlunda - hur skulle vetenskapen gå framåt annars?! Du kanske skall slå dig på forskning?

Andorr
2015-02-09 11:31
#3

Jag har också funderat på varför vissa människor inte är intresserade av att veta "varför".

MrLife
2015-02-09 11:32
#4

…som när en person visar intresse för mig….
Istället för att bara bli glad och känna mig smickrad, börjar jag tänka på banor som
"Varför vill den här personen ha kontakt med mig?"
"Vad är detta för person?"

Istället för att bara löpa linan ut och se vad som händer, börjar mina tankar snurra och…ja…jag har hela tiden sett det som något jobbigt, men det är inte det.
Det är en tillgång som man ska vara rädd om!! :)

PurpleRain
2015-02-09 11:44
#5

Åh vad glad jag blir att jag inte är ensam.
 Det har du rätt i Sindri, det behövs stora tänkare för annars kommer man ingenstans med vetenskapen.

Så tänker jag också när jag träffar människor som jag inte känner så väl. Då flyger en massa tankar upp. Skönt att det finns andra som också tänker så. :)

Geru
2015-02-09 11:59
#6

Jag är likadan med. Min hjärna slutar aldrig arbeta. Det är antagligen en blandning mellan att min hjärna helt enkelt är så och att jag har ADHD.

Men visst håller jag med om att man ofta känner sig ensam om att fundera på sådana saker…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
PurpleRain
2015-02-09 12:11
#7

När ni ska gå och lägga er, kan ni ha svårt att sova då för att ni börjar tänka på en massa grejer?

 Min hjärna börjar alltid bråka med mig på kvällen, det kan t.ex. vara om jag ska göra något speciellt dagen efter och att jag då börjar tänka på hur det kommer att gå och vara, eller så kan det vara om jag har gjort något under dagen och då börjar hjärnan bearbeta det och förgrena sig. Jag har rätt svårt med sömnen  p.ga mina tankar.

MrLife
2015-02-09 12:12
#8

Vi använder vår hjärna, till skillnad från många andra :)

Jag tycker vi ska vara stolta över oss istället!!

Sindri
2015-02-09 12:17
#9

#7 av: PurpleRain

Absolut!!! Min räddning är papper och penna vid sängen. Man är aldrig så kreativ som när man ligger och väntar på sömnen. Jag skriver långa listor, skissar och räknar. Lägg fram det redan ikväll!
Många mornar när jag tittar efter vad jag skrivit eller ritat blir jag väldigt överraskad. Och ibland hittar jag underbara lösningar på sånt jag grubblat på länge.

PurpleRain
2015-02-09 12:18
#10

Absolut, vi ska vara stolta över våra hjärnors kapacitet. Men många gånger kan mitt tänkande få mig att må dåligt istället och så ska det ju inte vara.

PurpleRain
2015-02-09 12:20
#11

Det låter bra Sindri att du har hittat en lösning. Precis, man är jättekreativ just då. Jag ska testa göra detsamma ikväll. :)

[AnimeV4]
2015-02-10 19:11
#12

Jag upplever också detta! Främst med personer som MrLife beskrev :)

MissClue
2015-02-11 01:05
#13

#0 Så roligt, jag satt ikväll och funderade på att göra ett inlägg om just detta. Jag blir tokig på mig, alla mina tankar och analyser. Idag fungerade min hjärna så knäppt att jag skrev ord baklänges. Istället för att fortsätta skriva min dagbok så satt jag och grubblade på varför mina ord kom ut som dom gjorde. Annars är det mest personers beteende som jag överanalyserar

I love not man the less, but Nature more…

Annons:
Geru
2015-02-11 04:24
#14

#10 Försök styra tankarna rätt när det är så att du glider in på negativa banor.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

PurpleRain
2015-02-11 09:24
#15

#13 Jag blir också tokig på mina tankar så det  är skönt att veta att jag inte är ensam om det :) Jag funderar också jättemycket på andra människors beteende, men själv kommer jag ingenstans med mitt grubblande.

#14 Det är svårt, har försökt med det i ca 5-6 år och att gå hos kuratorer hjälper inte. Enligt en av dem ska jag bara tänka på en blomma och då ska de negativa tankarna försvinna.

[Eleya]
2015-02-11 20:14
#16

Haha..hej alla likasinnade! Jag är likadan, jag löser världsproblem och mysterier i rasande fart när min hjärna är igång.

PurpleRain
2015-02-12 09:59
#17

#16 Hello. Vad skulle världen göra utan oss ;)

Sindri
2015-02-12 10:24
#18

#17 av: PurpleRain
Håller med, jag tycker rubriken skulle vara Utökat tänkande - eller Gränslöst tänkande.

Såg The Imitation Game igår - om Alan Turing som löste tyskarnas hemliga chiffer och förkortade WWII med flera år, sparade miljontals människoliv och städer.

Han tänkte verkligen annorlunda, hur skulle världen, Sverige, sett ut utan honom?

Geru
2015-02-12 13:40
#19

#15 Tror inte riktigt att någonting sådant kommer fungera. När man har negativa tankar ska du istället tänka på saker som betyder något, eller försöka uppskatta nuet.

Är det te.x. soligt ute så går man ut och sätter sig och njuter av stunden i solljuset. 

Man kan försöka dagdrömma om saker som man gillar.

Du kan försöka styra om tankarna genom att tänka på saker som gör dig glad, och försöka hålla tankarna kring det området istället för kring negativa saker.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: