Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Akuta situationer 02. Allmän psykiatri 03. Allmän psykologi 04. Personliga berättelser 05. Anhöriga 06. Behandling/Medicin 07. Beroende 08. Bipolär sjukdom/Manodepression 09. Depression/Ångest 10. Kronisk smärta påverkar själen 11. Neuropsykiatriskt 12. Personlighetsstörningar 13. Psykoser 14. Schizofreni 15. Stress/Tvångstankar 16. Sömnproblem 17. Tvångsvård/Rättsligt 18. Ätstörningar 20. Dagens fråga 21. Självtester 22. Stödorganisationer 23. Tänkvärt 24. Undersökningar 30. Bok/Filmtips 31. I Media 32. Positiva/Negativa 33. Skratta är nyttigt 34. Utanför ämnet 35. Om sajten/Om iFokus
09. Depression/Ångest

Depression värst på morgonen?

2015-03-14 17:57 #0 av: Amyenterprice

Jag har själv inte någon sorts depression men läser relativt mycket om det då jag tycker det är intressant hur vår kropp påverkas och vad som påverkar den. Jag har hört att depressionen är som värst på morgon men jag har aldrig hittat en orsak till varför. 

Skulle vara intressant att veta orsakar , vet du varför?

Anmäl
2015-03-14 18:02 #1 av: Vaargen

Jag har aldrig hört att depression skulle vara värre på morgonen, det där är nog ganska individuellt, var har du läst det?

Anmäl
2015-03-14 20:17 #2 av: [EvelinaL]

Det finns många olika anledningar till varför man kan må sämre en viss tid på dagen men varför man kanske mår sämre är för att man mår dåligt och får ångest över när man tänker på dagen man har fram för sig. Det jag har hört är vanligast är ångest på kvällen som ofta är kopplad till sömn. 

Anmäl
2015-03-15 11:26 #3 av: Maria

"Vargtimmen" mellan 03-05 är väl då det är vanligast att man mår som sämst (om man inte sover).

Det finns mycket att läsa om man googlar.

/Maria

Anmäl
2015-03-16 08:07 #4 av: Svion

Mig veterligen är det nog nästan vanligare med nedstämdhet på kvällen där hjärnan efter hel dags aktivitet fungerar sämre och börjar utgöra drastiska skiftningar i måendet. Jag har hört att knoppen och kroppen är som piggast mellan 06:00 - 09:00 och därefter banar det utför, så att säga.

Anmäl
2015-03-16 15:58 #5 av: Maria

Att vakna tidigt och inte kunna somna om kan vara ett tecken på depression.

http://www.dn.se/insidan/angesten-ar-varst-pa-morgonen/ 

/Maria

Anmäl
2015-03-17 19:22 #6 av: Zadeira

Jag har aldrig upplevt min depression som värst på morgonen. Jag brukar ha två tider på dygnet det känns som värst, och det är tidig eftermiddag samt tidig kväll. Då hamnar jag ofta i svackor. Är övertygad om att det har med min trötthet att göra då de ofta sammanfaller.

Anmäl
2015-03-22 21:23 #7 av: Wide Awake Dreamer

Morgnar och förmiddagar är absolut värst för mig.  Det är då nedstämdheten är som allra djupast och allt känns bara hopplöst. 

Anmäl
2015-03-23 12:19 #8 av: Ebolaa

För mig har det nog också varit så, ångest känner jag mest på kvällarna men depressionen och hopplösheten känns ofta så fort man slår upp ögonen på morgonen.  Man vill inte stiga upp och det är sällan man vaknar och har känslan av att vara "pigg och kry". Jag är också tvungen att ställa klockan rätt tidigt varje morgon för att jag ska ha hinna piggna i innan jag måste iväg...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.