Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 8820 ggr
Amyenterprice
2015-03-14 17:57

Depression värst på morgonen?

Jag har själv inte någon sorts depression men läser relativt mycket om det då jag tycker det är intressant hur vår kropp påverkas och vad som påverkar den. Jag har hört att depressionen är som värst på morgon men jag har aldrig hittat en orsak till varför. 

Skulle vara intressant att veta orsakar , vet du varför?

Annons:
Vaargen
2015-03-14 18:02
#1

Jag har aldrig hört att depression skulle vara värre på morgonen, det där är nog ganska individuellt, var har du läst det?

[EvelinaL]
2015-03-14 20:17
#2

Det finns många olika anledningar till varför man kan må sämre en viss tid på dagen men varför man kanske mår sämre är för att man mår dåligt och får ångest över när man tänker på dagen man har fram för sig. Det jag har hört är vanligast är ångest på kvällen som ofta är kopplad till sömn.

Maria
2015-03-15 11:26
#3

"Vargtimmen" mellan 03-05 är väl då det är vanligast att man mår som sämst (om man inte sover).

Det finns mycket att läsa om man googlar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Svion
2015-03-16 08:07
#4

Mig veterligen är det nog nästan vanligare med nedstämdhet på kvällen där hjärnan efter hel dags aktivitet fungerar sämre och börjar utgöra drastiska skiftningar i måendet. Jag har hört att knoppen och kroppen är som piggast mellan 06:00 - 09:00 och därefter banar det utför, så att säga.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Maria
2015-03-16 15:58
#5

Att vakna tidigt och inte kunna somna om kan vara ett tecken på depression.

http://www.dn.se/insidan/angesten-ar-varst-pa-morgonen/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2015-03-17 19:22
#6

Jag har aldrig upplevt min depression som värst på morgonen. Jag brukar ha två tider på dygnet det känns som värst, och det är tidig eftermiddag samt tidig kväll. Då hamnar jag ofta i svackor. Är övertygad om att det har med min trötthet att göra då de ofta sammanfaller.

Annons:
Wide Awake Dreamer
2015-03-22 21:23
#7

Morgnar och förmiddagar är absolut värst för mig.  Det är då nedstämdheten är som allra djupast och allt känns bara hopplöst.

Ebolaa
2015-03-23 12:19
#8

För mig har det nog också varit så, ångest känner jag mest på kvällarna men depressionen och hopplösheten känns ofta så fort man slår upp ögonen på morgonen.  Man vill inte stiga upp och det är sällan man vaknar och har känslan av att vara "pigg och kry". Jag är också tvungen att ställa klockan rätt tidigt varje morgon för att jag ska ha hinna piggna i innan jag måste iväg…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Kajsami
2015-03-25 10:53
#9

Jag är inte deprimerad, men jag kan allmänt vara lite smådeppig just på morgonen och förmiddagen, främst för att jag är väldigt morgontrött och inte vill gå upp samt att man känner en press över allt man bör/skall hinna med under dagen. Och när jag har varit deprimerad har det också varit just morgnar och förmiddagar som det varit som värst.

Upp till toppen
Annons: