Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 3212 ggr
Featherly
2015-03-16 01:02

Är jag bipolär? Hjälp!

Hej.

Jag är en tjej som är 19 år. Jag har under hela min uppväxt känt mig deprimerad i perioder helt utan anledning. Jag har en underbar familj på alla sätt, vi har det alltid bra tillsammans och bråkar väldigt sällan. Jag har en fantastisk fästman som alltid ställer upp för mig och vänner som finns där i vått och torrt.

Trots detta kommer vågor av depressioner över mig, nästan som att gå emot en vägg. Det finns dagar då jag rent inte orkar stiga ur sängen, inte ens mat lockar.  Jag stöter bort mina nära och kära på ett eller annat sätt, tar ut ilska och frustration utan anledning på dom som inte alls förstår.

I perioder blir jag så exalterad över något och går verkligen in för det. I höstas kämpade jag till exempel med att flytta till Malmö från Skellefteå, under cirka en månads tid. När jag väl landade i min nya lägenhet ville jag bara där ifrån. Jag bokar spontanresor och ångrar mig kopiöst efteråt, min ekonomi lider verkligen av detta men jag kan inte hjälpa det.

Sedan har jag även perioder då allt flyter som vanligt, då jag känner mig som vem som helst. Dock så varar aldrig dessa perioder någon längre tid. Jag blir ointresserad av mina studier där jag läser till undersköterska. Har i flera år haft problem med skolan, då jag blivit så ointresserad av allt som har med skolan att göra. Jag vill helt enkelt ingenting. Jag oroar mig för min framtid, hur det ska gå för mig.

Under mitt liv har jag försökt ta mitt liv 2-3 gånger med hjälp av tabletter och alltid hamnat på akuten. Alla gånger var jag under 18 år och mina föräldrar förstod inte vad de hade gjort för fel. Jag fick träffa en psykolog i två år som gav mig antidepressiva men trots behandling och möten 2 gånger i veckan blev det aldrig riktigt bra.

Jag är rädd för förändringar, allt nytt och främmande känns så obehagligt. Nya människor har jag svårt att lita på och de som alltid funnits i mitt liv har jag lite svårt att släppa taget om. Vissa dagar är jag väldigt fåordig och andra dagar går det bara inte att få tyst på mig.  Jag blir tokig på mig själv, vill ju mer än något annat bara vara "normal".

Jag vet inte längre vad jag ska göra, vem jag bör prata med. Är det någon som kan komma med något råd eller som känner igen sig?

/ Tacksam för svar.

Annons:
VildaVittra
2015-03-16 01:06
#1

Tycker det snarare låter mer som en Borderline. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

AnneN
2015-03-16 01:11
#2

Jag känner igen mig en del i det du beskriver, har själv flera olika diagnoser (bipolär, adhd & autism), mitt råd är att kontakta psykiatrin och berätta precis hur du mår och att du har misstanke om ev bipolär och begär att få en utredning om detta.

Jag har samtalskontakt och medicinering som hjälper ganska bra för mig, dock inte till 100% men mitt psykiska mående har blivit betydligt stabilare och det blir inte lika höga toppar och djupa dalar längre.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[EvelinaL]
2015-03-16 01:12
#3

Tycker mer det låter som att du lider av depressions episoder. Men det enda sättet att veta säkert säkert är att gå till en läkare och helt enkelt få en utredning. Vad var det för sorts samtal du gick i, finns flera olika sorter och olika fungerar olika bra för personer mest beroende på vad som ligger bakom den psykiska ohälsan (tex. traumatiska upplevelser, gener osv.)

Upp till toppen
Annons: