Annons:
Etikettneuropsykiatri
Läst 5752 ggr
Saqu
3/18/15, 8:30 AM

Autism och kriminella banor?

Kan det finnas något samband mellan autism och kriminalitet på samma vis som det ibland finns ett samband mellan adhd och kriminella handlingar? 

Tänker på att autister kan ha svårt att samspela med sin omgivning. Om vi tex ser "i rymden finns inga känslor" så smäller ju Simon till en tjej på gatan för att hon råkar röra vid honom. Egentligen är ju det där misshandel.

Finns det några studier? Hur tänker ni?

Annons:
Ebolaa
3/18/15, 9:01 AM
#1

Knappast, finns en annan startat tråd med precis samma fråga… :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Saqu
3/18/15, 12:14 PM
#2

Spelar väl ingen roll. Kan du förklara varför du ej tror att det kan finnas något samband?

Ebolaa
3/18/15, 2:44 PM
#3

#2 Det spelar roll.  Tråden kan raderas av en moderator om de tycker att den nya tråden blir överflödig.

Orsaken till att sambandet mellan autism och kriminalitet inte existerar beror nog på att personer med autism har (i olika grad) sociala svårigheter. Kriminella personer behöver sociala och antisociala färdigheter för att kunna vara kriminell. Många med autism har väldigt svårt att förstå ansiktsuttryck, sarkasm och att se när folk ljuger. Det skulle vara ett extremt handikapp i den kriminella världen.

Klart att det finns autistiska personer som också är kriminella. Säker en hel del eftersom att en kriminell kan vara vem som helst, i princip. Det finns däremot inget samband med att diagnosen autism skulle leda in en person i kriminalitet, som med ADHD. Där personen ofta är utåtagerande och dras till andra som är utåtagerande och till andra som har ADHD. De är oftare trotsiga och speciellt mot auktoriteter (något som också är vanligt bland  kriminella). De har oftare svårigheter med skolgången som ger dem sämre förutsättningar för utbildning och framtida karriär, vilket gör att kriminalitet blir ett alternativ till försörjning..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Kajsami
3/25/15, 10:33 AM
#4

#0 Det var just detta jag var rädd för när jag såg "I rymden finns inga känslor".  Man bara väntade på frågor och kommentarer som dina.  Att folk skulle tro att man är kriminell bara för att man har AS. Och det var därför jag starkt ogillade filmen. Det är verkligen inte så att aspergare går runt och smäller till folk, har aldrig någonsin sett eller hört någon göra så och jag känner många med diagnosen. Filmen är grovt överdriven och ger en helt fel bild av diagnosen. I filmen har man tagit alla drag som överhuvudtaget skulle kunna kopplas till autism/AS och överdrivit dem tiofalt. Samt att de lagt till grejer som inte alls är kopplade till AS, som just våldsamhet.

#0  #3 Vad gäller ADHD så finns det förvisso kriminella som har ADHD, men jag tycker inte att man för dens skull kan koppla ihop ADHD med kriminalitet. De allra flesta med ADHD är inte kriminella, det är bara en bråkdel. Och de som är det har ofta inte bara ADHD, utan även tilläggsproblem som t ex kanske missbruksproblem eller trasslig uppväxt.  

Man blir inte kriminell bara för att man är utåtagerande och trotsig. Att många kriminella har ADHD är _INTE_  samma sak som att många med ADHD är kriminella.  De allra flesta med ADHD är hur snälla och laglydiga som helst. Det är kombinationer av olika bakgrundsproblematik som kan leda till kriminalitet, inte en enda enskild faktor.

Så att göra kopplingen ADHD=kriminalitet bara för att en del kriminella har ADHD är både grovt generaliserande och orättvis och skapar väldiga fördomar mot dem/oss som har den diagnosen. Det är sådana uttalanden som gör att man inte vågar gå ut öppet med sina diagnoser,

Ebolaa
3/25/15, 12:00 PM
#5

#4 Jag har definitivt inte generaliserat. Det finns ett samband med ADHD och kriminalitet, det är dock ingenting som tyder på att bara för att man har diagnosen ADHD kommer man att bli kriminell. Det tror jag att de flesta människor förstår, och precis som jag skrev handlar det snarare om sämre förutsättningar som kan leda personer in på en kriminell bana än en diagnos. 

Om man bara ser till att andelen personer med ADHD bland fängelseintagna kan vara uppåt 40%, så finns det helt klart ett samband man inte kan förneka. Det tyder dock inte att det är något fel på dessa människor, det är snarare ett tecken på att samhället har brister i att ge det stöd och de förutsättningar som personer med ADHD kan behöva..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Kajsami
3/25/15, 1:18 PM
#6

#5 Jag tycker fortfarande att du generaliserar när du så lättvindigt drar såna kopplingar. Jag tycker inte man kan säga att  enbart en viss faktor är kopplad till kriminalitet, som t ex enbart ADHD, eller enbart psykisk ohälsa (jag tror att folk med psykisk ohälsa skulle bli lika förbannade av så lättvindiga kopplingar som du gör) osv. Det är KOMBINATIONEN av olika faktorer som lättare leder till kriminalitet. Man kan inte skylla bara på ADHD.  

Du skriver om 40 % av intagna som har ADHD och att det därför skulle finnas en koppling. Kanske lika många av de intagna har glasögon, så då kanske glasögon också är kopplat till kriminalitet, eller?  Det funkar inte att dra såna generaliserande kopplingar.  Man blir inte lättare kriminell bara för att man är impulsiv. Lika lite som att man lättare blir kriminell bara för att man har psykisk ohälsa eller annan enskild bakgrundsfaktor.

Och hur mycket har du undersökt dessa 40 % av intagna egentligen?  Vilka studier har du gjort på deras övriga ev. diagnoser, sjukdomar och andra bakgrundsfaktorer?  Hade de verkligen enbart ADHD och inga andra diagnoser eller problem? Jag tror faktiskt inte det. Om du inte har undersökt dessa 40 % intagna och deras ev. övriga bakgrundsfaktorer så tycker jag inte att du kan uttala dig om saken eller ännu mindre dra generaliserande kopplingar.

Annons:
Tourette_Mannen
10/12/15, 12:29 AM
#7

Ja jag vill hävda att det finns ett sådant samband.  Här kan man ju spekulera om den vanliga samsjukligheten med ADHD spelar in eller inte. Flera uppmärksammade mord har ju begåtts av män med AS. Personer inom autismspektrumet har också en tendens att bli fixerade vid sex vilket kan leda till sexrelaterad brottslighet.

Geru
10/16/15, 6:01 AM
#8

#6 Nu är det ju så att dålig impulskontroll blandat med bristande moral inte är en kombination som fungerar speciellt bra, om man inte vill vara kriminell då.

Och det är just det som människor som mig själv, med ADHD, har problem med. Impulskontrollen är extra svår för oss.  Även om 40% av dom som sitter i fängelse har ADHD, så är inte det en generalisering, för ungefär 10-15% av befolkningen har någon form av ADHD diagnos. 

Vad som sägs är helt enkelt att ADHD gör det lättare att falla in i dåliga banor, och det kan jag förstå precis. Det finns även ett samband mellan missbruk och ADHD, som också är en anledning till varför det sitter fler av dom i fängelse.

Så istället för att det te.x. är 1-2% chans att någon blir en brottsling så är det med ADHD kanske 3-4? 5-10? Jag har inget nummer, men sannolikheten är högre. Men det gör ju som sagt inte att alla är kriminella.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

NiklasTyreso
10/16/15, 9:16 AM
#9

Statistiskt är det många fler med adhd som blir kriminella än aspergare som gör brott. Aspergare/autister har specialintressen som de intensivt går upp i, använder mycket tid till och mentalt har svårt att släppa. Vissa aspergare har brottsliga handlingar som sitt specialintresse. Det påstås att seriemördaren Peter Mangs var just en sådan aspergare som inte kunde släpp tanken på att förbereda sig för mördandet och sedan genomföra det, gång på gång. En annan här i tråden har nämnt att sex som specialintresse hos vissa aspergare kan leda till upprepade våldtäkter. De flesta aspergare har inte brottsliga handlingar som specialintresse, de är inte alls lika benägna att bli kriminella som de med adhd, men i de fall aspergare har en brottslig handling som specialintresse då blir deras oflexibla oförmåga att ändra sig en försvårande omständighet.

Geru
10/17/15, 4:31 PM
#10

#9 Precis. Det är ovanligt bland autistiska att ha sådana drag, men om dom har brottsliga intressen så är det svårt för dom att släppa det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[tk1971]
10/21/15, 6:44 PM
#11

Jag har hört från en pålitlig källa, som har koll på såna saker, att personer med AS INTE begår fler brott än andra. Däremot - OM de begår brott är de oftare av sådant slag att de blir omskrivna och uppmärksammade.

Upp till toppen
Annons: