Annons:
Etikettätstörningar
Läst 4885 ggr
Ekalm
3/19/15, 10:27 AM

Undervikt

Är en tjej på 27 år 168 väger 43 kilo Hjälp!? Tar tacksamt emot tips/ideer på hur jag kan gå upp i vikt. Känns som jag testat allt, jag orkar snart inte mer! Är trött och nästan inget, dagarna går år att kolla recept och äta. Fokus på mat helatiden! Är underviktig och vill gå upp i vikt behöver inga påhopp om ätstörning osv. Snälla hjälp mig att hitta lite glädje eller hopp!

Annons:
Fridaaaa
3/19/15, 10:32 AM
#1

Kollat dig hos doktorn?
Ät mer kalorier än vad du förbrukar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
3/19/15, 10:35 AM
#2

Kolla hos doktorn så att inget är fel, är allt ok så kan du kanske i alla fall få kontakt med dietist 🙂

Meditation borde vara bra också. Man kommer bättre i "kontakt" med sin kropp, man orkar mer/blir mindre trött, man stressar mindre osv.

l'm back

Candela
3/19/15, 10:36 AM
#3

Gå till läkaren! Problem med sköldkörteln kan t.ex. göra att man går ner i vikt/inte kan gå upp.

hannaj98
3/20/15, 11:32 PM
#4

Asså jag tycker att det är konstigt att det inte finns medicin mot undervikt. 

Jag har själv alltid varit väldigt underviktig och kämpat länge för att gå upp i vikt. Ingenting hjälpte förrens jag fick antideppressiva mediciner. (Självklart av annan orsak än min undervikt).  Och nu har jag gått upp 7 kg på ett halvår. 

Så det går ju uppenbarligen att göra piller som gör att man går upp i vikt så varför gör de inte piller till de som är underviktiga som gör att man går upp i vikt? Förstår inte… 

Men jag skulle också rekommendera att besöka en läkare. Det kan ju vara något annat som är fel som gör att du inte går upp i vikt.

tlover
3/21/15, 10:06 AM
#5

#4 Antagligen för att det är bättre att kolla upp varför man är underviktig (om inte det helt enkelt är för att man äter för lite, då gäller det ju att äta mer) än att proppa i folk mediciner med olika biverkningar som rent utav kan förstöra kroppen.

l'm back

hannaj98
3/21/15, 12:15 PM
#6

#5 Vissa personer har svårt att gå upp i vikt. Jag har varit hos massor av läkare för att se om det är något fysiskt fel på mig som gör att jag inte går upp i vikt. Men nej det är inget fel på mig.  Och jag äter massor, tro mig. Jag har gått på strikta mat scheman, där det står exakt vad jag ska äta  för att på ett hälsosamt sätt gå upp i vikt, men inte ett enda kilo fick jag. 

Det är så mycket fördomar mot smala personer, de har ätstörningar eller bantar. Det är väldigt jobbigt att höra när man bara är naturligt smal.

Annons:
tlover
3/21/15, 12:29 PM
#7

#6 Fast är man naturligt smal har man oftast inte lika stora hälsoproblem som om man tex skulle svälta sig och alla mediciner (även tex Alvedon) har biverkningar och påverkar kroppen på andra sätt än bara det dom är tänkt för så man ska alltid väga för om risken är värd fördelarna.

Jag skrev inte heller att alla som är smala har anorexi eller nått annat hemskt utan att man ska kolla upp med läkare varför man väger lite så att det inte är nått farligt.

l'm back

Ekalm
3/24/15, 9:45 AM
#8

Jag har varit på kontroll och de hittar inget som är konstigt. Varit på både gastroskopi och koloskopi. Men de hittar inget trotts jag har problem med magen :/

tlover
3/24/15, 9:52 AM
#9

#8 Har dom kollat hormoner, sköldkörteln och liknande. Det behöver ju inte alls ha med magen att göra.

l'm back

Ekalm
3/30/15, 12:51 PM
#10

Ja sköldkörten har de kollat. Men läst mycket att det är svårt att se bara med blodprov. Att det inte alltid är rättvisande. Men vad gör man :/ Känner att maten passerar förfort, tar inte upp det!

VästkustFia
4/4/15, 12:04 AM
#11

Har du många släktingar som också är underviktiga? Då är det kanske genetiskt och inte så mycket att göra åt (så är det för mig).  Men du skriver också att du har magproblem och det känns som kroppen inte tar upp maten… när du varit hos läkare, har de kollat för glutenintolerans?

Tjeja
4/6/15, 10:35 AM
#12

Jag hade samma problem med undervikt när jag var yngre. Det som hjälpte mig var faktiskt att träna muskelbyggande! Dvs gå på gym ökade min aptit och byggde muskler. Jag fick inte mer hull (fett) men fick betydligt mer kött på armar ben och rumpa med tiden. Ja ok, jag blev ju inte bullig som en man, men slapp se ut som en Treblinkafånge från andra världskriget.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
4/6/15, 11:06 AM
#13

Kan du inte vända dig till en dietist. Du kan kanske komplettera maten du äter med näringsdrycker emellan?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: