Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 3224 ggr
Movie
2015-03-27 19:01

Stressad mamma

Hej,

det är lika bra att gå rakt på sak; Min mamma som är runt 45 har varit under de senaste åren blivit stressigare och stressigare. Men nu de senaste månaderna, när även hennes jobb blivit sämre och jobbigare, har hon blivit mycket värre. Jag vill hjälpa henne och undrar om ni kan ha någon vetenskap på vad det är? 

Här är några symptom eller "saker hon gör";

Hon har noll samarbetsvilja och har ett stort kontrollbehov, hon blir lätt sur eller irriterad, det är väldigt svårt att komma fram till något vettigt när man diskuterar med henne, hennes humör går upp och ner, och ser allt i vardagen som ett problem och är sällan positiv till saker som annars är roligt(till exempel resor m.m.).

Jag hoppas verkligen att någon känner någon eller känner igen sig och vet hur jag ska hjälpa henne. Jag har prövat allt, diskuterat med och emot henne, men vet ärligt talat inte vad jag nu ska göra. Skriv gärna allt som kan hjälpa!!!

Annons:
VildaVittra
2015-03-27 19:19
#1

Din mamma närmar sig åldern för klimakteriet om hon inte redan är där, då går känslorna upp och ner, men det finns medicinsk hjälp att få.

Det kan också vara utbrändhet som får henne att må dåligt, det svåra är ju att få någon som inte vill se problemen att göra något åt dom. Så vad du kan prova är att boka familjeterapi och upplysa henne om tiden för den och då säga att du känner att er relation är i fara.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
2015-03-27 19:26
#2

Sådär är det att bli medelålders eller äldre.

Man vaknar på morgonen och mår dåligt utan att ha haft kul kvällen innan.

Det är ett tillstånd som drabbar de flesta av oss.

Till slut blir man en grinig gubbe/gumma.

Mycket handlar om vilka förväntningar man hade på livet och vad det blev av det hela.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Otroulig
2015-03-27 19:44
#3

Movie, det är snällt av dig att du vill din mamma väl. Men det är bara HON som kan göra något åt det. Det gamla ordspråket "Du kan leda en häst till vatten men du kan inte tvinga den att dricka" passar in här.  Hennes mående är inte ditt ansvar.  Ta hand om dig själv i första hand. 

Det du kan göra är att ställa frågor som: 

Tycker du att det fungerar bra?

Är det ditt ansvar?

Finns det något du skulle kunna göra för att påverka situationen?

Det är vad du kan göra. Du kan även berätta för henne att du faktiskt är orolig och kanske rädd över att hon mår så dåligt. Beskriv dina känslor och din oro.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Movie
2015-03-27 23:06
#4

Tack så mycket för hjälpen!

Maria
2015-03-28 09:13
#5

Försök att prata med din mamma och berätta ungefär som du gör här och att du är orolig för henne.

Mer kan du knappast göra då det är hon själv i slutändan som måste stå för en förändring.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: